NBA 2K23 on erilainen ja tänä vuonna kaksi suurta asiaa näyttäisi olevan kehittäjien asialistan kärjessä.
Ensimmäinen on tehdä ns. muovisen ”outo laakso” -efektin kuilusta entistäkin kapeampi tekoälyn parannuksilla ja uudistetuilla kontrolleilla, jotta esim. Kyrie hyökkää koriin yhtä näyttävästi kuin hänen reaalimaailman vastineensa.
Toiseksi peli on tehty helpommin lähestyttäväksi uusille pelaajille. Visual Concepts on nimittäin laskenut aloittelijoiden vaikeustasoa niin alas, että lapset, joilla ei ole juurikaan koripallotaitoja, voivat pärjätä ja olla kilpailukykyisiä.
Uusi vaikeustaso, semi-pro, sijoittuu myös aloittelijan ja ammattilaisen väliin, mikä tasoittaa vaikeuskäyrää kaikille, jotka työskentelevät niiden kautta ajan mittaan.
Konsolit saavat nyt myös aiempaa paremman fysiikan ja enemmän liikeanimaatioita, joka tekee simulaatiosta sulavempaa. Jatkossa pelaaja voi myös jäädä roikkumaan halutessaan donkin jälkeen koriin, vaikka korin pleksiä ei vielä tässä versiossa voikaan saada rikki.
Ensimmäisen vilkaisun tulevaan NBA-peliin voit katsoa yläpuolelta.