Mainos
Aikaisemmin uusia videopelejä isosti esitellyt Digi- ja GameXpo-messut ovat parasta aikaa valloillaan Helsingin messukeskuksessa. Tänä vuonna ei kuitenkaan uutuuspeleillä ilotella, sillä messut ovat e-urheilupainotteiset.

Vanhat messukävijät saattavat ihmetellä, missä loistavat GameXpon PlayStation- ja Xbox- ja Nintendo-kojut? Ubisoft ja Pleikkari ovat peliyhtiöistä ainoat, jotka ovat paikalla muutaman näytepeliensä kanssa. Ubisoftin piste on ainut, joka on pitänyt tutun messuilmeensä ja onkin täten houkuttelevin uusista peleistä kiinnostuneille messuvieraille.

Pojat pelaavat DigiXpossa Pleikkaria
Pleikkarin ständillä on kourallinen konsoleita, joissa voi pelata FIFA 20 -peliä.

GameXpo on muuttunut eSports-areenaksi, jonka jokaisessa kulmassa viruu isolla rahalla rakennettu, joko teleoperaattorin sponsoroima tai järjestämä e-urheilupiste. On sanomattakin selvää, missä raha liikkuu: internet- ja puhelinliittymissä sekä e-urheilussa.

Mainos

Toimittajien oma turnaus

Jusku pelaa PUBG:ia
Respawnin Juha-Matti Lepänhaara napsi PUBG-turnauksessa kolme tappoa ja tuli viidenneksi.

Ennen kuin itse messut avautuivat yleisölle, suomalaisille pelitoimittajille ja somevaikuttajille järjestettiin oma eSports-mittelö. Järjestäjänä toimi turkulaislähtöinen, saksalaisomisteinen tietokone- ja elektroniikkakauppa Jimm’s PC Store. Koska 80 tietokoneen suuruinen eSports-kokonaisuus on pikaisesti pääteltynä noin 80 000 euron arvoinen, on mukana iso joukko sponsoreita mm. Logitech, Elisa, BenQ ja Rockstar-energiajuomajätti jakamassa kustannuksia.

Otimme osaa toimittajien väliseen turnaukseen, jossa Respawnin joukko pärjäsi odotettua paremmin.

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

#gamexpo’n lehdistön #pubg-turnaus meni Respawnin osalta mallikkaasti: @juffena oli toiseksi viimeinen, @jugewannabe 5. ja @rankkarusakko 3.

Henkilön Respawn.fi – Pelit ja Leffat (@respawnfi) jakama julkaisu

Jimm’s:n ja sponsoreiden tavoitteena on kerätä 1000 tavallista kansalaista PUBG 1000 -turnaukseen, joka huipentuu sunnuntaina finaaliin. Voittorahoja jaetaan 5000 euron edestä.

Nörttiloottia messukansalle

Löytyypä messuilta toki muutakin kuin pelkkää e-urheilua. Esillä on sarjakuvaloottia mm. täyskokoisten Marvel- ja Star Wars -hahmojen muodossa, sekä Steampunkiin erikoistunut suunnittelija, jonka kellot ja puuhamyssyt herättivät sekä riemua että ihastusta.

[su_lightbox_content id=”Faktalaatikko” text_align=”left”]Steampunk (suom. ”höyrypunk”) on 1980-luvulla kiteytynyt tieteiskirjallisuuden suuntaus, jossa tapahtumaympäristön muodostaa 1800-lukua ja usein erityisesti viktoriaanista Britanniaa muistuttava vaihtoehtoinen todellisuus.[/su_lightbox_content]

Steampunk-kello Steampunk-Jusku Iron-Man ja Stormtrooper Warhammer-rakennelma

Mitä GameXpo 2019 tarjoaa?

GameXpo ei ole enää samanlainen kuin vielä viisi vuotta sitten. Xboxin markkinointiosaston vetäydyttyä Suomesta, on pelikonsolijättien kilpailu kuollut. Sonylla ei ole tarvetta yksin dominoida messuja, joten kokonaisuus on muutettu teleoperaattorien ja energiajuomajättien mainosareenoiksi. Jos e-urheilu kiinnostaa hullusti, on DigiXpo käymisen arvoinen tapahtuma. Jos puolestaan uusien pelien pelaaminen ja kokeilu kiinnostaa, ei DigiXpolla ole tarjota tähän mitään muuta kuin Ubisoftin kattaus ja FIFA 20 -pelin kokeilu.