Mainos
Google Stadia on ollut valtavan kunnianhimoinen tuote, joka pyrkii olemaan ensimmäinen kunnon askel tulevaisuuden pelaamiselle. Idea on hyvä, mutta kehitys sakkaa nyt pahasti.

Suurin syy kehityksen hidastumiselle on omien pelien puute. Ja omia pelejä ei tehdä, sillä Google maksaa niistä paljon vähemmän, kuin jos pelintekijät myisivät niitä perinteisillä digitaalisilla tai fyysisillä markkinoilla. Asia ilmenee Business Insiderin julkaisemasta analyysista.

Kun Google Stadia -formaatista kysyttiin devaajilta, vastaus oli synkkä:

Mainos

– Stadia on kuin sitä ei olisikaan. Rahaa on tarjolla niin vähän, ettei sille kääntäminen tai kehittäminen tule kysymykseenkään.

Google Stadian tavoitteena on saada palveluun kasaan 120 peliä vuoden 2020 loppuun. Harmillisesti niistä 28 on indie-pelejä, jotka eivät toimi vetonauloina AAA-pelien tapaan. Tulevaisuuden kuvassa loputkin pelit tulevat olemaan Cyberpunk 2077:in ja Baldur’s Gate 3:n lisäksi indieitä, ellei Google saa budjettejaan kasvatettua.

Tällä hetkellä Stadian tulevaisuus vaikuttaa kohtalaisen umpikujaiselta. Pc:llä toimiva Nvidian GeForce Now kasvattaa sen sijaan koko ajan suosiotaan. Alusta hyödyntää moottorinaan Steamia, joten pelejä ei tarvitse erikseen kääntää toiselle alustalle.