Mainos
MotoGP 23 haluaa panostaa simulaatioon, mutta siten, että myös alle 10 vuotiaat voisivat nauttia ajamisesta.

Nahkapukua kiristää, Ducati mörisee nivusissa ja ihmiset tuijottavat herkeämättä. Punaiset valot sammuvat ja parisenkymmentä samanlaista prätkää starttaa ympärilläsi – kaikilla suunnaton voiton himo. Tältä tuntuu jokainen startti MotoGP-radalla.

MotoGP on moottoripyöräilyn maailmanmestaruussarja, jossa kilpaillaan nopeudella ja taidolla ympäri maailmaa Formula 1:n tapaan. Sarja houkuttelee kovatasoisia kuljettajia ja tiimejä eri puolilta maailmaa, ja se on yksi moottoriurheilun seuratuimmista tapahtumista.

Mainos

MotoGP-sarjaan osallistuu eri valmistajien valmistamia moottoripyöriä, kuten Yamaha, Honda, Ducati ja Suzuki. Jokainen valmistaja kehittää omaa pyöräänsä saavuttaakseen mahdollisimman hyvän suorituskyvyn.

MotoGP-sarjassa on kolme luokkaa: MotoGP, Moto2 ja Moto3. MotoGP on pääluokka, jossa kilpailevat huippuluokan kuljettajat. Moto2 on kehitysluokka, jossa nuoret kuljettajat kehittävät taitojaan ennen siirtymistä MotoGP:hen. Moto3 on aloittelijoiden luokka, jossa nuoret kuljettajat saavat ensimmäisen kosketuksen ammattilaisurheiluun. Kaikki kolme luokkaa on edustettuna myös MotoGP 23 -pelissä.

Tuttu uratila

MotoGP 23 ei esittele aiemmasta poikkeavaa uratilaa. Pelaaja luo oman hahmonsa muutaman presetin pohjalta, keksii hauskan vitsinimen tai käyttää omaa nimeään. Kisailu alkaa Moto3-luokasta, jossa ajaminen on helppoa. Kun Moto3 on voitettu, pelaaja saa päättää, eteneekö lineaarisesti Moto2-luokkaan vai loikkaako suoraan pääsarjaan, MotoGP:iin, jossa ajaminen vaatiikin jo oikeasti taitoa.

Oman hahmon voi luoda missä vaiheessa tahansa, mutta vaihtoehdot ovat vähäiset. Samoin kaikkien hahmojen kasvot näyttävät PS3-ajan kuminaamoilta.

Uratilaa on teoreettisesti uudistettu viime vuodesta, mutta käytännössä kisat ovat samanlaisia kuin ennenkin; ajetaan voitosta ja edetään seuraavaan, kunnes koko kausi on ohi.

Aidosti uutta on Flag to Flag -kikkailu, jossa varikolle ajettaessa, pelaaja vaihtaa fillaria kesken kaiken toiseen, päästäkseen nopeasti uusien kumien ja täyden tankin pariin.

Helpperit täysille!

Koska Milestonen prätkäpelejä on pidetty simulaationsa vuoksi helvetin vaikeina, ja MotoGP-pelejä erityisen vaikeina, prätkien armottoman teholuokan vuoksi, on Milestone panostanut tänä vuonna helppokäyttöisyyteen. Tekoälypohjaisia avustimia löytyy nyt kaasun käyttöön, jarruttamiseen ja kääntymiseen. Ajatuksena on, että 6-vuotiaatkin voisivat nauttia MotoGP:n iloista.

Ammattipelaajat ja muuten vain harjaantuneet virtuaalimotoristit voivat ottaa avustimet joko keskitasolle tai kokonaan pois, jolloin varsinkin MotoGP-luokan pyörillä on todella haastavaa ajaa kovaa.

Ilman helppereitä, mopo on helposti kyljellään.

Teknisesti MotoGP 23 on siis todella hyvä, mutta harjoittelua vaaditaan paljon.

Pleikkarilla Dualsense-ohjaimen adaptoituvia liipasimia hyödynnetään hyvin. Kaasuliipasin nakuttaa mukavasti ja jarru on jäykkyydessään omiaan tuovan mukanaan autenttisuutta.

Ride 4:n esittelemä realistinen GoPro-kuvakulma on jälleen mukana uusinnoissa.

Grafiikat ja äänet?

Graafisesti MotoGP 23 on identtinen edellisen osan kanssa. Mitään uutta silmin nähtävää ei ole tarjolla, vaikka toki kaikenlaisia säätehosteita mainostetaankin. Grafiikka on tuotettu Unreal 4:llä, josta revitään kyllä kaikki Milestonen osaamat tehosteet irti, mutta vasta syksyllä julkaistava Ride 5 julkaistaan Unreal 5 -pelimoottorilla, jolloin sopii odottaa jotain oikeasti uutta grafiikan saralla.

Äänet ovat maukkaat – kuten vuosi sittenkin. Musiikki on helposti unohdettavaa hissimusiikkia, jotka ainakin itse pistin suosiolla pois päältä.

Pelissa voi luoda oman kypärän, tarroja, persetägin ja prätkän eteen liimattavan kisanumeron, mutta itse pyörien tarroja tai värejä ei pääse vaihtamaan.

Kannattaako ostaa?

MotoGP 23 on hienosäädetty MotoGP:n videopeliversiokokemus. Jos pelisarja on tuntematon, kannattaa siihen ehdottomasti tutustua. Jos olet MotoGP-fani, mutta edellinen pelaamasi osa on muutaman vuoden takaa, voit helposti lähteä 23:n kelkkaan. Jos taas edellinen osa löytyy hyllystä, ei 70 euron hintaista uutta osaa ole valitettavasti järkeä ostaa. Ehkä vasta vuoden kuluttua, sillä sitten saamme mannaa jo uudella pelimoottorillakin. Jättäisin ostohousut Ride 5:lle, joka julkaistaan syksyllä, ellei sitten ole järjetön MotoGP-fani.

Mainos