Mainos

Elektroninen urheilu, eli e-sports on tietokoneilla tai pelikonsoleilla pelattavien pelien pelaamista kilpailumuodossa.

Elektronisen urheilun pelejä on monenlaisia ja niillä voidaan kilpailla yksilö- ja joukkuetasolla aivan kuten tavallisessakin urheilussa. Perinteisimpien urheilulajien lailla myös elektronisessa urheilussa harjoitus tekee mestarin.

Elektronisen urheilun pelit jakautuvat useisiin alalajeihin. Näistä tärkeimpiä ovat ensimmäisen persoonan ammuntapelit (FPS), areenataistelut (MOBA) ja reaaliaikaiset strategiapelit (RTS).

Mainos

Ensimmäisen persoonan ammuntapelit lienevät elektronisen urheilun suosituimpia, koska ne ovat helpoimpia omaksua ja niitä on jännittävä seurata vauhdikkaiden tapahtumiensa ansiosta. Tämän alalajin suosituimmat pelit ovat Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) ja CS-pelisarjan aiemmat versiot sekä Call of Duty-, Halo– ja Battlefield-pelisarjat. Kaikille näille peleille on yhteistä joukkueina sotiminen muutaman hengen tiimeissä. Aseet ja ympäristöt vaihtelevat realistisesta nykymaailmasta mielikuvituksellisiin tulevaisuuden ja avaruuden teknologioihin.

Areenataisteluista suosituimpia ovat League of Legends (LOL) ja DOTA 2. Kummatkin ovat vakiinnuttaneet asemansa elektronisen urheilun seuratuimpina ja pelatuimpina peleinä. Areenataistelupelejä yhdistää nopeatempoisuus, joukkuevetoinen pelaaminen ja monen asian yhtäaikainen hallinta.

Taitavat pelaajat erottuvatkin kokemattomasta aloittelijasta monin tavoin. Ne lienevätkin pääsyitä näiden pelien suursuosioon ja kilpaturnausten jättimäisiin rahapalkintoihin. Areenataisteluiden teemana on usein keskiaikainen fantasia, jossa miekoin ja haarniskoin varustetut soturit taistelevat rinta rinnan mytologisten hirviöiden ja taikuutta hallitsevien velhojen kanssa.

 

Fantasia-aiheinen Warcraft III onkin alkuperäisen DOTA:n edeltäjä ja alan varsinainen pioneeri.

 

Vaikka reaaliaikaiset strategiapelit ovat viime vuosina jääneet areenataisteluiden varjoon, myös niillä on vankka kannattajakuntansa. Warcraft III ja erityisesti StarCraft II ovat olleet tämän alalajin suosituimpia pelejä elektronisen urheilun puolella. Fantasia-aiheinen Warcraft III onkin alkuperäisen DOTA:n edeltäjä ja alan varsinainen pioneeri. Avaruustaisteluihin keskittyvä StarCraft II puolestaan on nauttinut valtaisaa kansainvälistä suosiota.

Pelityyliltään strategiapelit muistuttavat areenataistelupelejä, joskin erojakin on. Strategisesta puolesta huolimatta myös reaaliaikaiset strategiapelit ovat nopeatempoisia ja vaativat pelaajaltaan kokonaistilanteen hahmottamista ja nopeita päätöksiä. Yllä mainittujen toimintavetoisten pelien vastapainoksi löytyy myös rauhallisempia pelejä.

Elektronisen urheilun näkökulmasta yhdeksi merkittäväksi nimeksi on viime vuosina noussut Hearthstone-korttipeli. Se ei vaadi pelaajalta salamannopeita refleksejä tai vikkelää hiirikättä. Näennäisestä yksinkertaisuudestaan huolimatta fantasiateemainen Hearthstone soveltuu mainiosti myös kisapeliksi, sillä se tarjoaa riittävästi haastetta ja monipuolisuutta myös kokeneemmalle pelaajalle.

Useimmat elektronisen urheilun peleistä ovat joko osittain tai jopa täysin ilmaisia, joten kilpapeliharrastuksen aloittaminen ei vaadi suuria sijoituksia. Käytännössä pelaamiseen vaaditaan pelikelpoinen tietokone oheislaitteineen. Esimerkiksi joukkuepeleissä hyvät pelikuulokkeet voivat olla edellytys tiimipelaamiseen.

