Tekoälyohjelma ChatGPT:tä käytettiin kirjoittamaan anteeksipyyntöä virheitä sisältävälle Taru sormusten herrasta: Klonkku -pelille. Tai näin ainakin väitetään.
Saksalaisen GameTwo-pelimyymälän haastatteluissa useat Daedalicin entiset työntekijät ovat puhuneet ensimmäistä kertaa siitä, mikä meni pieleen kriitikoiden arvostelemassa lisenssipelissä.
Gollumin (Klonkku) julkaisun jälkeen Daedalic pyysi anteeksi sitä, että se toimitti loppupelillä ”alisuoritetun kokemuksen”. Yhtiö sanoi ”[me] pahoittelemme syvästi”, että peli ei vastannut odotuksia, ja lupasi parantaa sitä tulevilla päivityksillä.
Anteeksipyyntö oli väittämän mukaan kirjoitettu tekoälyohjelmisto ChatGPT:llä kahden GameTwolle puhuneen lähteen mukaan.
Huhutaan myös, että kehittäjä Daedalicilla ei ollut tietoa anteeksipyynnöstä tai sen sisällöstä ennen julkaisua ja että julkaisijan Nacon hoiti sen kokonaan.
Julkaisuhetkellä Gollum on vuoden huonoimmin arvosteltu peli sekä Metacritic- että OpenCritic-sivustoilla, ja The Guardianin mukaan se on ”johdannainen, epäkiinnostava ja pohjimmiltaan rikkinäinen stealth-toimintaseikkailu, joka ei onnistu vangitsemaan mitään mielenkiintoista Tolkienin fiktiosta”.
Gollumin kehitysbudjetin kerrotaan olleen noin 15 miljoonaa euroa, mikä on vaatimaton summa AAA-luokan pelille vuonna 2023.
”Pelin parissa työskenteli ihmisiä, jotka ovat olleet kehittäjinä 10,15,20 vuotta, ja he ovat hyviä, mutta he eivät voi tehdä taikuutta, koska heille ei annettu varoja”, sanoi Daedalicin entinen vanhempi kehittäjä ja tekninen johtaja Paul Schulze.
Videolla väitettiin myös, että koska aika loppui kesken ennen vuoden 2023 julkaisua, useat hahmot ja välivideot, jotka oli tarkoitus animoida, yksinkertaisesti piilotettiin pelaajalta.
Esimerkiksi eräs kohtaus, jossa Klonkun piti kuunnella kahden päähenkilön välistä keskustelua, nauhoitettiin, mutta sitä ei koskaan animoitu, joten Daedalic laittoi Klonkun vain katsomaan ikkunaa ja äänitallenteen toistumaan, eikä puhuvia hahmoja tarvinnut näyttää.
– Tällaiseen ei voi vain heittää lisää rahaa, odottaa vielä vuoden ja sitten kaikki on kunnossa. Se on epärealistista, koska peli sen alla ei tue sitä, Schulze sanoi.
Lisäksi väitetään, että riitajärjestelmää, jossa Klonkku ja Smeagol riitelivät siitä, kumman vaihtoehdon he valitsisivat pelissä, ei koskaan saatu valmiiksi, ja siihen lisättiin tilapäisratkaisu juuri ennen julkaisua. Alun perin mekaniikan oli tarkoitus jäljitellä elokuvan vastaavia keskusteluja, joissa kamera vaihtoi perspektiiviä osoittaakseen, mikä osa Gollumin persoonallisuudesta puhui.
Kun mekaniikkaa esiteltiin ensimmäisen kerran esikatseluvaiheessa, käytettiin samanlaista esitystapaa. Kun peli kuitenkin lopulta julkaistiin, pelaajat vain valitsivat yksinkertaisen tekstin muutamasta vaihtoehdosta, ja Klonkun eloton hahmomalli leijui taustalla.