Mainos
Haiku: Ghost of Tsushima, miekkamies ja kohtalo, lue arvostelu. Onko Sucker Punchin pitkään kypsyttelemä Ghost of Tsushima kuin runo vai raakile?

Ennen kuin kerrotaan mitään pelistä, aloitetaampa aivan alusta. Vuonna 1274 mongolit hyökkäsivät Japaniin Tsushiman saarelle. Kublai Khanin tarkoituksena oli tehdä Japanista vassalimaa itselleen. Vuonna 1266 Kublai lähetti viestin Japaniin, missä mongolit uhkasivat konfliktilla, jos Japani ei suostuisi vassalimaaksi. Japani ei suostunut ja niinpä pitkän suunnittelun jälkeen vastikään vassalimaaksi tehdyn Korean kanssa Kublain joukot hyökkäsivät Tsushiman saarelle.

Tsushiman kuvernööri Sō Sukekuni johti 80 hengen ratsuväkeä mongolijoukkoja vastaan, mutta hävisi ja kuoli ylivoiman johdosta. Japanilaiset eivät olleet tottuneet mongolien hyökkäyskeinoihin. Japanilaiset pitivät asemaa ylemmässä maastossa, mistä komentaja lähetti joukkoja hyökkämään. Japanilaisten tyyliin kuului huutaa vastustajien joukosta joku, jota vastaan yksin käytiin.

Mainos

Mongolilaiset eivät piitanneet moisista japanilaisista tottumuksista, vaan hyökkäsivät suurella joukolla, ottaen ja tappaen ketä kiinni saivat. Lisäksi mongolit heittelivät pommeja, jotka räjähtivät kovaa ja kirkkaana, joten japanilaissotilaat olivat sokaistuneita, pökerryksissä ja suuntavaistottomia mongolien vyöryessä massalla. Komentajan lapsenlapsen ampuessa hyökkäyksen merkiksi merkinantonuolen, mongolit repesivät nauruun.

Japanilaiset eivät olleet valmiit mongolien kaltaiseen hyökkäävään porukkaan, jossa sotilaat olivat tiiviisti rinnakkain kilpien kanssa, niin ettei hyökättävää rakoa löytynyt. Vuonna 1274 tehty hyökkäys kuitenkin keskeytettiin, kun onnistuneesta hyökkäyksestä huolimatta, mongolien joukot alkoivat epäilemään omien joukkojensa riittävyyden puolesta, ja täten vetäytyivät takaisin Koreaan. Mongolit tekivät myös uuden hyökkäyksen vuonna 1281, jonka vaihesiin kuuluu suuri taifuuni, mitä japanilaiset kutsuivat kamikazeksi (jumalan tuuli). Taifuuni repi paloiksi mongolien laivaston.

Fiktiota ja historiaa

Ghost of Tsushima sijoittuu fiktiiviseen versioon vuoden 1274 mongolien hyökkäyksestä Tsushiman saarelle. Jin Sakai, yksi Tsushima saaren viimeisiä samuraita nousee mongolivalloittaja Khotun Khanin armeijaa vastaan. Khotunin suunnitelma on aloittaa Tsushiman saarelta ja edetä kohti Japanin pääsaaria. Jin Sakai joutuu muiden samuraiden kanssa kohtaamaan mongolien hurjan ja kunniattoman taistelutyylin. Jinin on päätettävä, jatkaako hän kunniallisen samurain tiellä ja hyväksyy Tsushiman saaren asukkaiden menetys, vai muuttuko hän enemmän kunniattomaksi samuraiden koodin hylkääväksi tappajaksi voittaakseen mongolit.

Ghost of Tsushima on Sucker Punch -pelifirman luoma historiasta ja Akira Kurosawan samuraileffoista inspiraationsa ammentava avoimen pelimaailman stealth-samuraipeli. Sucker Punch tunnetaan mm. Infamous 1 & 2 sekä Infamous: Second Son -peleistä.

Ghost of Tsushima on elinkaarensa ehtoopuolella olevan PS4:n viimeisiä julkaistavia yksinoikeuspelejä.

Hiipien tai hyökäten

Ghost of Tsushiman lihaisin osa ovat taistelut, jotka suoritetaan pitkälti kahdella tavalla. Kunniakkaasti samuraina vihollisen huomion kiinnittäen, tai aaveena varjoista hyökäten ja pahaa aavistamattoman vihollisen tappaen.

Käytössään Jinillä on sekä Katana, että liuta erilaisia salamurhaamiseen ja kunniattomaan taisteluun liittyviä aseita, joita pelin edetessä voi mainepistein avata. Jin kerää tehtäviä suorittamalla ja mongoleita listimällä lisää mainetta, ja viholliset saattavat alkaa pelkäämään Jiniä hänen maineen lisääntyessä. Jin on pitkälti samuraiajan Batman, mikä ei ole ollenkaan huono asia.

