Mainos

Red Dead Redemption 2 -pelin tekemiseen meni peräti kahdeksan vuotta aikaa. GTA 6 -peliä on saatu odottaa jo puolestaan 11 vuotta. Mikä tekee videopelien kehittämisestä niin massiivisen ja monimutkaisen prosessin?

Kenties se, kun yritys päättää luoda peliin kokonaisen toimivan avoimen maailman, kuten Rockstar Games teki Red Dead Redemption 2:n kohdalla. Tässä artikkelissa sukelletaan kulissien taakse ja tarkastellaan, mitä kaikkea tämä kahdeksan vuotta kestänyt megaprojekti vaati. Se auttaa myös ymmärtämään, mikä Grand Theft Auto VI -pelin kohdalla kestää.

Mainos

Suuruudenhulluuden ensiaskeleet

Kun Rockstar Gamesin perustajat, Sam Houser ja Dan Houser, esittivät ajatuksen Red Dead Redemption 2:sta, heillä oli jo mielessään kunnianhimoinen tavoite: luoda elävä ja hengittävä maailma, jossa pelaajat voisivat kadota villin lännen maisemiin. Suuruudenhulluus ei kuitenkaan rajoittunut pelkkään karttaan tai grafiikkaan — kaikki yksityiskohdat, hevosista taivaan pilviin, piti näyttää ”säälimättömän realistisilta”.

Ensimmäiset askeleet pelin suunnittelussa sisälsivät käytännössä tutkimusmatkoja ympäri Yhdysvaltoja, erityisesti lännen ja keskilännen maisemiin. Rockstarin tiimi vietti kuukausia valokuvaamassa vuoria, jokia ja pieniä hökkelikyliä — kaikki vain varmistaakseen, että pelin maailma tuntuisi aidolta. Koska miksi tyytyä Photoshopiin, kun voit seikkailla Coloradossa?

Virtuaalinen realismi

Rockstar ei halunnut pelkästään kauniita maisemia. He halusivat myös, että maailma toimii kuin oikea maailma. Tämä tarkoitti uusien animaatio- ja fysiikkajärjestelmien kehittämistä. Esimerkiksi hevosten liikkeet mallinnettiin Skotlannissa elävästä referenssimateriaalista, koska tietenkin jokaisen kaviokontaktin piti olla täydellinen.

Erityisesti mainittava on myös ilma- ja valaistusmallinnus. Taivaan pilvien piti liikkua dynaamisesti, ja aurinko laski täsmälleen oikeassa kulmassa — kaikki tämä vain, jotta voit istua leirinuotiolla ja tuntea sen kauneuden, kunnes joku jengiläinen pilaa hetken laulaen huonosti kitaran säestyksellä.

Pelaajat ovat modien avulla päässeet tutkimaan pelin dynaamisia pilviä ja ne ällistyttivät olemalla upeammat kuin suurimmassa osassa lentosimulaattoreita.

Hahmot ja tarina: Yhteisö elää

Pelin ytimessä on Arthur Morgan, jonka rooliin valittiin tuntemattomampi mutta äärimmäisen lahjakas Roger Clark. Clarkin esitys ei ollut vain näyttelijän työtä; se oli fyysinen ja henkinen suoritus, jossa yhdistyi monta viikkoa liikkeenkaappausta ja tuhansia repliikkejä.

Mutta Arthur ei olisi Arthur ilman jengiään. Dutch van der Linde (Benjamin Byron Davis) ja muut jengiläiset tuotiin eloon yksityiskohtaisilla rutiineilla.

Jokainen hahmo suorittaa omia askareitaan leirissä — keittää papuja, korjaa asetta tai vain pelaa korttia. Tämä ei ollut pelkkää silmäkarkkia, vaan keino luoda tunneside pelaajan ja jengin välille.

Musiikki: Villin Lännen sielu

Red Dead Redemption 2:n musiikki on oma lukunsa. Rockstar toi mukaan Woody Jacksonin, joka oli jo vastannut edellisen osan säästä. Tällä kertaa mukana oli yli 110 muusikkoa, mukaan lukien legendaariset Willie Nelson ja D’Angelo, jotka loivat pelin vokaalikappaleet. Lopputulos? Musiikki, joka ei vain säestä Villin Lännen maisemia, vaan kuljettaa pelaajan suoraan siihen maailmaan.

Haasteet ja kiistat

Tämä ei kuitenkaan ollut pelkkää aurinkoa ja karjapaimenlauluja. Rockstar joutui median ristituleen, kun ilmeni, että jotkut kehittäjät olivat työskennelleet jopa 100-tuntisia viikkoja projektin viimeistelyvaiheessa. Houserin veljekset puolustautuivat toteamalla, että pitkät työtunnit koskivat vain pientä osaa tiimistä, mutta kohu avasi keskustelun pelialan työoloista. Sittemmin Rockstar joutui taipumaan ns. normaaleihin työtunteihin työntekijöidensä osalta, joka tarkoitti GTA 6 -pelin valmistuksen viivästymistä heti vuosilla.

Arthurille tulee krapula rankan ryyppäämisen jälkeen.

Mestarinäyte

Red Dead Redemption 2 julkaistiin PlayStation 4:lle lokakuussa 2018, ja se sai osakseen laajaa ylistystä kriitikoilta. Metacriticissä peli saavutti vaikuttavan 97/100 pistettä, mikä heijastaa sen saamaa universaalia suosiota.

Amerikkailsen IGN:n arvostelussa korostettiin pelin laajaa ja yksityiskohtaista avointa maailmaa, joka tarjoaa pelaajille runsaasti tekemistä ja paikkoja tutkittavaksi. Kriitikko Luke Reilly kuvaili peliä ”Rockstarin autenttisimmaksi ja elävimmäksi avoimeksi maailmaksi koskaan”, jossa on ”niin paljon tekemistä, niin paljon ihmisiä tavattavana ja niin paljon paikkoja tutkittavana, että se on huimaavan ylivoimaista”.

The Vergen arvostelussa peliä kehuttiin Rockstarin ”kaikkein vivahteikkaimmaksi ja emotionaalisesti monimutkaisimmaksi peliksi”. Eurogamerin arvostelussa kiinnitettiin huomiota pelin visuaaliseen loistoon, erityisesti valaistuksen ja ympäristön yksityiskohtiin.

Respawn.fi:n Red Dead Redemption 2 -arvostelussa (2018) kehutaan pelin huikeaa yksityiskohtaisuutta, immersiivistä tarinaa ja valtavaa maailmaa, joka tarjoaa pelaajille loputtomasti tekemistä. Erityisesti kiitosta saa pelin dialogin määrä ja laatu sekä mahdollisuus muokata pelikokemusta pelaajan valintojen mukaan. Visuaaliset yksityiskohdat, kuten eläväinen luonto ja realistiset hahmot, luovat aidon tuntuisen villin lännen. Pelimekaniikan kankeus ja hitaus mainitaan kuitenkin heikkouksina.

Red Dead Redemption 2 on kuin digitaalinen Mona Lisa — tosin tällä kertaa mukana on hevosia, revolvereita ja paljon papuja.

Mainos