Mainos

Rockstarin entinen käsikirjoittaja Dan Houser kertoi haastattelussa, miksi Grand Theft Auto -sarjassa ei ole koskaan ollut 3D-versiota, joka sijoittuisi Lontooseen.

Housenin mukaan sarja on pohjimmiltaan amerikkalainen ja sen ydin on Yhdysvaltain kulttuurissa.

Ensimmäinen Grand Theft Auto julkaistiin vuonna 1997 PlayStationille ja PC:lle, ja sitä seurasi lisäosat GTA: London 1969 ja London 1961. Siitä lähtien fanit ovat toivoneet täysimittaista 3D-peliä, joka sijoittuisi Lontooseen, mutta Rockstar ei koskaan tehnyt sellaista.

Mainos

Podcast-juontaja Lex Fridman kysyi Houserilta, miksi sarja palaa toistuvasti kaupunkeihin kuten Miami, New York ja Los Angeles. Houser vastasi:

– Niissä kaikissa on sulatusuuni-ilmiö – loistoa, kurjuutta, rikollisuutta ja valtavia varallisuuseroja. Ne sopivat hyvin kuvaamaan elämän eri puolia.

Kun Fridman otti esiin Lontoon mahdollisena sijaintina, Houser totesi:

– Teimme pienen jutun Lontoossa 26 vuotta sitten, GTA Londonin. Se oli hauska kokeilu, mutta täysimittainen GTA on niin täynnä amerikkalaisuutta, että sen siirtäminen muualle olisi ollut vaikeaa. Tarvittiin aseita ja yliampuvia hahmoja – se oli osa sitä, mitä peli on.

Houser työskenteli Rockstarilla vuoteen 2020 asti ja perusti vuonna 2024 uuden studion nimeltä Absurd Ventures. Hän kommentoi aihetta Fridmanin haastattelussa, jossa keskusteltiin myös tulevasta Grand Theft Auto 6:sta.

Mainos