Mainos
Rockstar Gamesin työntekijät ovat arvostelleet yhtiötä siitä, että se vaatii heitä palaamaan toimistolle kokopäiväisesti huhtikuussa.

Rockstar ilmoitti lopettavansa hybridityöskentelyn tuottavuuden ja turvallisuuden vuoksi. Taustalla on useat Grand Theft Auto 6 -vuodot, jotka Rockstar Games haluaa eliminoida sillä, että pelikuvaa-, dataa ja tietoja lähetetään internetin yli työntekijältä toiselle.

Rockstarin julkaisujohtaja Jenn Kolbe sanoi, että yhtiö on havainnut “käsin kosketeltavia hyötyjä” läsnäolotyöstä.

Mainos

Työntekijöiden liitto vastustaa

Päätöstä on kritisoitu voimakkaasti Britannian itsenäisten työntekijöiden liiton (IWGB) ja sen jäseninä olevien Rockstarin työntekijöiden toimesta. He sanovat, että suunnitelma vetää pois etätyömahdollisuudet suurimmalta osalta henkilöstöä 15. huhtikuuta edustaa viimeisintä sarjaa rikottuja lupauksia, ja että se voisi johtaa toksisten työkäytäntöjen paluuseen yhtiössä.

Viime vuonna Rockstarin työntekijät jättivät vetoomuksen, jossa oli 175 allekirjoitusta, ja vaativat jatkuvia etätyövaihtoehtoja vastauksena pakolliseen siirtymiseen kolmen päivän toimistoviikkoon. Tuolloin Rockstar ilmoitti työntekijöilleen sähköpostitse: ”Tämä ei ole ensimmäinen askel 5 päivän viikkoon. Kukaan ei halua palata vanhaan tapaan työskennellä.”

Työntekijät kommentoivat menetetystä etätyöedusta

Anonyymi työntekijä kommentoi: “Etätyö on ollut monille meistä Rockstarilla pelastus, joka on mahdollistanut hoitovastuiden, omaishoidon ja tarpeen mukaan muuttamisen tasapainottamisen. Nyt Rockstar vie pois sen pelastusrenkaan välittämättä niistä työntekijöistä, jotka kärsivät eniten.”

Toinen Rockstarin työntekijä sanoi: “Kuten tavallista, meitä ei ole kuultu lainkaan: meitä, joita nämä muutokset eniten koskettavat. Yksi huolenaiheistani on, että minun on pakko työskennellä myöhään toimistolla pitääkseni yhteyttä globaaleihin tiimeihin, kun ennen pystyin kirjautumaan kotona osallistumaan myöhäisiin kokouksiin. Tämä tarkoittaa, että menetän aikaa perheeni kanssa. Olen myös tietoinen kollegoista, joilla on terveysongelmia, jotka estävät kokopäiväisen toimistotyön, ja jotka ovat nyt jääneet tyhjän päälle.”

Puhuen kollegoidensa puolesta, toinen työntekijä sanoi: “Me henkilöstö välitämme suuresti peleistä, joita teemme, ja intohimomme, taitomme ja lahjakkuutemme eivät saa koskaan jäädä studion johdon itsestäänselvyydeksi. Se on yhdessä, yhteistyön ja terveen työelämän tasapainon ja työpaikan kulttuurin kautta, että jatkamme joitakin alan rakastetuimmista ja näyttävimmistä peleistä.”

Rockstar palaa vanhoihin synteihinsä?

Viime vuosina Rockstarin on raportoitu edistyneen sen kerran pahamaineisen crunch-kulttuurin lieventämisessä, jossa työntekijöiden odotetiin tekevän ylitöitä iltaisin ja viikonloppuisin pitääkseen projektit aikataulussa. Red Dead Redemption 2 tehtiin muun muassa lopulta niin, että ihmiset tekivät 100-tuntista työviikkoa.

– IWGB Game Workers Unionin työntekijät Rockstarilla ajavat läpinäkyvyyttä palkkojen ja ylennysten suhteen, terveellistä ja osallistavaa työpaikan kulttuuria ja työelämän tasapainoa, joka keskittyy jokaisen työntekijän tarpeisiin, sanoi IWGB:n pelityöntekijöiden puheenjohtaja Austin Kelmore.

– Ei voida hyväksyä, että Rockstarin johto on syönyt sanansa kerta toisensa jälkeen ja sivuuttanut työntekijöiden pyynnöt perustavanlaatuisista työoloista. Työntekijät koko alalla ovat kyllästyneet antamaan johtajien tehdä holtittomia ja haitallisia päätöksiä, ja Rockstarin työntekijät näyttävät meille, mitä on tulossa, jos heitä jatkuvasti sivuutetaan. Ei ole parempaa aikaa kuin nyt liittyä ammattiliittoomme ja ajaa tätä terveeksi ja kestäväksi peliteollisuudeksi, joka tiedämme sen voivan olla, Kelmore summasi.

Mainos