– Elektronisen urheilun hienous on ehdottomasti lajin monipuolisuudessa ja helppoudessa astua mukaan sen ensimmäiselle asteelle”, kommentoi suomalaisen RCTIC eSports -pelijoukkueen vetäjä Jere ”Lele” Alanen.

– Omalla tavallaan laji on hyvin rento, kun voit harrastaa sitä kavereiden kanssa. Korkealle tasolle ja ammattimaisuuteen mennessä se kuitenkin muuttuu hyvinkin psyykkisesti ja jopa fyysisesti vaativaksi. Silloin se mielestäni täyttää hyvin kilpailullisen urheilun kriteerit. Varmasti hienointa on se, miten helppo harrasteasteelle on lähteä mukaan. Hankit tietokoneen tai konsolin pelitarvikkeineen, ja joko yhdessä kaveriporukassa tai yksilönä voit helposti löytää kilpailullisen pelin, joka tarjoaa nopeasti ottelun/vastustajan parilla klikkauksella. Monet turnausjärjestäjät järjestävät viikoittain pieniä ilmaisia turnauksia, joihin on helppo osallistua. Kilpapelien seuraaminen on myös tehty helpoksi esimerkiksi Twitch-palvelun kautta, Alanen jatkaa.

– Jimm'sillä elektroninen urheilu näkyy kiinnostuksen kasvuna PC-pelaamista kohtaan, koska suurin osa turnauksena pelattavista peleistä on suunnattu ns. tosipelaajille”, kommentoi tietokoneiden erikoisliikkeen Jimm’sin toimitusjohtaja Antti Järvinen.

Elektronisen urheilun joukkueet

Kuten perinteisessäkin urheilussa, vain pieni osa minkä tahansa pelin pelaajista saa elantonsa itse lajista. Elektronisessa urheilussa tilanne muistuttaakin pitkälti perinteisen urheilun harrastajia. Kisa kunkin pelin huipulle on kova ja vain harvalla pelaajalla on rahkeita menestyä ammattilaistasolla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö elektronisessa urheilussa voisi pärjätä puoliammattilaisena tai menestyä jopa maailmanlaajuisella tasolla.

Vaikka elektroninen urheilu onkin monelle vain harrastus opiskelun tai varsinaisen päivätyön ohella, lahjakkaimmat ja taitavimmat pelaajat nauttivat kansainvälisestä suosiosta. Tämän lisäksi parhaiten menestyneet pelaajat saavat osansa turnauspalkinnoista ja sponsorituloista.

Elektroninen urheilu ei eroa perinteisestä urheilusta myöskään siinä suhteessa, että erikoistuminen on avainasemassa omaa peliä valitessa. Koska kilpailu on kovaa ja pelaajia on maailmanlaajuisesti miljoonia, ammattilaispelaajien ja sellaiseksi haluavien on keskityttävä pelien läpikotaiseen tuntemiseen. Tämä vaatii paitsi ahkeraa pelaamista, myös erilaisten taktiikoiden ja toimintastrategioiden tuntemista sekä huolellista pelin kenttien, varusteiden, hahmojen ja niksien opiskelua. Tällaisissa auttavat monet peleihin erikoistuneet verkkosivustot ja pelivideot, joiden avulla voi ottaa oppia muista pelaajista.

 

Pelatessa pitää kyetä hallitsemaan sekä käytössä oleva keskustelusovellus että kyetä selkeään kommunikointiin.

 

Etenkin joukkuevetoisissa peleissä pelin oppimisessa auttavat myös omat tiimikaverit. Erilaisia strategioita ja joukkuetaktiikoita voidaan harjoitella tiimissä ja näistä voidaan sopia etukäteen esimerkiksi joukkueiden omien verkkosivujen tai sosiaalisten verkostojen avulla. Tämän lisäksi reaaliaikainen kommunikaatio on tärkeässä osassa pelaamisen ohella. Pelatessa pitää kyetä hallitsemaan sekä käytössä oleva keskustelusovellus että kyetä selkeään kommunikointiin. Sooloilulla peli katkeaa helposti lyhyeen, mikäli kommunikointi takeltelee tai mikäli sovituista suunnitelmista laistetaan liikaa.

