Mainos
Toca Touring car -peleistä se lähti, ja kehittyi haastavasta simulaatiomaisesta ajopelistä arcademaiseksi kilpa-ajoviihteeksi – nimittäin Grid-pelisarja.

Grid-pelit saavat 25. helmikuuta 2022 jatkoa Grid Legends -pelin muodossa. Grid Legends on suoraa jatkoa pari vuotta sitten julkaistulle Grid-pelille (2019). Tällä kertaa pelaajien palautetta on kuunneltu ja lopputuloksena pyrkii olemaan alusta loppuun saakka nautinnollinen ja ennen kaikkea hauska arcade-kaahailu.

Mainos

Pääsin testaamaan Codemastersin uutukaista joulukuussa ennakkoon. Pelin ohjaaja Chris Smith esitteli pelin pintapuoleisesti puolituntisessa pikatulituksessa, jossa käytiin läpi ennen kaikkea uudet asiat. Aloitetaan siis grafiikasta ja edetään sitten tarinaan.

Maailman hienoin sadekeli

Graafisesti peli on parantunut yksityiskohtiensa osalta, mutta pelimoottori on sama kuin Dirt 5:ssä ja edellisessä Gridissä. Vaikka pelimoottoriin on rakennettu VR-tuki Dirt Rally -pelejä varten, ei Smith suostunut millään kommentoimaan, saadaanko Grid Legendsiin koskaan VR-tukea. Virtuaalitodellisuus kun toimii parhaiten juuri tämän kaltaisissa peleissä, se olisi mielestäni enemmän pakollinen ominaisuus kuin lisäkiva – etenkin kun PSVR 2:kin on tekemässä tuloaan.

Noh, varmaa on se, että pelin grafiikkamoottoria on päivitetty valaistuksen osalta, ja se näyttää suorastaan kauniilta.

Driftaaminen on yksi pelimuodoista. Siinä nakki nauraa ja neonvalot räiskyvät.

Grafiikan uudistuksista kaikkein hienoin on sadekelin ajo. Ajaminen kolmannesta persoonasta on ihan maukasta katseltavaa, mutta todellinen herkkupala löytyy ratin takaisesta ohjaamokuvakulmasta. Kun sataa, auton tuulilasi on autenttisesti märkä ja pyyhkijät swaippaavat lasia todella näyttävästi. Sadekeli on parhaimman näköinen ratin takaa, jonka olen nähnyt sitten Driveclubin. Harmillisesti tästä yksityiskohdasta ei toistaiseksi ole lupaa jakaa kuvia tai videota.

Kolarit ja törmäysfysiikat ovat makoisat. Smith lupaili, että lopullisessa versiossa kolaripartikkeleiden määrä on vielä suurempi kuin testaamassamme ennakkoversiossa.

Tarina kuin elokuva

Tärkein asia, josta Smith puhui eniten, on pelin tarina. Se on saanut innoituksensa Netflixin F1-sarjasta, Drive to Survive, jossa seurataan tätä kirjoitettaessa kolmen tuotantokauden verran Formula ykkösten kiivasta toimintaa kulissien takana. Tarina on klassinen ryysyistä rikkauksiin -henkinen, jossa Pelaaja 22 nousee pohjalta haastaakseen kisan kuninkaan, Yume Tanakan. Varmaa on se, että juuri tarina on tämän pelin keskiössä F1 2021 -pelin tavoin.

Tarinatilan lisäksi pelissä on vielä kaksi muutakin uratilaa. Ne ovat Career Mode, jossa pelaaja johtaa omaa tiimiään Grid-kauden läpi sekä Driving Stories, jossa pelaaja pelaa läpi tietokoneen ja tekoälyn kehittämiä haasteita.

Ajaminen maistuu!

Onhan sillä ajamisellakin roolia. Ohjattavuus on tehty helpon arcademaiseksi Forza Horizon -pelien tapaan. Ajotuntuma ainakin Xbox-ohjaimella oli testivaiheessa mitä loistavin – suorastaan nautinnollinen.