”Jin on pitkälti samuraiajan Batman”

Avoimessa pelimaailmassa riittää ihmeteltävää ja kerättävät esineet ovat kaikki merkityksellisiä, joko Jinin kehittämisen tai tarinan elävöittämisen kannalta.

Pelissä ei ole mitään minikarttaa eikä kompassia, vaan Sucker Punch on halunnut tuoda mahdollisimman orgaanisen ja kontekstiin sopivan tavan ohjastella pelaajan kohti oikeaa kohdetta. Pelissä sekä tuuli, ohilentelevät linnut, sekä horisontissa olevat savupatsaat johdattavat pelaajan mielenkiinnon kohteille.

Päätarinan lisäksi on liuta sivutehtäviä, joita peli kutsuu mielekkäästi tarinoiksi. Jokainen sivutehtäväkokonaisuutensa on oma Jinin matkaa täydentävä tarinansa. Tarinasisältö sivutehtävissä tuo osittain tutunoloiset avoimen pelimaailman tehtävät merkityksellisempään kuosiin.

Ghost of Tsushiman taistelu on erittäin mehukasta samurai- ja aavetaitojen yhdistelmää. Aavetaidot ovat erilaisia salamurhaamiseen tarkoitettavia keinoja, joita samurait eivät kunniallisena käyttäisi. Kahden erilaisen taistelutyylin yhdistelmä tekee Jinistä vaarallisen vastustajan, jonka taidot vain kasvavat pelaajan ja Jinin edetessä tarinassa.

Koko upean alavireisesti kirjoitettu tarina, on hakenut enemmän kuin vähän inspiraatiotaan Kurosawan elokuvista. Kyseessä on eräällä tavalla hyvin kouriintuntuva sotapeli, mutta totutusta hyvin erilaisessa maastossa ja ajassa. Sota on menetystä, Jinin tarina on sotaa itseään, mongoleita ja perinteitä kohtaan.

Samurai-Batman

Hiiviskely- ja taistelumekaniikka on samankaltainen kuin esim Batman: Arkham Asylum -peleissä, eli jos sellaisesta tykkää, tykkää tästäkin. Toisin kuin Asylumien Batman, on Jin ohjastettava hyökättävän kohteen suuntaan.

Mongolien tekoäly on sen verran kutkuttava, että virheistä kostautuu herkästikin kuolemalla. Peli onneksi ei rankaise kovinkaan pahasti häviöstä, vaan pelaamaan pääsee lähes kuolemaa edeltävästä kohdasta pian uudelleen.

Latausaikojen puolesta Sucker Punch on tehnyt taikojaan Ghost of Tsushiman kanssa, sillä Fast Travelitkin erittäin laajalla Tsushiman saarella onnistuu noin viidessä sekunnissa.

Ghost of Tsushima palkitsee pelaajan maltillisesta otteesta taisteluissaan. Jos miekkaa heiluttelee, kuin viimeisiä tippoja varrestaan likistävä lauantaiyön miekkonen, ottavat mongolit moisen kaverin maihin alta aika yksikön. On maltettava odottaa vihollisen virhettä, ja hyökätä sitten. Tämä rauhallisen mielen ja terävän miekan yhdistelmä on erittäin tyydyttävää.

Peli pistää pelaajan muutenkin pohdiskelevaan asemaan. Tsushiman saari on monin tavoin kuvan kaunis, ja lähes jokainen hetki on oiva photo-op-kuvamoodille. Saarella sijaitsee myös kuumia lähteitä, sekä paikkoja, jossa Jin inspiroituu pelaajan avustamana kirjoittamaan Haiku-runoutta. Kumpikin toiminta lisäksi kasvattaa Jiniä taistelijana.

Taide ja meditointi kuului muutenkin samuraiden elämäntapaan, joten on upeaa nähdä, että myös näitä pohdiskelevampia puolia on pelissä otettu mukaan. Lisäksi tarinan puolesta jokainen oheistoimintakin palvelee Jinin tarinaa.

Kuvankaunis ja harmoninen kokonaisuus

PS5:sta povaillaan Fast Travelin latausajat menneeseen jättävää laitetta, mutta on hienoa nähdä miten jo Ghost of Tsushiman hyvin optimoitu, ja silti kuvankaunis, grafiikkaengine kykenee noin viiden sekunnin latausaikoihin. Ei siinä ehdi juuri latauskuvan vinkkitekstiä lukea, kun peli jo jatkuu.

The Last of Us 2 oli upean näköinen peli ja niin on Ghost of Tsushimakin – omalla tavallaan. Vaikkakin tarina hakee pohjaa vahvasti realismista, on kuvallinen kerronta välillä väreillä hyvinkin leikittelevä. Sucker Punch ei ole pelännyt laittaa hieman epätodellisiakin väripaletteja tiettyihin kohtiin peliä, mutta tämä kaikki vaan lisää sitä charmia ja tarinankerronnan epiikkaa. Tarina tuntuu kertovan itseään jo pelkästään niissä hetkissä, kun Jin ratsastaa Tsushimasta paikasta toiseen, vaikkei mitään tapahtuisi.