Eri pelien joukkueita on lukuisia eri maissa ja osa joukkueista koostuu kansainvälisistä jäsenistä. Myös Suomessa on omaa joukkuetoimintaa, joka helpottaa tiimipelaamista monessa mielessä. Yksi tärkeimpiä tekijöitä on kielitaito, jonka merkitys on tärkeä selkeän kommunikaation takia. Toinen merkittävä etu maansisäisessä joukkuepelaamisessa on sama aikavyöhyke, jolloin yhteisten peliaikojen sopiminen on huomattavasti helpompaa. Maantieteellinen läheisyys helpottaa myös paikallisiin turnauksiin osallistumista.

Ammattilaistiimeissä tarvitaan myös muunlaista osaamista, sillä pelkkä pelitaito ei vielä riitä. Hyvästä joukkueesta löytyy suhdetaidot hallitsevia henkilöitä, joilta löytyy riittävästi tietoa, taitoa ja intoa olla yhteyksissä paitsi tapahtumanjärjestäjiin, myös sponsoreihin ja muhin sidosryhmiin. Pelitapahtumiin osallistuminen ja muut käytännön järjestelyt saattavat vaatia osallistujilta paljon aikaa ja vaivaa, joten varsinaisen pelaamisen ympärillä tapahtuva oheistoiminta on varsin tärkeässä osassa.

– Organisaation rooli joukkueiden takana on tehdä taustatyö, jotta pelaajat pystyvät itse keskittymään siihen olennaiseen eli kilpapelaamiseen. Toimimme käytännössä samalla tavalla, kuin minkä tahansa muun urheilujoukkueen takana työskentelevä organisaatio. Tehtävämme on antaa pelaajille kaikki eväät hyvään ja kestävään harjoitteluun. Näitä ovat hyvän harjoitteluympäristön luominen, sponsoroinnin hoitaminen, pelivälineistä huolehtiminen, turnausmatkojen organisointi ja joukkueen markkinointi. Kaikki nämä ja toimiva päivittäinen yhteistyö sekä kommunikointi joukkueiden kanssa on tärkeää, kun tähdätään maailman huipulle, Jere Alanen kommentoi.

Elektronisen urheilun tapahtumat

Kuten perinteisissäkin urheilulajeissa, myös elektronisessa urheilussa pelaajien ja joukkueiden keskinäistä paremmuutta on pyritty ratkaisemaan järjestämällä erilaisia kisoja ja turnauksia.

Usein tietokoneella tai pelikonsolilla pelaaminen mielletään yksinäiseksi puuhasteluksi oman pelilaitteen äärellä, mutta erityisesti elektronisessa urheilussa kyse on ennen kaikkea joukkuevetoisesta ja sosiaalisesta tekemisestä. Siinä missä internet-yhteyksien kautta pelattavat turnaukset ovat perinteisestä urheilusta poikkeavaa etäosallistumista, pelikohtaiset kisatapahtumat vaativat pelaajilta myös fyysistä läsnäoloa. Elektronisen urheilun kilpailut voidaankin jakaa karkeasti ottaen kahteen eri lajiin: internetissä pelattaviin ja paikallisesti lähiverkossa järjestettäviin turnauksiin. Molemmissa pelimuodoissa on puolensa eikä kumpaakaan voi pitää ehdottomasti toista parempana tapana pelata ja kisata elektronisen urheilun lajeissa.

 

Toisella mantereella pelattavat pelit voivat aiheuttaa viivettä eli latenssia verkkoyhteyden kautta.

 

Arkisemmassa pelaamisessa internetin yli peliturnauksiin osallistuminen onnistuu helpommin. Käytännössä pelaajalta vaaditaan vain toimiva pelikalusto oheislaitteineen ja riittävän hyvä internet-yhteys.

Eri aikavyöhykkeillä pelattavat peliturnaukset luovat omia haasteitaan kellonaikojen takia. Lisäksi toisella mantereella pelattavat pelit voivat aiheuttaa viivettä eli latenssia verkkoyhteyden kautta, jolloin peliturnaukseen osallistuminen saattaa hankaloitua teknisistä syistä.

Lähiverkossa pelattavissa turnauspeleissä verkkotekniikka on harvemmin ongelmana ja voidaan keskittyä paremmin itse pelaamiseen. Suurimpana haasteena onkin paikan päälle pääseminen, joka vaatii lähinnä rahallista ja ajallista panostamista.

