Mainos
Yllätyksiä täynnä olevan Horizon Zero Dawnin tarina saa nyt vielä enemmän yllätyksiä täynnä olevan Horizon Forbidden West -jatko-osan. Osuuko Guerilla Games uudella pelillä suoraan napakymppiin, vai leviääkö jatko-osa reisille?

Killzone-pelejä aiemmin kehitellyt Guerilla Games ampui eeppisen nuolen pelaajien sydämeen vuonna 2017 Horizon Zero Dawn -pelin muodossa. Ensimmäinen Horizon oli siihen mennessä Alankomaiden suurin mediatuotanto, sen kehittäminen maksoi 45 miljoonaa ja sen parissa työskenteli jopa 250 henkeä yhtäaikaisesti. Vertailun vuoksi Horizon Forbidden West -pelin budgetti oli peräti 110 miljoonaa euroa.

Zero Dawn kertoi hyljeksityn Aloyn tarinan maailmanlopun jälkeisessä maailmassa, jossa ihmiset olivat taantuneet heimokulttuureihin, ja joka puolella vaelteli enemmän tai vähemmän aggressiivisia eläimiä muistuttavia koneita. Zero Dawnin tarinan edetessä kävi ilmi, ettei Aloy ole kuka tahansa äiditön nuori nainen, vaan taruston maailman nykytilanteeseenkin vahvasti vaikuttaneen hahmon jälkeläinen.

Alkuperäinen seikkailu ansaitsi kriitikoilta huippupisteet ja se voitti lukuisia palkintoja.

Mainos

Alunperin Playstation-yksinoikeudella julkaistu peli, on sittemin saanut laajan DLC-laajennuksen ja nähnyt päivänvalonsa myös PC:llä.

Viisi vuotta myöhemmin Horizonin tarina saa jatkoa Horizon Forbidden West -pelin myötä. Odotus on ollut pitkä, ja nyt nähdään palkitaanko fanien jännitys, vai ampuuko kielletty länsi itseään koipeen.

Melkein suoraan jatkoa

Forbidden West jatkaa muutaman kuukauden tämän jälkeen tarinaa. Aloy on jättänyt kamunsa taakseen ja jatkanut etsintöjään. Hän törmää tuttuihin matkan varrella, ja kaikki ovat lievästi sanoen pettyneitä siihen, että Aloy on häipynyt kuin kankkukaasu saharan hietikoille.

Aloyn on löydettävä ja käynnistettävä Gaia-tekoäly, jonka tarkoituksena on säädellä maapallon mekanismeja niin, että se mahdollistaa siellä elämisen. Gaian alirutiinit ovat levittäytyneet pitkin palloa ja ne aiheuttavat keskenänsä tuhoa. Jos Aloy ei saa Gaiaa käynnistymään ja ottamaan tilannetta haltuunsa, on koko maapallon elävä elämä uhattuna. Tämä, ja mystinen Sylens, eivät ole ainoat uhat mitä Aloyta tuhoisten robottien lisäksi odottaa. Saapuessaan kiellettyyn länteen Aloy astuu höyryävän kuumaan tilanteeseen ja pian kanuunankuularalli on sellaisella laukalla, että heikkopäisempää alkaa hirvittää.

Viritetty jousi ja räjähtävä nuoli

Horizon Forbidden West on edeltäjänsä tapaan kolmannen persoonan toimintaseikkailu.

Pääasiallisena aseena Aloylla on erilaiset jouset, mutta tämä jatko-osa heittää mukaan myös muutaman mielenkiintoisen uutukaisen. Tällä kertaa aseita viritellään työpöydällä, eli Aloyn on palattava aina jonkinlaiseen majapaikkaan saadakseen asettaan viriteltyä.

Erilaisten käyttöesineiden rakentelu onnistuu pelin aikana valikkoon sukeltamatta. Rakennellessa käyttöesineitä tai ammuksia peli menee hetkellisesti hidastustilaan, joka helpottaa taistelun timmellyksessä flow’n pysymistä yllä.

Erilaisia sivutehtäviä ja kerättäviä pelistä löytyy useamman kymmentuntisen verran, joten platina-trophyn metsästäjille pelissä riittää huimasti kahlattavaa.

