Metro Exodus Enhanced Edition on yksi peleistä, jotka tekohengittävät sisällöttömiä uuden sukupolven konsoleita remasterointipainoksillaan. Metro Exodus on kuitenkin yksi niistä, jotka oikeasti hyödyntävät uusia ominaisuuksia.
Metro Exodus on 4A Gamesin kehittämä ja Deep Silverin julkaisema selviytymiskauhupeli. Peli julkaistiin alunperin PlayStation 4:lle, PC:lle ja Xbox Onelle 15. helmikuuta 2019 ja se on jatko-osa peleille Metro 2033 ja Metro: Last Light. Voit lukea Metro Exodus -pelin arvostelun tästä. Tämä arvio paneutuu Enhanced Editionin mukanaan tuomiin uusiin ominaisuuksiin.
Uuden sukupolven värit
Metro Exodus on yksi niistä peleistä, joiden PS5-remasterointi on ns. oikea remasterointi. Tähän mennessä vastaan ei ole tullut Controlin lisäksi kovin montaa muuta peliä, joihin oltaisiin oikeasti lisätty täysi säteenseurantatuki ja kunnolliset haptiset pörinät. Remasteroinneissa kun oikaistaan yleensä vain nostamalla pelin resoluutio 4K-pikseleihin ja muuttamalla toistonopeuslukko 60 kuvaan sekunnissa. Tätä ei oikeastaan saisi kutsua edes remasteroinniksi, mutta minkäs teet kun pelilevittäjien markkinointiosastoillakaan ei ole muita myyntivaltteja.
Onneksi Metro Exodus on sentään vähän parempi remasterointi. Pelin PS5- ja XBS-versioiden pohjalla toimii PC-versio, josta löytyy jo säteenseuranta vuodelta 2019. Tämä sama toimii varsin mainiosti nyt PS5- ja XBS-versioissa isolla resoluutiolla ja jopa 60p-kuvanopeudella. Kermana tortun päällä on vielä HDR-värit, jotka saavat pelin todella kukoistamaan.
Valaistuksella voittoon
Säteenseuranta ei niinkään lyö kaikkea näytönohjaintehoja aitoihin heijastuksiin, vaan enemmänkin valaistukseen. Valaistus on nimittäin avaintekijä siinä, miksi peli joko näyttää aidolta tai epäaidolta.
Säteenseurannan ansiosta pelin valot ovat kimpoavia ja varjot pehmenevät aidosti. Aurinko on oikean värinen ja langettaa siniset varjot. Samalla pelin tummat piilopaikat ja varjoisat tunnelit heräävät aiempaa aidompaan ja karmivampaan eloon.
4A on tehnyt oikean ratkaisun panostaessaan valaistukseen. Sitä ei huomaa jos siitä ei tiedä, mutta jos vertaa alkuperäiseen, niin ero on merkittävä:
Haptiset nakutukset
Metro Exodus -remasterointi tuo mukanaan myös himoitun haptisuuden PS5:lle. Pelin Geiger–Müller-ilmaisin naksuttaa ohjaimen omasta kaiuttimesta, jytinät pelimaailmassa tuntuvat käsissä eri voimakkuuksina ja aseiden liipasimet ovat omiaan adaptoituvien liipasimien ansiosta. Pelituntuma on siis juuri sellainen kuin pitääkin.
Onnistunut kokonaisuus
Vaikka Metro Exodus ei pelinä ole kovin huikea, on se oiva esimerkki siitä, miten edellisen sukupolven peli tuodaan pikaisena remasterointina uudelle sukupolvelle.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.