Mainos
Yksi PlayStation 5 -konsolin julkaisupeleistä on erittäin odotettu autopeli, Gran Turismo 7.

Gran Turismo 7 on odotettu siitäkin syystä, että PS4-konsoli ei saanut varsinaista Gran Turismo -pelisarjan pääosaa lainkaan. Edellinen kunnollinen, puolittaisia RPG-elementtejä sisältänyt GT-peli, Gran Turismo 6 julkaistiin PS3:lle, aivan kyseisen konsolin eliniän lopulla. PS4 sai ainoastaan Gran Turismo Sport -pelin, joka panosti verkkokisailuun ja valokuvatilaansa. Se oli lupaus GT7:sta, joka tuleekin nyt yllättäen PS5-konsolille.

Sonyn julkaisutrailerissa saimme maistiaisen siitä, miltä peli näyttää. Ja huhhuh, kyllä se näyttää makoisalta; 4K-resoluutio, 60 kuvaa sekunnissa ja reaaliaikainen RTX tuovat mukanaan sekä valaistusta, varjoja että heijastuksia, joita ei GTS:ssä nähty.

Mainos

Trial Mountain

Ensimmäisessä trailerissa nähtiin pilkahdus siitä, että Trial Mountain on jälleen mukana. Se on ollut pääsarjan peleissä alusta asti, ja onkin täten pelisarjan nostalgisin rata. Mutta kuinka Gran Turismo 7:n Trial Mountain on muuttunut?

GT7:n Trial Mountain.
GT6:n Trial Mountain.

Trial Mountain on muuttunut graafisesti, mutta PS5-demo osoittaa, että radan layout on myös kokenut muutoksia. Esimerkiksi kurvit 3–5 eivät ole niin lähellä toisiaan kuin aikaisemmin, vaan väliin on asetettu nopeita suoria, joissa huippunopeus kasvaa.

Radasta saattaa toki olla useita muunnoksia, esim. lyhyt, keskipitkä ja kokopitkä rata. PS5-demon mukaan aikaisemmin n. 3,92 km pitkä rata tulee olemaan Gran Turismo 7:ssa jopa 5,44 km pitkä.

Suurimman muutoksen on kuitenkin kokenut viimeinen šikaani, eli hidastusmutka, jota ei voi enää oikaista röyhkeillä linjoilla, vaan joka on oikeasti otettava nyt hitaasti.

Graafiset uudistukset

Entä mitä graafisia muutoksia pelin 7. osa tuo mukanaan? Näistä analysoi oheinen Digital Foundryn video, jossa pureudutaan vartin verran herkullisiin eroavaisuuksiin:

Mainos