Itse päätarinan tahkoo parissakymmenessä tunnissa, jos ei juurikaan eksy pääpolulta. Eksyminen toki kannattaa, sillä sivutehtävistä ja maastojen syövereistä löytyy tarvikkeita joita tarvitaan ammuksiin ja mahdollisesti myös parempia aseita.

Aloy on Forbidden Westin alkaessa jo melkoinen tappokone. Suurin osa Aloyn Horizon Zero Dawnin tappiinsa asti nakutellusta taitopuusta on siirtynyt mukaan, joitain pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. Tällä kertaa taitopuu lähinnä virittelee osumavahinkoa eri aseisiin, juomien voimakkuuksia ja niin edelleen.

Uutukaisena pelissä on yksi kerrallaan käytettävissä olevat erityistaidot, jotka vaativat lataamista. Uutuus on myös asetyyppiin sidottu erikoisammusmuoto. Näitä vaihtelemalla voi kokeilla hyvinkin erilaisia itselleen sopivia taito ja asetyylejä.

Pakko myöntää, että Aloyn aikaan ja rohkeusmittariin sidotut erikoistaidot jäivät todella vähälle käytölle oman pelini aikana. Kiva lisä kumminkin, vaikkei sellaista juuri tarvisi käyttää.

Normal-vaikeustasolla peli tuntuu hyvin balansoidulta vähän kokeneemmallekin. Peli tarjoaa kyllä tätä helpompaa ja muutaman Normal-tasoa vaikeampaa vaikeustasoa, joten pelikokemusta saa viriteltyä melkeinpä makunsa mukaisesti.

Alunperin Horizon Zero Dawnia kritisoitiin sen oudosta vesisimulaatiosta, joka sittemin korjaantui patchin myötä. Jatko-osassa Aloy pääsee jopa sukeltelemaan järviin, meriin ja jopa veden alle jääneisiin rakennuksiin. Uiminen toimii hyvin ja uimiseen liittyviä tilanteita on peliin ripoteltu juuri sopiva määrä.

Kehityksen keihäänkärki

Horizon Forbidden Westissä Aloyn ohjaaminen on suuri nautinto. Aloy tottelee hyvin ohjaimen liikkeitä ja parannuksia on tehty melkeinpä kaikkeen edelliseen osaan verrattuna. Taistelut ovat tiukempia, toimivampia ja niissä tuntuu olevan paljon isompi merkitys.

HZD:ssä moni kiipeily oli täysin kellertävien kiipeilyosien varassa. Forbidden Westissä kiipeilyä on kehitelty ja kiipeiltäviä kohtia on paljon enemmän.

Liikkumiseen muutenkin, kuin vain Aloyn voimin on panostettu ja laajennettu, mutta jätetään tästä löytämisen riemu pelaajalle. Sen verran voin sanoa että lisäykset toimivat tosi hyvin ja maailma on Aloylle vielä enemmän auki, kuin mitä se HZD:ssä oli.

”Taistelut ovat tiukempia, toimivampia ja niissä tuntuu olevan paljon isompi merkitys”

Sitä toivottua parempaa vettä on nyt tarjolla vesileikeistä pitäville.

Kaunis, kuin hitaasti laskeutuvat lumihiutaleet utuisen laakson yllä

Horizon Zero Dawn tuli tunnetuksi mm. siitä kuinka hyvältä peli näyttää jopa Playstation 4:lla. Se käytti omintakeista renderöintikikkaa, jolla upeat visuaalit mahdollistettiin. Horizon Forbidden West näyttää myös uskomattoman hyvältä. Voidaan jopa sanoa, että se näyttää niin hyvältä, kuin muistaa Horizon Zero Dawnin näyttäneen.

Vasta kun pelaa Horizon Zero Dawnia Forbidden Westin jälkeen, huomaa kuinka paljon pelin grafiikka, hahmomallit ja vihulaiset ovat kehittyneet sekä ulkonäössä, tehosteissa että animaatioissa.

