Mainos
Mikään ei ole siistimpää kuin uuden konsolin ostaminen ja tunkeminen telkkarin alle. Tätä päästään tekemään ainakin vielä yhden pelikonsolisukupolven ajan, sitten tuskin enää.

Vaikka Google Stadia aloitti kehnosti internetyhteysongelmillaan ja lageillaan, on Google Stadia pelaamisen tulevaisuus – halusimme tai emme.

Valtaosa pelaajista (yleisesti maailmalla) ostaa pelinsä jo digitaalisesti. Pc-pelaajat eivät ole vuosikymmeneen hankkineet fyysisiä pelejä, sillä Steam-kirjasto on korvannut fyysiset lerput ja disketit täysin. Konsoleilla on vielä jonkin verran vaihdantataloutta, mutta Game Stopin ja muiden pelikauppojen bisnesmalli on jo ehtinyt vaihtumaan enemmän oheistuotemyynniksi, kuin vaihdantakaupoiksi – digitaalisuuden lisääntyessä.

Mainos

Google Stadialla on merkittäviä etuja laiskuutta silmällä pitäen. Voit ostaa pelin, se toimii heti eikä lataa kauan. Tätä pelaajat haluavat. Kookkaat Day 1 -patchit ja 120 gigan suuruiset lataustiedostot ovat melkoinen masentaja. Tätä ei ole Stadialla. Lisäksi pelejä ei tarvitse poistaa kovalevyiltä, vaan niitä voi omistaa vaikka 400 kappaletta (tulevaisuudessa) ja kaikki ovat heti pelattavissa. Kuvankaappaukset otetaan nappia painamalla, ja ne pompsahtavat heti puhelimeen.

Tulevaisuus näyttää tältä. On vain internetyhteysnopeuksista kiinni, miten kovaa striimattava peliaikakausi tulee meitä kohti.

Stadia ei kuitenkaan ole valmis. Se vaatii aikaa. Kaikki konsolivalmistajat ovat jo kovaa vauhtia tekemässä omaa pilvipelaamisjärjestelmäänsä. Seuraavat 10 vuotta ovat raadikaalin muutoksen aikaa olohuonepelaamisessa ja muutos on jo alkanut.

Mainos