Doom Eternal, Final Fantasy 7 ja Watch Dogs Legion edustivat aidolla pelikuvallaan tämän kesän E3-messujen lehdistötilaisuuksien tarjonnassa, mutta miksei muista peleistä näytetty pelikuvaa?

Syynä ovat yksinkertaisesti pelaajayhteisöt. Siinä, missä aikaisempina vuosina pelikehittäjät ovat näyttäneet hienoa, messuille erikseen räätälöityä ennakkopelikuvaa, on peleissä julkaisun ajankohtana jouduttu karsimaan grafiikkaa, sillä peleissä onkin ollut jotain muuta sisältöä enemmän kuin pelikoneet jaksaisivat messugrafiikoilla pyörittää. Pelaajayhteisöt eivät kaunistele mielipiteitään verkossa ja graphical downgrade -videoista on tullut jopa oma alakategoriansa YouTubessa.

Pelikuvan näyttäminen keskeneräisestä pelistä saattaakin koitua lopulta pelille markkinointivirheeksi, sillä pelaajayhteisön tuomio on niin voimakas, että se saattaa tuntua selvästi myyntiluvuissa. Jos grafiikka ei vastaa ennakoitua, on peli “kokeilematta paska”.

Mainos

– Tämä on asiakaskuntaa, joka haistaa myyntipaskanjauhamisen kaukaa, Mythic Quest -luoja Rob McElhenney nauroi messuilla.

Peliala on varmaankin maailman ainoa bisnesala, jossa pelikehittäjät- ja julkaisijat pelkäävät yleisöään. Yleisöllä ja pelaajilla on täysi valta siihen, miten pelit menestyvät.

Tämän johdosta pelikehittäjistä ja -julkaisijoista on tullut entistä varovaisempia. Ennakkokuvaa ei haluta näyttää, sillä se olisi niin rumaa, ettei se kestä päivänvaloa. Pelejä olisi pakko ehostaa gameplay-videoita varten, mutta se jälki ei vastaa lopullista peliä. Onkin siis helpompaa näyttää kohtauksia pelien valmiista osista ennemmin kuin rakentaa jotain sinne päin -aineistoa ennakkomateriaaliksi messuille – pelaajat kuitenkin pettyvät lopulta.