Mainos
Kolikkopelejä on ollut netissä pelattavissa 1990-luvulta lähtien, ja ensimmäiset vuodet mentiinkin alalla pelistudioiden kopioidessa toistensa pelejä, muuttaen vai niiden nimiä ja grafiikkaa ja kenties pelien äänimaailmoja, ja tarjota riitti sen hetken pelaajien vaatimuksille.


Nyt siirryttäessä 2020-luvulle, olemme edenneet jo nettipelaajissa kolmanteen sukupolveen ja ensimmäistä kertaa historiassa meillä on pelaamisessa tilanne, missä isovanhemmat voivat pelata lastenlapsiaan vastaan tai heidän kanssaan erilaisia nettipelejä.

Siinä missä ajopelit, taistelupelit ja roolipelit yms pelit ovat rajusti kehittyneet tekniikan ja tietoliikenneyhteyksien kehittyessä, kesti kolikkopeleiltä hieman kauemmin alkaa kehittyä ja yhä vielä todella suuri osa saatavilla olevista kolikkopeleistä on niitä 3–5 rullan hedelmäpelien tyyppisiä yksinkertaisia automaattipelejä, joissa pelaajan ei tarvitse miettiä mitään muuta kuin mitä nappulaa pitää painaa, jotta seuraava kierros alkaisi.

Pitkään tämän malliset pelit vain puettuina erilaisiin teemoihin grafiikaltaan riitti, mutta nyt e-urheilun tultua markkinoille ryminällä, on myös rahapelien ja kolikkopelien kehitykseen tullut uudenlaista painetta.

Mainos

Pelaaja sukupolven kolmas polvi odottaa, että nettikasinot pystyisivät tarjoilemaan entistä monipuolisempia ja parempia pelejä, viihdyttävämpiä ja hauskempia pelejä ja pelistudiot ovat vastaamassa huutoon.

Uusien pelien uudet ominaisuudet

Jos aiemmin kolikkopelit ovat olleet vain rullilla pyöriviä erilaisia graafisia kuvia kuten hedelmiä tai vaikkapa henkilökuvia ja erilaisia pelin teemaan soveltuvia kuvia. Tavoitteena on ollut saada voittoriville vähintään kolme samaan symbolia alkaen ensimmäiseltä rullalta vasemmalta kohti viimeistä rullaa oikealla. Mitä enemmän symboleita on ollut per voittorivi, sitä suurempi on voitto periaatteessa ollut. Lisäksi symboleita on yleensä ollut kahta eri tasoa, eli pari kolme hyvin voittoja antavaa symbolia ja muutama heikompi symboli, siten että symboleiden kokonaismäärä per peli on ollut luokkaa 10–12 symbolia.

Ensimmäinen muutos mikä tähän peruspeliin oli jokereiden tulo rullille, eli puhuttiin wild-symbolista, joka pystyy muuttumaan miksi vain toiseksi symboliksi, mitä tarvitaan, jotta voittolinjalle tulisi voitollinen yhdistelmä ja pelaajille entistä useammin voittoja saataville.

Sitten tuli lukematon määrä erilaisia voittolinjamahdollisuuksia, ja voittoja alkoi saada myös oikealta vasemmalle muodostuvissa symboliriveissä, ja pian tämän jälkeen alkoi olla mahdollisuus voittaa myös symbolirykelmistä, eli pelien voittomahdollisuudet tavallaan lisääntyivät.

Wild-symbolin ohella alkoi peleihin tulla myös lisää pelattavaa, eli pieniä lisäpelejä, joiden kautta pääsi pelaamaan pelin sisäisistä voittopoteista, jotka nykyaikana ovat todellisia jackpot lisäpelejä, ja parhaissa peleissä nämä jackpot voittoluokat voivat olla miljoonia euroja. Näitä lisäpelejä pääsee yleensä pelaamaan saamalla vähintään kolme pelin bonus-symbolia, joka on erikoissymboli eikä yleensä anna suoraan voittoja rahana, vaan pääsyn pelaamaan näitä lisäpelejä.

Näiden wild- ja bonus-symboleiden lisäksi peleihin alkoi ilmestyä myös ns. scatter-symboli, jonka tehtävänä on antaa pelaajalle ilmaisia vapaapelejä peliin. Vapaapelejä saa pelistä ja scatterien määrästä riippuen muutamasta pariin kymmeneen.

Ja lisää ominaisuuksia

Uutuuspelit ovat menneet tästä vielä piirun verran eteenpäin, ja peleihin on tullut mukaan erilaisia kerättäviä ominaisuuksia, jotka useimmiten kerääntyvät erilaisten perusvoittojen kautta. Mitä pidemmälle pelaaja peliä pelaa, sitä enemmän aukeaa uusia mahdollisuuksia ja ominaisuuksia peliin. Tämä idea on tullut suoraan muista tietokonepeleistä, jotka siis palkitsevat pelaajansa, mitä enemmän tämä peliä pelaa.

Nykyään pelkästään suomalaiset pelaavat näitä pelejä jo miljardien eurojen edestä, ja pelien määrä ja pelaajien määrä vain kasvaa sitä myöten mitä parempia, mielenkiintoisempia ja entistä viihdyttävämpiä pelejä markkinoille tulee.

Tällaisia uutuuspelejä tuottavat mm. pelistudiot kuten NetEnt, Yggdrasil, Play’n Go sekä BetSoft ja monet muut isommat ja pienemmät pelituottajat ajatuksenaan nuoremman aikuispelaajasukupolven mukaan saaminen iGamingin maailmaan.