Mainos
Microsoft julkaisee vuoden tai kahden aikana vain yhden pelin joka jää elämään pelikoneille pitkäksi aikaa. Edellisin taisi olla Forza Horizon 4 ja nyt heti perään seuraavana tulee tämä, eli Microsoft Flight Simulator.

Microsoft Flight Simulator on yksi vanhimmista pelisarjoista ja ainakin vanhin simulaattorisarja. Jo vuonna 1982 aloittanut simulaattorikonsepti on kehittynyt varsin alkeellisesta viivagrafiikasta todella näyttävään uuden sukupolven grafiikkakaramelliin.

Voit katsoa arvostelun myös videomuodossa:

Mainos

Vuonna 1982 kehitettiin ensimmäinen Flight Simulator. Sen jälkeen vuonna 1984 varsinainen Microsoft Flight Simulator, jonka oli tuotos yhtiökaupoista, jossa Microsoft osti simulaattorin lisenssineen ja sen kehittäneen studion. Sillä tiellä lennettiin aina vuoteen 2009 saakka, jolloin lentosimulaattoribisneksen nähtiin olevan liian marginaalinen.

Nyt peliteknologia on kuitenkin kehittynyt niin valtavasti edellisestä Microsoft Flight Simulator X:stä, että aika on jälleen kypsä uudelle lentoelämykselle. X-Plane 11 on pitänyt tähän asti kuningasroolia ja siinä eri lentokoneille ja helikoptereille erikoistuneet yhteisöt ovat tae siitä, että pelaajat ovat valmiita maksamaan pelistä ja siihen tulevista lisäosista.

Koko projektin vetomies, Jorg Neumann fiilistelee uudesta teknologiasta, jota MS Flight Simulator hyödyntää. Peli veisi kiintolevytilaa jopa kaksi petatavua, eli 2000 teraa! Tämän vuoksi peliin maisemat striimataan pilvestä, sitä mukaa kun pelialue sitä kaipaa. Toki kiintolevyllekin asennetaan 200 gigan suuruinen pohjapaketti.

Maastot eivät ole ainoita asioita, joita luetaan reaaliaikaisesti. Säätiedot ja liikennedata päivittyy koko ajan. Jo FSX osasi lukea säädataa, mutta nyt tiedot ovat jatkuvasti ajantasaiset.

On siis selvää, että kyseessä on tämän simulaattorin tapauksessa jostain todella ainutlaatuisesta ja todella uudesta simulaatiokokemuksesta.

Maapallo täynnä tekemistä?

Koska kyseessä ei ole peli, vaan simulaattori, ei pelistä löydy seikkailuntäyteistä tarinaa eikä muitakaan pelillisiä haasteita. Niitä on kuitenkin tulossa pienimuotoisesti sitä mukaa kun uusia ilmailulaitteitakin. Microsoft Flight Simulator ei ole mikään yhden pelivuoden proggis, vaan tätä tuotetta on tarkoitus ylläpitää ja päivittää ainakin 10 vuoden ajan – tai niin kauan kunnes peligrafiikka etenee tätäkin paremmalle, seuraavalle tasolle.

Pelistä löytyy toki muutama laskeutumishaaste, koneiden käyttöönottotutoriaaleja ja pitkän matkan valmiita lentoreittejä. Muiltaosin pelin sisältö luodaan oman mielikuvituksen keinoin, kuten simulaattoreissa yleensäkin.

Pelin tarkoituksena on tutkia maailmaa ja lentolaitteita, opetella lentämään eri olosuhteissa ja nauttia kauniista planeetastamme. Löytyyhän siitä mm. 1,45 miljardia rakennusta, 37 000 lentokenttää, jotka ovat tähän tuotteeseen kaikki käsin viilattuja – sekä yli 100 miljoonaa lätäkköä, Littoistenjärvi ja Näsijärvi mukaanluettuina.

Gyl maar määgi Turuus!

Simulaattori vai arcadelentoa?

