Mainos
Hitman-trilogia tiivistyy kolmanteen osaansa, Hitman 3 -peliin, jonka tärkein uudistus on VR-tila. Pelissä kuitenkin muutakin veikeää, kuten salapoliisimurhamysteeri.

Hitman-pelisarja tuli tunnetuksi 2000-luvun alussa, jolloin se tarjoili avoimen maailman ja avoimien valintojen muodossa ainutlaatuisen palkkamurhasimulaation ja -fantasian. Miten sinä tappaisit korporaatiokusipään, joka riistää köyhiltä ja suosii rikkaita ja asustelee tarkoin vartioidussa hotellissa kansalaisten keskellä.

Hitman-pelisarja jatkoi Agentti 47:n tarinaa useiden pelien ja parin leffankin muodossa, kunnes homma alkoi toistaa kuolevaa kaavaa. Vasta PS4-konsolin elinkaaren puolivälissä IO Interactive sai Hitmanista uuden otteen, joka nostikin pelisarjan uuteen nousuun.

Mainos

Uusi Hitman julkaistiin episodimaisissa osissa. Tämän oli tarkoitus alleviivata sitä, että Hitmanissa päätarkoituksena on tehdä samat murhat uudelleen ja uudelleen erilaisin kekseliäin tavoin. Peli auttaa pelaajaa keksimään eri tapoja, mutta myös omaa mielikuvitusta voi ja pitää käyttää.

Episodimainen rakenne ymmärrettiin kuitenkin väärin, pelaajat turhautuivat ja Hitmanin julkaisu otti kovan iskun. Pelin rahoittaja Square Enix hylkäsi projektin ja IO Interactive sai sovittua Hitman-brändin siirron itselleen – ilman rahallista tukea.

Hitman oli kuitenkin jo pelinä valmis, eli sen kehittämiseen ei enää tarvinnut sysätä rahaa. IO Interactive alkoi rakentamaan lisää sisältöä, sillä ne, jotka Hitmanin konseptin tajusivat, olivat taivaissa. Mielikuvituksen käyttöä, haasteita ja tyydyttäviä onnistumisia.

Warner Bros. Interactvie huomasi pelisarjan ja yleisön antaumuksen. Niinpä Warner ojensi loputtoman lompakkonsa nyörejä ja Hitman 2 saatiin ulos. Tällä kertaa kuitenkin niin, että kaikki pelin kentät olivat heti pelattavissa. Samoin ensimmäisen Hitmanin. Pelisarjan kolmas osa jatkaa samalla linjalla. Hitman 3:ssa pelaajat saavat heti pelattavakseen kahden ensimmäisen pelin kartat ja nipun täysin uusia. Lisäksi peli saa käänteentekevän VR-tilan, joka mahdollistaa niin ikään kaikkien karttojen pelaamisen aivan uudesta perspektiivistä.

Varjoissa kimmeltävä kalju

Hitman 3 jatkaa trilogian tarinaa, jossa Agentti 47 kääntyy pahaa kaupallista yhtiötä vastaan yhdessä kollegansa kanssa. Maapalloa kierretään tuttuun tapaan ihmispaskoja murhatessa.

Hitman 2:sta poiketen tarinaa kuljetetaan vihdoin taas animaatioiden muodossa eikä vain animoimattomien kuvien ja äänikerronnan formaatissa.

Peli tarjoilee mukanaan myös kiinnostavaa uutta. Esimerkiksi yhden tehtävän yhteydessä tarjoillaan mehevä englantilainen murhamysteeri, jonka pelaaja voi halutessaan yrittää ratkaista teloittamalla ensin oikean yksityisetsivän ja tekeytymällä täksi. Hiekkalaatikkona on kartano ja menehtynyt hortonomi, jonka murhassa kaikki asukkaat ovat epäiltyjä.

Henki pois tutulla kaavalla

Hitman 3 noudattelee samaa kaavaa kuin edeltäjänsäkin. Pelattavuus on identtinen, näppäimet ovat samat, haasteet toimivat samalla tavalla ja vapaus valita on yhtä laaja kuin aiemmin.

Varsinaisia uudistuksia on vähän, mutta sarjan fanit tuskin odottavatkaan mitään mullistavaa. Uudet haasteet, kartat ja luovuuden leikkikenttä on jälleen laajentunut.

Pelaajilla on siis jälleen useita pähkinöitä pureskeltavaksi ja tappajan maailma avoin.

Ei ole väliä, onko vastustaja kokkaamassa vai kusella, Agentti 47 ottaa nirrin pois, jos niin haluaa.

Hitman 3 ei ole tarkoitettu pelattavaksi tarina edellä etenemällä kentästä toiseen. Tällä tavoin pelattaessa Hitman 3 on ohi hetkessä. Se ei ole räiskintäseikkailu tai tasoloikka.

Peli on nimeen omaan tarkoitettu pelattavaksi siten, että kentistä yritetään saada kaikki variaatiot ratkaistuksi ja mahdollisimman pienillä miinuspisteillä.

Grafiikassa ei merkittäviä uudistuksia

Respawnin testissä oli Hitman 3:n PS5-versio. Graafisesti peli näyttää samalta kuin Hitman 2 PC:llä. Toki tekstuureissa on pieniö uudistuksia suuntaan tai toiseen, mutta pääpirteittäin peli näyttää aivan samalta kuin Hitman 2.

Suurin graafinen uudistus näkyy peilauksissa. Kaikki pinnat heijastavat enemmän tai vähemmän – jopa vanhoissa kentissä. Kyseessä ei kuitenkaan ole RTX-heijastukset, vaan vanhaa kunnon screen space reflectionia, joka ei rasita niin paljon näytönohjainta ja antaa ihan ovallisen heijastustehosteen. Heijastukset ovat kuitenkin kameran näyttökulmaan nähden rajallisia eivätkä peilaa todellisesti kolmiulotteista maailmaa.

Äänet ovat tuttuja edellisistä osista. Mahtava tunnusmusiikki on valikoissa vaihtunut, mutta saa pulssin nousemaan jälleen itse tehtävissä.

PS5 Master Race?

DualSense-ohjainta on hyödynnetty adaptiivisten liipasinten osalta. Kun pelaaja on heittämässä tai ampumassa, liipasimet aktivoituvat ja heittäytyvät mukaan immersioon.

Ohjaimen kaiutinta ei hyödynnetä, eikä haptista värinää juuri lainkaan. Haptinen tuntuma värisee vain kun agenttimme saa esimerkiksi luodeista osumia.

Kannattaako ostaa – ja mikä versio?

Hitman 3 on täydellisin Hitman-trilogian peli, sillä se on kolmas ja hiotuin painos. Rakastin ensimmäistä, en koskaan uninstalloinut jatko-osaa ja nautin täysin tästä kolmannesta osasta. VR-formaatti vieläpä kruunaa kaiken. Täytyy vain toivoa, että myös PC-versio saisi oman VR-päivityksensä Hitman 3:een, sillä PC:n roomscale ja paremmat grafiikat VR:ssä takaisivat vieläkin monipuolisemman Hitman-elämyksen. Tässä vaiheessa VR-tuki on tehty vain PSVR:lle.

Hitman 3 on mannaa pulmanratkaisun ja luovuuden ystäville. Se ei ole räiskintäpeli eikä se sovellu pelejä speedrunin lailla läpi juokseville. Hitman on fiilistelyä ja luovuutta. Oikealle yleisölleen se on parasta salamurhapaskaa ja ainutlaatuinen helmi sarjassaan.