”Vaikkakin tarina hakee pohjaa vahvasti realismista, on kuvallinen kerronta välillä väreillä hyvinkin leikittelevä”

Äänimaisema on sirkkojen sirinää, lintujen laulua, tuulen vireen ääntä kaikkialla. Luonnonmukainen äänimaisema ja osittain suomalaista maisemaa muistuttava mutta silti eksoottinen Tsushima on kuin olisi kotonaan ja kaukomailla samaan aikaan; tuttua ja silti kutkuttavaa.

Maisemiin on panostettu huolella ja jokaisella alueella on vahvasti oma persoonansa, myös äänien puolesta. Löytämisen riemu on Tsushimassa läsnä koko ajan, sekä maisemallisesti, että uusien taistelutyylien haltuun ottamisessa.

Musiikki on japanilaistyylistä ainakin niiden mielikuvien mukaan, minkälaiseksi samuraityyliset japanilaiset musiikit mieltää.

Sucker Punch on tehnyt valtavan taustatyön ja se näkyy, sekä kuuluu. Japaninkielisellä puheella peli on kuin iso lautasellinen samettista mannaa. En voi kuvitellakaan pelaavani peliä englanniksi, vaikka ääninäyttelijät silläkin puolella tekevät oivaa työtä. Pelistä löytyy myös suomenkielinen tekstitys, joka yllättäin on poikkeuksellisen toimiva. Hieman yksoikoiselta suomenkieleltä vaikuttava käännös istuu kuin katana vastustajan silmään, tuon ajan japanilaista puhetta ajatellen.

Sucker Punch osoittaa myös Kurosawa-inspiraation lähteen iskemällä peliin Kurosawa-filtterin. Tällä filtterillä peli muuttuu mustavalkoiseksi rakeiseksi ja filmiroskaa sisältäväksi, äänimaiseman muuttuessa dynamiikaltaan mustavalkoelokuvien suuntaan. Tulos on ällistyttävän hyvä, ja koen että pelin voisi pelata ihan huoletta tätä moodia käyttäen läpi asti. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan ensin pelin normaalilla värillisellä moodilla pelin läpi pelaamista, sillä väriloisto Ghost of Tsushimassa on poikkeuksellisen kaunis.

Sinustako samurai?

Tarinallisesti Ghost of Tsushima on yksinkertainen kostotarina, mutta kuten moni tietää, ei vätkostoretket koskaan ole kovin yksinkertaisia.

Seesteisellä ja graafisella tavalla sodan ja kostoretken kauheksista lähes filosofisen sielukkaalla otteella kertova Jin Sakain tarina on koskettava, kauhistuttava ja kaipauksellinen. On tarinassa mukana myös muutama hienovarainen kevyehkömpi hetki, jottei kaikki nyt pelkäksi synkistelyksi menisi.

Olisi paljon kerrottavaa tarinan hienouksista, mutta kaikkein parasta se on, kun sen kokee itse, vailla spoilereita. Uskon ettei hyvästä tarinasta nauttiva pelaaja tule pettymään.

Ghost of Tsushima ei ole uusi soulsborne, eikä uusi Batman: Arkham Asylum. Ghost of Tsushima ottaa inspiraatiota monestakin avoimen pelimaailman pelistä, mutta asetelmansa ja tyylinsä puolesta tekee siitä pirun hyvin omanlaisensa.

Jos samuraikulttuuri kiinnostaa, kurosawan leffat, oiva hiiviskely tai erittäin tyydyttävä miekkataistelu avoimessa maailmassa kuulostaa hyvältä, kannattaa juosta kipin kapin hankkimaan Ghost of Tsushima. Ghost of Tsushima on PS4:n yksi upeimpia yksinoikeuspelejä ja hieno joutsenlaulu elinkaarensa ehtoopuoleen siirtyneelle PS4:lle.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Ghost of Tsushima
97 %
Edellinen artikkeliElokuva- ja tv-kuvasuhteet 16:9 ja 2.39:1 ovat tuttuja, mutta mikä ihme on 2:1?
Seuraava artikkeliGhost of Tsushima sai arvosanansa – näin peli rankattiin maailmalla
Taide – Media – Teknologia. Elokuva ja pelit, koska niissä yhdistyvät taide ja teknologia. Teatteri, koska on tehnyt sitä aina. Impro, koska ei tarvitse muistaa vuorosanoja. Musiikki, koska se on henkireikä. Kirjat, koska aina voi oppia jotain lisää. Liikaa siistejä juttuja, liian vähän aikaa ja uteliaisuus pitää aina nälkäisenä.
ghost-of-tsushima-arvosteluGhost of Tsushima on upeasti kirjoitetun tarinan omaava avoimen pelimaailman samuraiseikkailu, joka palkitsee pelaajan eksymisestä ja maltillisesta otteesta. Yksi PS4:n parhaita pelejä, ja oiva joutsenlaulu elinkaarensa ehtoopuolelle siirtyvälle PS4:lle.