Nimikin sen jo sanoo; kyseessä on full-hd-simulaattori, eli täysin realistinen ilmailusimulaatio. Kehittäjät ovat kuitenkin ajatelleet myös heitä, jotka ostavat pelin Xboxille ja haluavat nautiskella lentämisesta Grand Theft Auto -tyylisellä ohjauksella ja ihailla kotikaupunkiaan ilmasta. Peli tarjoilee useita eri säätömahdollisuuksia ohjaamiseen ja hallittavuuteen. Helpommillaan apukuski ohjaa ja pelaaja vain nautiskelee. Vaikeimmillaan koneet käynnistetään checkilistojen kanssa itse ja pidetään huoli siitä, että ikkunat eivät mene liikaa jäähän tai moottori ylirasitu g-voimista tai kiihdyttelystä.

Pelaaminen ja simulaatio näin simulaattoripelaajan sormin, silmin ja tuntumin on suorastaan täydellistä. Koneiden ohjaaminen tuntuu maukkaalta ja kaikki näyttää hämmentävän kauniilta. Parasta ilmailussa ovat tuulenpuuskat, ilmakuopat ja muut voimat, jotka haluavat siirtää liidokin helvettiin taivailta. Näitä voimia vastaan on hauska taistella.

Aivan uutta grafiikkaa

Pelin grafiikat ovat aivan uudella tasolla. Maailmasta on jatkuvasti saatavilla erilaista kartta- ja satelliittidataa, jota simulaattori hyödyntää. Esimerkiksi Turun ilmatilassa lennellessä voi todella havaita Toriparkin edistymisen, sillä kuoppa maassa muuttuu aina kun karttadataa päivitetään. Tämä ei tietenkään päivity niin usein kuin säätiedot, mutta tällä viikolla kartta saattaa olla erinäköinen kuin ensi viikolla, mikäli satelliittikuvatietokantoja päivitetään lähdepalvelimella. Jää nähtäväksi, miten usein tämä toteutuu Suomen kohdalla Tellusta, mutta suurimpien kaupunkien karttadata päivittynee usein.

Ylhäältä ilmasta maailma näyttää jumalaiselta, mikäli striimaus on päällä ja grafiikat ultra-tehoilla. Kun lähestytään kohti maankamaraa, paljastuu karu totuus. Talot näyttävät aika rupisilta, sillä ne generoidaan satelliittikuvista, jotka eivät ole tarkimmillaan yksityiskohdissa. Talojen karuuden sivuuttaa helposti, mutta kun helikopterit sitten joskus saapuvat Flight Simulatoriin, on oletettavasti myös talokannan kehityttävä sen myötä. Kopterilla nimittäin pyritään lentelemään hyvinkin matalalla ja lähellä kaupunkien kiintopisteitä.

Sääilmiöitä löytyy pilvettömästä taivaasta ukkosmyrskyyn. Kaikissa näissä on omat kauneutensa. Huikeinta on kuitenkin ihastella lähestyvää ukkospilveä, jonne sukeltaminen tietää täyttä näkyvyyden katoamista ja salamoiden tiivistä läsnäoloa. Silloin jos koska, lentäjä tuntee maailman raivon.

Pilvet ovat Microsoft Flight Simulatorin parasta antia.

Pilvet ovat Microsoft Flight Simulatorissa herkullisinta taivasmannaa. Ne näyttävät jopa paremmilta kuin Red Dead Redemption 2:n pilvet, jotka kaikessa hiljaisuudessaan ovat tähän saakka olleet aidoimmat missään pelissä. Nyt tämä rajapyykki on rikottu, sillä Flight Simulatorin pilviin syöksyminen on kuin vastavatkatun hattaran nuoleskelua.

Oman lentokoneen tunnuksen ja kutsumanimen voi määrittää itse. Tekoäly osaa lukea tekstejä. Tätä konetta kutsuttiin radiossa ”Limp Cock sixty niner!”

