Mainos

Need for Speed Most Wanted -autopeli julkaistiin viime vuoden lopulla ja se on Burnout Paradise -menestyspelin tekijöiden Criterion-studion huikea luomus, joka tuo vapaan kaahailun ja takaa-ajot kilpailuineen pelattavaksi realistisessa kaupunkimiljöössä.

 

Mainos

Loistavan pelin luominen ei kuitenkaan ole mikään pikkujuttu. Criterionin herrat kertovat miten menestyspeli syntyi.

 

Kaikki alkaa suunnittelusta. Keräämme kamalan määrän Post-it-lappuja, ennen kuin mitään aletaan oikeasti tekemään. Tarvitsemme hirveästi ideoita, joista lähdemme kehittelemään, pelin tuottaja  kertoo.

 

sulku

 

Tiimi tiesi alusta asti, että kyseessä tulee olemaan uudelleenlämmittely vuoden 2005 Most Wanted -pelistä, jossa pelaaja kilpailee muita vastaan ja yrittää selviytyä poliisien ylivoimaa vastaan vapaassa kaupunkimiljöössä.

 

Halusimme tehdä kaupungin, jossa olisi hauska ajaa urheiluautoilla. Kun keskustelimme, että mitä haluaisimme tehdä maailman siisteimmillä urheiluautoilla, tajusimme että 90 % asioista olisi laittomia, tuottaja paljastaa.

 

Herrat halusivat tuoda mukaan myös Burnout Paradisen hauskimmat asiat kuten aitojen runnomiset, mainoskylttien läpi hyppäämiset, ja kavereiden autojen kiilaamiset seinää päin. 

 

– Halusimme lisäksi vielä nopeusvalvontakamerat, joista tulikin yksi pelin sosiaalisista aspekteista, tuottaja lisää.

 

Nopeuskamera

 

Sosiaalinen aspekti oli muutenkin merkittävässä osassa pelin kehitystä, ja Fairhavenin suunnitteluun onkin käytetty mm. sosiaalisten ominaisuuksien takia jopa seitsemän vuotta suunnitteluaikaa. Tämä aika pitää sisällään tietysti myös Burnut Paradisen ja NFS Hot Pursuitin kaupungit.

 

Suunnittelun jälkeen alkoi ensimmäisten luonnosten teko. Aivan ensin suunniteltiin kaupungin pohjapiirros, nopeuskameroineen ja hyppyineen. Sitten 3D-artistit alkoivat rakentamaan kaupunkia pala palalta. Ensimmäiset luonnokset olivat rautalankamalleja ilman tekstuureja.

 

wire

 

Kun ajoneuvot käyttäytyivät halutulla tavalla, päästiin kaupunginosia teksturoimaan löyhästi. Lopuksi kaiken valmistuttua valaistus ja partikkelitehosteet lisättiin luomaan realismia ja tunnelmaa.

 

selfillu

 

valmis

 

Autojen teko aloitettiin myös suunnittelusta. Ensin valittiin joukko kiinnostavia ajoneuvoja, joita vain harva pääsee oikeasti koskaan elämänsä aikana ajamaan. Sen jälkeen autosta rakennettiin rautalankamalli, joka teksturoitiin.

 

wire

shadereillä

 

Lopuksi automalli tuotiin peliympäristöön, jossa sen ajomallinnusta säädettiin. Ajomallinnuksen säätö on niin haastava prosessi, että yhden auton ohjaustuntuman säätöön saattaa kulua jopa 24 tuntia.

 

Äänitys

 

Samaan aikaan äänitiimi puuhasi lentokentällä, jossa kyseisten automallien oikeat äänet napattiin talteen useilla mikrofoneilla. Auton sisällä oli omat, kuten myös konehuoneessa, pakoputkessa, ilmaventtiileissä ja rengaskoteloissa. Automallin äänien kasaaminen on myös työläs, usean päivän projektin. Kaikkien autojen valmistuminen kokonaisuuksissaan otti Criterionilta n. vuoden.

NFS Most Wanted on saatavilla PC:lle, PlayStation 3:lle, Xbox360:lle ja mobiilialustoille.

 

Teksti: Kristian Eloluoto

Kuvat: Criterion, EA