Koska kyseessä on Codmastersin peli, on myös ratit ja polkimet täysin tuettuja. Rattituntumaa saa säätää monipuolisesti ja ajaminen ratilla on kivaa. Joskin saman kaltaista kuin vaikka Project Cars 3:ssa ja edellisessä Grid-pelissä. Voidaan siis sanoa, että pelin tärkein osa-alue, ajaminen on onnistunut ja itse pelaaminen on helvetin kivaa.

Uusia ratoja ovat uudet kaupunkiradat, jotka kiertävät Moskovan ja Lontoon  keskustoissa sekä kuvitteellisessa Strada Alpinassa, joka hakee esikuvansa Le Mansin moottoriradalta. Mukana on tietysti tuttuja ratoja edellisistä Grid-peleistä sekä oikean maailman ratoja mm. Mount Panorama ja Brands Hatch. Ratoja on suurin valikoima Grid-pelien sarjassa.

Autokanta on laajaa ja vaihtelee luokittain – kuten edellisessäkin Gridissä. Uusi vetonaula-auto on mm. Aston Martin Valkyrie. Autoja on julkaisussa 130 kappaletta 48 eri luokassa. Nämä menevät laajalla skaalalla GT-autoista kuorma-autoihin ja sähköautoihin. Kaikkia autoja emme päässeet näkemään, mutta valikoima oli jo ennakkoversiossa mehevä.

Replay-uusinnat ovat Codemastersin tavoin mukana.

Päätä, mitä ajat

Peli tarjoilee pitkää ikää myös kisaeditorilla. Kyseessä ei ole Hot Wheels -pelin tyylinen rataeditori, jonka parissa vierähtää tunteja ennen kuin pääsee ajamaan, vaan yksinkertaisempi kisaeditori, jossa päätetään autoluokat, radat ja säännöt. Ja sitten ajamaan!

Ainakin ensimmäisten testien perusteella rataeditori oli mainio, mutta katsotaan, tuoko lopullinen peliversio siihen jotain vielä lisää keväällä.

Sosiaalisuus suuremmassa roolissa

Sosiaalisuus on pelin kolmas tärkein uudistus. Nyt nimittäin kaverit voivat liittyä mukaan toisten kavereiden kisoihin hyppäämällä messiin valikoista Hop-in-tilassa. Tällöin toinen pelaaja korvaa yhden tekoälyvastustajan, ja tulee mukaan haastamaan. Peli tukee laajaa alustojen välistä pelaamista, joten kaikki PS4:stä, Xbox Series X:ään ja PC:lle mahtuvat mukaan samaan sessioon.

Tekoälypelaajista puheen ollen, nyt tekoälykisaajat eivät ole pelkkiä statisteja, jotka vain häiriköivät. Tekoälypelaajat voivat keskeyttää kisoissa, niille voi tulla teknisiä haasteita ja autot on mahdollista rynniä paskaksi. Nähätäväksi jää, miten tämä vaikuttaa uratilassa, mutta potentiaaliahan tässä vaikuttaa olevan.

Kannattaa odottaa!

Grid Legends vaikuttaa ennakkotestien perusteella varsin lupaavalta arcade-kaahailulta. Sen suurin haastaja keväällä 2022 tulee olemaan Gran Turismo 7, joka vie varmasti massojen huomion Pleikkarilla. Muille kuin Pleikkari-pelaajille Grid Legends on autopeli, joka kannattaa ehdottomasti pistää kiikariin. Sen ajotuntuma, ajoneuvojen ja ratojen variantti ja pelaamisen hauskuus ovat asioita, jotka toimivat täysin jo pelin ollessa keskeneräinen. Grid Legends on selvästi tuote, jonka kehittämisessä näkyy pelaajien palaute ja autopelikehittämisen intohimo. Jäämme innolla odottelemaan!

Mainos
Edellinen artikkeliTässä on 15 vuoden 2021 huonointa peliä
Seuraava artikkeliGran Turismo 7 -pelistä paljastettiin pelikuvan muodossa uusi rata ja auto
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.