Metan toimitusjohtaja Mark Zuckerberg Facebook Communities Summit -tapahtumassa vuonna 2019.
Mainos
Facebook, WhatsApp, Instagram ja monet muut sosiaalisen median sovellukset ovat meille näennäisesti ilmaisia, sillä maksamme niiden käytöstä datalla, kirjoittaa F-Securen tietoturvatutkija Mikko Hyppönen Internet-kirjassaan.

Datalla tarkoitetaan omaa verkkokäyttäytymistämme, josta voidaan profiloida meidän internet-minämme. Se on muutettavissa rahaksi.

Data kattaa siis asiat, joista keskustelemme verkossa ja ihmiset, joiden kanssa keskustelemme. Yksityisviesteissäsi on siis aina mukana myös kolmas osapuoli, palveluntarjoaja, esimerkiksi Facebookin ja WhatsAppin omistama Meta. Käytännössä maksat siis somen käytöstä asioilla, joista et välttämättä kerro kenellekään muulle.

Mainos

Vaikka esimerkiksi itse WhatsApp-viestit ovat salattuja päästä päähän, näkee Meta silti kenen kanssa juttelet ja milloin. Jos esimerkiksi profiilisi keskustelee toisen profiilin kanssa, ja varaat sitten hotellihuoneen ja viestittelette sen jälkeen matkalla kohti hotellia ja heräät seuraavana aamuna samaisesta hotellista toisen käyttäjän puhelimen vierestä, ei ole vaikeaa kalkuloida, mitä olette tehneet.

Kuinka paljon somen käyttö maksaisi, jos emme antaisi siitä vastapalvelukseksi salaisuuksiamme? Näillä käyttäjämäärillä Facebookin hintalappu olisi n. 16 €/kk. Oletettavasti puolet käyttäjistä tippuisi heti maksullisen Naamakirjan kyydistä, joten hinta tuplaantuisi. Niin paljon Facebook tekee tiedoillamme rahaa – ja datan arvo on paljon suurempikin kuin raha.

Data on tulevaisuuden valuuttaa, josta osoituksena myös Woltin myyntihinta on. Wolt, joka on siis pelkästään tappiota tuottanut yritys, joka mytiin yhdysvaltalaiselle Doordashille Suomen mittakaavassa ennätysmäisellä 7 miljardilla eurolla. Doordash ei maksanut yrityksestä, vaan datasta, joka Woltilla oli käyttäjistään – eli ruokailutottumuksistasi.

Mainos