Erilaisia pelitapahtumia järjestetään ympäri Suomea varsin usein ja osallistujamäärätkin vaihtelevat muutamista kymmenistä jopa tuhansiin pelaajapaikkoihin. Monissa pelitapahtumissa järjestetään useiden eri pelien turnauksia. Nämä ovat erinomaisia mahdollisuuksia tutustua paitsi eri peleihin, myös muihin pelaajiin ja näiden edustamiin joukkueisiin. Pelitapahtumat ovat myös mainioita mahdollisuuksia elektronisen urheilun harrastajien verkostoitumiseen.

Elektronisen urheilun turnauspalkinnot vaihtelevat itse tapahtuman, pelattavien pelien ja sponsorien mukaan. Pääsääntöisesti isoimmat palkinnot ovat tarjolla isoissa kansainvälisissä turnauksissa, mutta myös kotimaisissa turnauksissa on voittajille tarjolla vaikuttavia palkintoja. Rahapalkintojen lisäksi menestyneille pelaajille on tarjolla tavarapalkintoja ja turnauspaikkoja isompiin kisatapahtumiin. Menestyminen tuo myös näkyvyyttä, joka saattaa herättää sponsorien kiinnostuksen.

 

Merkittävimmäksi ulkomaiseksi elektronisen urheilun pelitapahtumaksi on noussut vuosittainen The International -turnaus, jossa ratkotaan Dota 2 -pelin mestaruus.

 

Merkittävimmäksi ulkomaiseksi elektronisen urheilun pelitapahtumaksi on noussut vuosittainen The International -turnaus, jossa ratkotaan Dota 2 -pelin mestaruus.

Kotimaisista elektronisen urheilun tapahtumista tunnetuimpia ovat Assembly Summer, Assembly Winter ja LanTrek.

– Kotimaiset tapahtumat ovat niin meidän toiminnalle kuin myös lajin kotimaiselle kehitykselle tärkeitä. Tapahtumat luovat meille mahdollisuuden kilpailla ”kotimaan mestaruudesta”, mutta myös tuoda toimintaamme esiin oman osaston muodossa yhdessä sponsoreidemme kanssa. Olemmekin pyrkineet luomaan promootiota, joka tarjoaa tapahtuman kävijöille mahdollisuuden päästä tutustumaan pelaajiimme ja sponsoreihimme. Näin voimme luoda positiivista kuvaa ja esimerkkejä nuoremmalle sukupolvelle kehittyvästä ammatillisesta kilpapelaamisesta kotimaassa. Yleisesti kotimaan tapahtumat ovat menneet hienosti eteenpäin. Ne luovat vuosi vuodelta hienommat kilpailulliset puitteet niin turnauksille, sponsoreille kuin myös vieraille, Alanen toteaa.

– Jimm’sin mukanaolo eri suomalaisissa pelikilpailuissa, kuten Assemblyt ja LanTrek, on meille tärkeä asia. Se on samalla merkittävä ponnistus koko organisaatiolta. Esimerkiksi viimeisimpään Assembly-tapahtumaan Jimm’s toimitti keskenään yhteneviä pelikoneita lähes 200 kappaletta, jotta turnaus saatiin vietyä aikataulussa läpi. Kilpapelaamisessa turnaustasolla Jimm’sille on tärkeää, että kaikilla on samat mahdollisuudet voittaa, eikä laitteisto nouse näkyvään rooliin niin hyvässä kuin pahassa”, Antti Järvinen lisää.

Pelitietokone on elektronisen urheilijan tärkein työkalu

Pelityypistä tai omista pelimieltymyksistä riippumatta elektronisen urheilun keskeisintä osaa yhdessä pelaajan kanssa näyttelee pelaamiseen tarkoitettu tietokone. Sen suorituskyky ja toimintavarmuus ovat keskeisessä osassa mitä tahansa peliä pelatessa. Pienetkin fyysiset viat tai puutteet tietokoneessa voivat vaikuttaa merkittävästi pelissä pärjäämiseen. Kuten kaikessa muussakin kilpaurheilussa, kanssakilpailijoille ei ole varaa antaa etulyöntiasemaa.

Kokonaisvaltainen toimivuus onkin tärkeimpiä seikkoja kilpapelaamisessa ja se koskee paitsi itse keskusyksikköä, myös näyttöä, lisälaitteita, liittimiä ja jopa hiirimattoa. Laitteiston toimivuuden ohella on tärkeää huolehtia myös ohjelmiston ja käyttöjärjestelmän toimivuudesta. Päivitetyt ohjelmistot, laiteajurit ja käyttöjärjestelmä ovat keskeisessä roolissa laitteiden ja pelien toiminnassa.

