Mainos
YouTube on mahdollistanut monen tubettajan täyspäiväisen elannon jo vuosikymmenen ajan. Osa on jopa rikastunut melkoisesti tehdessään videoita YouTubeen ja ansainneen täten mainostuloja.

Vuoden vaihtuessa monen tubettajan ura kääntyy kuitenkin laskuun, sillä odotettavissa on jopa 85 prosentin pudotus komissioihin. Jos siis tienaat YouTubesta nyt mainostuloja 2 000 euroa kuukaudessa, on tuottosi arvion mukaan ensi vuonna noin 300 euroa kuukaudessa.

Syynä on uusi amerikkalainen laki, joka vaatii suoratoistopalveluilta selkeää rajanvetoa lapsille sopivaan sisältöön. Käytännössä laki vaatii YouTubelta ja muilta palveluilta kaiken avoimen sisällön olevan lapsiystävällistä. Jos videolla kiroillaan, puhutaan “kielletyistä asioista” tai näytetään lapsien silmille sopimatonta materiaalia, päätyy K-18-sisällöksi automaattisesti ja jää täten mainostajien ulkopuolelle. Videoita valvoo jatkossakin Google Brain, joka tarkkailee videon sisältöä, otsikoita, tageja ja puhetta. Puhe litteroidaan automaattisesti, joten kaikki tuhmat sanat poimitaan heti algoritmien toimesta.

Mainos

Laki koskee kaikkea materiaalia ja kaikkia sisällöntuottajia. Kaiken sisällön on oltava yli 3-vuotiaille sopivaa, sillä Amerikassa jopa 93 % aikuisista antaa lastensa viettää valvomatta aikaa YouTuben parissa. Googlen on täten otettava aiempaa kovemmat keinot käyttöön materiaalin suodatuksessa, vaativat Federal Trade Comission (FTC) ja Child Online Privacy Protection Act (COPPA).

Loppuvuosi täysillä!

Tubettajille asian ei pitäisi tulla yllätyksenä, sillä Google on varoittanut muutoksesta jo neljästi. Deadline kaiken materiaalin lapsiystävälliseksi sovittamisessa on 31.12.2019. Tämän jälkeen vain aikuisille suunnatut videot poistetaan rahoituksen piiristä ja muutetaan K-18-materiaaliksi. Loppuvuosi on siis tubettajille poikkeuksellisen tärkeä neljännes, sillä nyt kannattaa takoa YouTube-rahaa armottomasti, vielä kun se on mahdollista.