Harmillisesti, vaikkakin kielletyn lännen maisemat ovat harvinaisen upeita ja paljon monipuolisempia kuin HZD:ssa, on uutuuden viehätys ensimmäisen osan myötä kadonnut, ja maisemia ei tule ihailtua niin paljon kuin ensimmäistä osaa pelatessa.

”Vähemmän tärkeät dialogikohtaukset kärsivät hieman oudosta silmäpelistä, joka antaa Aloylle hieman autismin kirjoon kuuluvan fiban”

Musiikit ja äänitehosteet ovat pelissä maukkaita ja dialogikohtauksiin on tullut paljon enemmän tunnetta ja ilmaisua, kuin mitä edellisessä osassa. Paljon siitä dialogikohtausten tönkkösuolatun muikin meiningistä on kadonnut mitä HZD:ssä aiheutti paljon kritiikkiä. Useat kohtaukset ovat lähes täydellisiä. Ääninäyttely on timanttista ja Aloyn sutjautuksia on edelleen nasta seurata.

Vähemmän tärkeät dialogikohtaukset kärsivät hieman oudosta silmäpelistä, joka antaa Aloylle hieman autismin kirjoon kuuluvan fiban. Toisaalta se sopii hänen hahmoonsa, mutta tuskin tämä oli tarkoitus.

Citius, altius, fortius!

Raision Kerttulan urheilukeskuksen alueella on kuvanveistäjä Kerttu Horilan tekemä veistos Citus, Altius, Fortius. Veistos on tehty raisiolaisen kolminkertaisen olympiavoittaja Pertti Karppisen kunniaksi vuonna 1988. Citius, Altius, Fortius on myös olympialaisten motto, mikä suomennettuna tarkoittaa nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin/rohkeammin. Horizon Forbidden Westin tekijät ovat selkeästi käyneet ihastelemassa raisiossa tätä veistosta ja tulleet siihen tulokseen, että kuten Pertti Karppinen, on heidänkin iskettävä kolminkertaista voittoa, isompana, kauniimpana, tehokkaampana. Horizon Forbidden West on kuin Horizon Zero Dawn, mutta runsaampana, isompana ja lennokkaampana. Aloy on kuin olympialaisten moniottelija ja pelaaja voi häntä pelatessaan tuntea myös useita onnistumisen hetkiä.

Forbidden West tarjoaa pelaajalle lähestulkoon niin paljon, kuin pelaaja vain haluaa ottaa vastaan. Siinä on vahvasti sfääreihin laukalle lähtevä tarina, joka silti onnistuu olemaan juurtunut tukevasti maan pinnalle. Siinä on mielenkiintoisia hahmoja ja tarinoita, joiden osaksi Aloy pääsee. Se kirjoittaa vahvasti kolmatta osaa ajatellen ja laajentaa Horizonin maailmaa sellaiseksi, että sinne olisi todella helppo heittää mukaan erilaisia moninpelejä, ja tehdä siitä vaikka leffaa tai sarjaa. Lisäksi peliin on ympätty kilpa-ajoa, shakin kaltaista strategiapeliä, areenaa jne.

Forbidden West on kuin Las Vegasin kaltainen leikkikenttä täynnä erilaisia huvituksia pelaatutkittavaksi.

Saatan suututtaa monet, kun kirjoitan näin, mutta Horizon Forbidden West on melkein kuin Tähtien Sota: Imperiumin vastaisku. Tarina Forbidden Westissä tulee luonnolliseen päätökseensä, mutta jättää oven kolmannelle osalle. Jos Guerilla Games päätyy tekemään kolmannen osan, ovat he asettaneet riman itselleen todella korkealle.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Horizon Forbidden West
94 %
Edellinen artikkeliLamar ja Franklin tähdittävät uusia GTA Online -tehtäviä
Seuraava artikkeliDying Light 2 sai jo nyt ensimmäisen lisäosansa
Taide – Media – Teknologia. Elokuva ja pelit, koska niissä yhdistyvät taide ja teknologia. Teatteri, koska on tehnyt sitä aina. Impro, koska ei tarvitse muistaa vuorosanoja. Musiikki, koska se on henkireikä. Kirjat, koska aina voi oppia jotain lisää. Liikaa siistejä juttuja, liian vähän aikaa ja uteliaisuus pitää aina nälkäisenä.