HITMAN World of Assassination PSVR 2 on erinomainen esimerkki siitä, miten hauska ja monipuolinen VR-peli voi parhaimmillaan olla.
Hiippailen Ruotsin konsulaattiin. Tekeydyn hierojaksi ja houkuttelen tappolistalla olevan korporaatiojohtajan nauttimaan jäykkien niskalihasten vapauttamisesta. Hän ei vain osaa odottaa, että niskajäkin voi vapauttaa myös niskat katkaisemalla. Tämä on yksi sadoista monipuolisista eri tavoista salamurhata yhteiskunnan ilkeimmät kuvitteelliset henkilöt Hitman World of Assasination pelissä – ja nyt hyvin optimoituna, PSVR 2:lle räätälöidyssä virtuaalitodellisuusversiona.
Ai, niin! Tämä arvostelu keskittyy VR-versioon, mutta mikäli itse peli on tuntematon, kannattaa lukaista sen arvio tästä.
Vihdoin hyvää sisältöä PSVR 2:lle
Hitman-trilogia sai VR-tuen jo vuosia sitten PSVR 1:lle ja sen jälkeen viilatumpana PC:lle. Homma toimi ja etenkin PC:llä Hitman-sikailu on ollut virtuaalitodellisuudessa aivan omaa luokkaansa.
Nyt IO Interactive on ottanut jo kuolleeksi julistetun PSVR 2:n pelastusoperaation ikeensä alle, sillä yhtiö on viilaillut kaikessa rauhassa Hitman-trilogian PS5-aikakaudelle sopivaksi. Peliä ei ole yrjötty suoraan PC:ltä Pleikkarille, vaan PSVR 2 -versio sisältää ihan oikeita uudistuksiakin.
Hitman VR hyödyntää esimerkiksi katseen seurantaa, joka osoittautuu erittäin käteväksi. Pelaaja voi nimittäin tähdätä pahiksia tuijottamalla niitä intensiivisesti ja sen jälkeen heittää heittoveitsen tai juomatölkin katseen kohteeseen. Toinen tapa on tähdätä vasemmalla kädellä ja heittää sitten takuuvarma napakymppi.
Lisäksi PSVR 2:n haptiset ohjaimet antavat pelaajalle palautetta esimerkiksi siitä, onko Agentti 47:lla todellinen ote esineestä.
Nappikuulokkeiden 3D-ääni on kovassa käytössä, joten pelaaja voi paikantaa, mistä esimerkiksi askelten äänet tulevat ja täten strategisoida omia liikkeitään.
Kaikki ei aina suju
On pelaamisessa huonojakin puolia. Esimerkiksi tiedottomia roistoja voi raahata vain päästä. Muistaakseni PCVR-versiossa hahmoja voi raahata vaikka jaloista tai käsistäkin. Samoin lattialle tippuneiden esineiden nostaminen ei aina suju kuin tanssi, sillä Agentti haluaa välillä ottaa aseen taskustaan lattialla olevan objektin sijaan, vaikka käsi olisi täysin objektin päällä, kaukana taskusta. Viilattavaa siis vielä on.
Käsiin liittyy myös tekninen ongelma, joka liittyy valaistukseen. PSVR 2:n ohjaimet kun eivät siedä liiallista kirkkautta. Huoneessa on syytä olla koko ajan tasainen ja muuttumaton ja häikäisemätön valaistus tai kädet alkavat elää omaa elämäänsä. Tämän tosin kaikki PSVR 2 -käyttäjät jo tietävätkin.
Graafisesti upea suoritus
Koska PSVR 2:n OLED-näytöt ja 4K-resoluutio ovat laitteen vahvuuksia, näyttää peli yksinkertaisesti hämmentävän hienolta. Grafiikkaa optimoidaan tarkaksi sinne, jonne katsotaan, joten pistenäön ulkopuolella resoluutio voi olla matalampaa ja nuhjuisempaa. Tätä nuhjuisuutta ei näe, joten peli näyttää koko ajan timanttisen hyvältä.
Etenkin valot ja varjot ovat hyvin onnistuneita tunnelman luojia, mutta Hitmanin puuttuvat peilikuvat peileistä tuovat kummallisen tunteen lukuisissa kylppäreissä ja vessoissa.
Kannattaako ostaa?
Jos omistat Hitman 3:n ja PSVR 2 -kakkulat, ehdottomasti kannattaa hommata VR-lisäosa. Se on koko rahansa arvoinen viihdyttäjä ja herättää pelin eloon aivan uudella tavalla. Samalla Hitman VR on esimerkillinen tapaus siitä, kuinka VR:ää tulisi peleissä hyödyntää. Lisäksi on pakko antaa propsit IOI:lle siitä, että toivat Hitman VR:n juuri PSVR 2:lle, sillä laitteessa on loistavat tekniset ominaisuudet, joita ei päästä hyödyntämään monessakaan pelissä. Nyt niistä päästään nauttimaan.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.