Ovatko PS5:n säteenseurantaheijastukset sittenkään niin uskomattomat? Digital Foundry paljasti heikkoudet

Mainos
Säteenseuranta on nyt ison hypen alla, sillä uudet pelikonsolit, Xbox Series X ja PlayStation 5 tukevat sitä.

Harjaantumaton, 3D-renderöinnin tuottamiseen tottumaton silmä ei kuitenkaan edes huomaa säteenseurannan avulla tehtyjä visuaalisia kilkkeitä, sillä säteenseuranta panostaa yksityiskohtiin; kimpoavaan valoon, terävästä pehmeneviin varjoihin ja reaaliaikaiseen heijastukseen, esimerkiksi lätäköistä ja ikkunoista.

Viimeksi mainittu on selkeiten havaittavissa. Uusi Spider-Man -peli tukee PS5:llä ainakin reaaliaikaisia heijastuksia, mutta kuinka hyvin? Säteenseuranta on vaativa prosessi, joka vaatii valtavasti laskentatehoja, jotta ruudunpäivitys voidaan pitää sulavana. Säteenseuranta tuo monta uutta prosessia yhden freimin renderöimiseksi, joten aivan kaikkia yksityiskohtia ei voida piirtää mukaan heijastuskuviin. Muuten hintana on merkittävästi pienempi ruudunpäivitysnopeus (fps).

Mainos

DigitalFoundryn tuorein video analysoi, miten hyvin… tai välttävästi PS5 suoriutuu säteenseurannan renderöinnistä Spider-Man-peleissä, Marvel’s Spider-Man ja Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, jotka molemmat ovat tulossa myös PS5-versioina markkinoille 12. marraskuuta 2020. Samalla videolla selitetään, mitä kaikkea säteenseurannan aikaansaamiseksi näytönohjaimelta vaaditaan.