Mainos
Peliala muuttuu jatkuvasti uusien teknologioiden tuodessa uudenlaisia mahdollisuuksia. Jos mietitään vain 10 vuotta taaksepäin, on pelialalla tapahtunut uskomatonta kehitystä. Sekä kaikkein korkeampilaatuiset että standardiluokkaisemmat peruspelit ovat ottaneet huimia kehitysharppauksia.

Samalla tavalla, kun nettikasinot ovat jo pitkään tarjonneet ilmaiskierroksia eräänlaisena maistiaisena peleistä, monet videopelit ovat muuttuneet free to play -muotoisiksi. Esimerkiksi Fortnite on osoittanut, että free to play -peleilläkin on mahdollista tahkota huimaa tulosta. Samoin ilmainen Call of Duty: Warzone on tullut osaksi CoD-elämystä.

Mainos

Free to play -pelit ovat myös huomattavasti helpompia saada niin sanotusti koko kansan peleiksi. Jos pelistä joutuu pulittamaan vaikka 50 euroa, jää todella monelta peli ostamatta. Jos pelistä saadaan todellinen hittipeli, joka kerää satoja miljoonia käyttäjiä, on helpompaa rakentaa bisnestä muun muassa pelinsisäisiin ostoihin, oheistuotteisiin sekä muihin tuotteisiin ja palveluihin liittyen.

Free to play -pelit ovatkin varmasti myös tulevaisuudessa ratkaisevassa asemassa. Kuten lukuisat mobiilipelit ovat osoittaneet, saattavat free to play -pelit todellisuudessa olla jopa kaikkein tehokkain tapa nyhtää rahaa pahaa-aavistamattomilta pelaajilta. Samalla ne tarjoavat myös huomattavasti pienemmän kynnyksen lähteä kokeilemaan uusia pelituttavuuksia.

Hinnoittelun ohella pelit ovat muuttumassa kaikilla tavoin entistäkin kokonaisvaltaisemmiksi. Peleistä rakennetaan omia brändejään. Pelkkä peli ei enää riitä, vaan tarvitaan oheissisältöä, mieleenpainuvia grafiikoita sekä unohtumattomia ääniraitoja, jotka viimeistelevät pelin kokonaisvaltaiseksi viihdekokemukseksi.