Onko vokselifysiikka pelien tulevaisuutta? Näin aitoa fysiikkamoottoria ei olla aikaisemmin peleissä nähty

Mainos
Pc:n indiepelikehityksessä voi törmätä välillä hämmentäviinkiin pelikokeiluihin, joiden fysiikkamoottori ällistyttää. Autopeleissä ehdoton ykkönen tällä saralla on yli puolivuosikymmentä alphassa ollut BeamNG.drive, joka on jo pikkuhiljaa pelillistymässä.

Seuraavaksi vuorossa on täydellisen realistista ja dynaamista pelifysiikkaa esittelevä kokeilupeli, jolla ei ole vielä edes nimeä.

Kyseessä on ruotsalaisen Dennis Gustafssonin kehittelemä vokseliteknologiaan perustuva pelimoottori, joka pystyy mihin tahansa realistiseen hajoittamiseen. Oheisella videolla Gustafsson demoaa pelimoottoria, joka ei toistaiseksi koreile grafiikallaan, mutta loistaa tuhoamisfysiikoillaan.

Mainos

Pelin romutusfysiikka ei ole edes sen ainut huikea ominaisuus, sillä tuli ja savu käyttäytyvät molemmat realistisesti.

On sanomattakin selvää, että konsolipuolella tämän kaltaista pelitekniikkaa ei tulla hetkeen näkemään, sillä fysiikanlaskenta vaatii älyttömästi prosessoritehoa. Oheinen video on kuitenkin katsomisen arvoinen.

Mainos