Volvo Cars deepens collaboration with NVIDIA
Mainos
Video- ja tietokonepelit ovat syypää siihen, miksi saamme nyt nauttia älypuhelimista, älytelevisioista ja kehittyneistä tietokoneista. Pelit ovat olleet suurin teknologiaa kehittävä syypää. Nyt myös Volvot kehittyvät aliunperin peliteknologian ansiosta. 

Volvo Cars laajentaa yhteistyötään Nvidian kanssa ja alkaa käyttää Nvidia Drive Orin -järjestelmäsirutekniikkaa uuden sukupolven Volvo-mallien autonomisen ajamisen tietokoneissa.

Suuri laskentateho on ehdoton edellytys turvalliselle autonomiselle ajamiselle. Nvidia Drive Orin on johtava laskenta-alusta, joka pystyy käsittelemään 254 teratoimintoa (254 biljoonaa toimintoa) sekunnissa (TOPS).

Mainos

Volvo haluaa olla ensimmäinen maailmanlaajuinen autonvalmistaja, joka käyttää Nvidia Drive Orin -tekniikkaa uuden sukupolven, tulevalle SPA2-arkkitehtuurille perustuvissa malleissaan. Ensimmäinen kyseistä järjestelmäsirutekniikkaa hyödyntävä auto on seuraavan sukupolven Volvo XC90, joka paljastetaan ensi vuonna.

– Uskomme yhteistyöhön maailman johtavien teknologiayritysten kanssa, jotta voimme valmistaa parhaita mahdollisia autoja. Nvidia Drive Orin -tekniikan avulla voimme nostaa uuden sukupolven autojemme turvallisuuden seuraavalle tasolle, sanoo Volvon pääteknologiajohtaja Henrik Green.

Volvon suunnitelmia käyttää Nvidia Drive Orin -tekniikkaa autonomisen ajamisen tietokoneissa ohjaa vankkumaton sitoutuminen korkeimpiin mahdollisiin turvallisuusstandardeihin.

Nvidia Drive Orin -käyttöinen tietokone on keskeisessä osassa turvallisen ja jatkuvasti päivittyvän autonomisen ajamisen toteuttamisessa. Se toimii yhdessä ohjauksen ja jarrutuksen varajärjestelmien sekä erityisohjelmiston kanssa, jonka Volvo on kehittänyt yhdessä autonomisen ajamisen ohjelmistoihin keskittyneen Zenseactin kanssa.

Nvidia Drive Orin tarjoaa lisää laskenta- ja grafiikkatehoa, ja se mahdollistaa autonomisessa ajamisessa tarvittavien kehittyneiden anturijärjestelmien, kuten LiDARin, käytön. LiDAR-tekniikan on kehittänyt Volvon toinen teknologiakumppani, Luminar.

Volvon SPA2-arkkitehtuuri on laitteistoltaan valmis autonomiseen ajoon heti tuotannon alusta lähtien. Autonomisen ajamisen toiminto Highway Pilot aktivoituu, kun järjestelmä on varmistanut turvallisen maantieteellisen sijainnin ja sopivat olosuhteet.

Tämän päivän ilmoitus on seuraava askel Volvon ja Nvidian syvenevässä yhteistyössä. Volvo ilmoitti vuonna 2018, että se käyttää Nvidia Drive Xavier -tekniikkaa SPA2-alustalle perustuvien autojen ydintietokoneessa.

Nvidia Drive Xavier -käyttöinen ydintietokone käsittelee auton ydintoimintoja, kuten perusohjelmistoa, energianhallintaa ja kuljettajan aputoimintoja. Se toimii yhdessä Nvidia Drive Orin -käyttöisen autonomisen ajamisen tietokoneen kanssa, joka vastaa laskentatehoa vaativasta työstä, kuten konenäöstä, LiDAR-prosessoinnista ja autonomisen ajamisen vaatimasta korkeasta turvallisuustasosta.

Keskitettyyn laskenta-arkkitehtuuriin siirtyminen poistaa turhaa monimutkaisuutta. Ympäri autoa ei tarvita useita erilaisia elektronisia ohjausyksiköitä, jotka ohjaavat yksittäisiä toimintoja ja järjestelmiä, vaan suurin osa ohjelmistosta kehitetään yrityksen sisällä ja säilytetään auton keskustietokoneessa. Tämä mahdollistaa tiheämmin tehtävät parannukset ja ominaisuuksien lisäämisen automaattisten langattomien ohjelmistopäivitysten kautta.

Keskitettyä laskenta-arkkitehtuuria käytti autoissaan ensimmäisenä Tesla, joka joutui kehittämään sähköautoihinsa kaiken teknologian ja osat itse. Valtaosa autovalmistajista käyttää edelleen useiden eri valmistajien komponentteja ja teknologiaa autoissaan, jotka tulee monimutkaisesti sovittaa toimimaan keskenään.

 

Mainos