Toimintavarmuus ja suorituskyky puolestaan riippuvat pääosin tietokoneessa käytetyistä komponenteista. Laadukkaat komponentit, kuten suoritin, keskusmuisti, näytönohjain ja emolevy ovat avainasemassa tehokasta ja toimintavarmaa pelikonetta valittaessa. Yhtäältä pelikelpoisessa tietokoneessa on tärkeää huolehtia riittävästä virransaannista (riittävän tehokas virtalähde) ja tietokoneen jäähdytyksestä (tuulettimilla tai vesijäähdytyksellä).

Pelikelpoisen tietokoneen lisäksi olennaisia ovat lisälaitteet, kuten näyttö, näppäimistö, hiiri ja pelikuulokkeet. Näyttö on hyvä valita näytönohjaimen suorituskyvyn ja ominaisuuksien perusteella. Suuresta ja tarkasta näytöstä ei ole suurta iloa jos näytönohjaimen suorituskyky loppuu kesken. Hyvät kilpakäyttöön soveltuvat pelinäppäimistöt ovat lähes aina niin sanottuja mekaanisia näppäimistöjä. Näistä pelaamiseen suunnitelluista näppäimistöistä löytyvät niin kestävät ja nopeat kytkimet, ohjelmoitavat makropainikkeet kuin säädettävä taustavalaistuskin.

 

Elektronisessa urheilussa järjestetään myös sellaisia tapahtumia, joissa ei sääntöjen puitteissa saa pelata omilla tietokoneilla.

 

Pelihiirtä valitessa on hyvä miettiä minkälaiseen pelaamiseen hiirtä pääosin käytetään. Osa hiiristä sopii paremmin areenapelaamiseen, kun taas jotkut mallit sopivat paremmin räiskintäpeleihin. Hiiren kädentuntuma on aina henkilökohtainen valinta, joten ennen hiiren ostamista on hyvä käydä testaamassa mikä hiirimalli tuntuu hyvältä juuri omaan käteen ja miten hyvin hiiren painikkeet sopivat omille sormille.

Hyvän pelihiiren tunnistaa hyvästä muotoilusta ja mahdollisuudesta ohjelmoida hiiren ominaisuudet ja painikkeet omien tarpeiden mukaiseksi. Mikäli pelihiiri on tarkoitus ottaa mukaan myös erilaisiin pelitapahtumiin, mahdollisuus tallentaa hiiren asetukset sen omaan muistiin on kätevä lisäominaisuus. Pelihiiren ohella kannattaa panostaa laadukkaaseen hiirimattoon. Pelikäyttöön suunniteltuja hiirimattoja löytyy sekä kovina että pehmeinä vaihtoehtoina.

Etenkin joukkuevetoisessa kilpapelaamisessa on kommunikaatio tärkeässä osassa. Siksi laadukkaat pelikuulokkeet ovat tärkeä lisä jokaisen pelaajan kokoonpanoon. Pelikuulokkeita valittaessa on hyvä kiinnittää huomiota ennen kaikkea kuulokkeiden muotoiluun, melunvaimennukseen ja laadukkaaseen mikrofoniin. Muotoilu on tärkeää, sillä pelitapahtumat voivat kestää tunteja ja huonosti päähän sopivilla kuulokkeilla pelaaminen käy pidemmän päälle raskaaksi ja epämukavaksi. Kuppimalliset kuulokkeet sulkevat taustamelua pois avoimia malleja paremmin. Tämä on tärkeää etenkin pelitapahtumissa, joissa taustamelu voi häiritä peliin keskittymistä tai tiimikavereiden kanssa kommunikointia.

Elektronisessa urheilussa järjestetään myös sellaisia tapahtumia, joissa ei sääntöjen puitteissa saa pelata omilla tietokoneilla. Näissä tapauksissa laadukkaat lisävarusteet, kuten näppäimistö, hiiri ja kuulokkeet tuovat kilpailuetua huonommin varustautuneeseen kilpakumppaniin verrattuna. Verkossa pelattavissa peleissä taas oman tietokoneen toimivuus ja suorituskyky saattavat merkitä paljonkin sen suhteen, miten sulavasti peli pyörii korkeillakin näytöntarkkuuksilla.

Mainos