Modaajia ei ole unohdettu

Simulaatiopelin ohjelmistopäällikkö, Martial Bossard haluaa muistuttaa, että vanhaa kunnon modiyhteisöä ei olla unohdettu. Pelin julkaisun jälkeen peliin pyritään tuomaan mahdollisimman nopeasti SDK-kehityspaketti, joka mahdollistaa omien lentokoneiden tai vaikka lentokenttähenkilökunnan luomisen mukaan peliin. Simulaattoriin voidaan luoda siis rajattomasti lisää modisisältöä, kuten FSX- ja X-Plane 11 -peleihinkin on tehty. Tämä on iso ja tärkeä osa simulaatioyhteisön arkea ja peli-iloa.

Modien lisäksi myös satoja lentokoneiden simulaatiomallinnoksia tuottavia yrityksiä on hakenut mukaan geimiin. Odotettavissa onkin siis aimo annos tulevaa sisältöä lentokoneiden ja helikoptereiden saralla. Näin julkaisuvaiheessa otanta on melko suppea, mutta odotettavissa on pitkä elinkaari.

Ne tärkeimmät vielä puuttuvat

Vaikka Microsoft Flight Simulator on niin jumalainen tapaus, on siinäkin puutteensa. Pelistä puuttuvat nimittäin sekä VR-tila, että helikopterit, jotka molemmat ovat ainakin allekirjoittaneelle oletusasioita, joita jokaisessa lentosimussa tulisi olla. Onnekseni voin julistaa, että näitä kahta asiaa kaipailevat muutkin ja siksi ne ovat ensimmäisten asioiden joukossa kehittäjillä pelin julkaisun jälkeen.

VR-tuki tulee ensin HP:n omille visiireille, jonka jälkeen toivottavasti HTC Vivelle, Oculukselle ja Indexille.

Helikopterit ovat myös tuloillaan, mutta tätä varten devaajat joutuvat opiskelemaan helikoptereiden fysiikkaa. Se eroaa nimittäin täysin lentokoneista ja vaatii aivan omanlaisensa paneutumisen – niin lentäjiltä kuin devaajilta. On vielä epäselvää saapuvatko ensimmäiset hekot maksullisina vai maksuttomina DLC-lisukkeina. Aika näyttää.

Vielä kun tämän kauneuden näkisi VR-laseilla.

Kenelle?

Pelikehittäjätkin myöntävät, että Microsoft Flight Simulator on tehty ensisijaisesti lentosimujen pelaajille. Se ei ole videopeli, joka on jokaisen pala kakkua. Helpotukset ja laajat säätömahdollisuudet mahdollistavat kuitenkin sen, että kaikki saavat nauttia maapallerosta simulaatioprojektin kautta. Pelaaminen Xbox-ohjaimella on tehty helpoksi ja kivaksi, mutta myös täydellisen simulaatiokokemuksen saa, mikäli niin haluaa.

Kyseinen tuote on huikea matka maapallon ympäri ilmailun keinoin ja siihen kannattaa ehdottomasti tutustua, mikäli aineisto näyttää vähänkään kiinnostavalta. Jos setuppisi kuitenkin näyttää jo valmiiksi tältä, on Flight Simulator äärettömän pakkollinen hankinta – ¡Adiós oikea maailma, helou Flight Sim!:

Ready for FS2020 from r/flightsim

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Microsoft Flight Simulator
92 %
Edellinen artikkeliSummer Games Done Quick 2020 on täällä – tästä näet aikataulut
Seuraava artikkeliWB Games Montreal paljasti tulevasta Batman-pelistään jotain, joka viittaa tähän päivämäärään
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.
microsoft-flight-simulator-arvosteluPelikehittäjätkin myöntävät, että Microsoft Flight Simulator on tehty ensisijaisesti lentosimujen pelaajille. Se ei ole videopeli, joka on jokaisen pala kakkua. Helpotukset ja laajat säätömahdollisuudet mahdollistavat kuitenkin sen, että kaikki saavat nauttia maapallerosta simulaatioprojektin kautta. Pelaaminen Xbox-ohjaimella on tehty helpoksi ja kivaksi, mutta myös täydellisen simulaatiokokemuksen saa, mikäli niin haluaa.