Äskettäin julkaistu patentti viittaa siihen, että Sony Interactive Entertainment on tutkinut aktiivisesti NFT- ja lohkoketjuteknologian käyttöä peleissä.
NFT:t ovat lohkoketjuun tallennettuja ainutlaatuisia, ei-vaihdettavia datayksiköitä, joiden avulla käyttäjät voivat ostaa ja myydä digitaalisia tuotteita, kuten pelin sisäisiä esineitä tai taideteoksia.
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
Alun perin viime vuonna jätetty ja tässä kuussa julkaistu Sonyn patentti on nimeltään ”Tracking Unique In-Game Digital Assets Using Tokens on a Distributed Ledger”.
Se kattaa järjestelmän, jota voitaisiin käyttää pelissä luodun digitaalisen omaisuuden luomisen, käytön, muuttamisen ja siirtämisen seurantaan ja/tai videopelin pelaamiseen perustuvan omaisuuden seurantaan.
Patentti perustelee NFT:n hyödyt?
”Yksilöt kokevat usein mielekkääksi omistaa tai käyttää ainutlaatuisia fyysisiä esineitä, jotka liittyvät arvostettuihin kuuluisuuksiin tai aktiviteetteihin.
Esimerkiksi taitavan baseball-pelaajan Babe Ruthin tai baseballin fanit yleensä pyrkivät usein ostamaan ja omistamaan Ruthin nimmarilla varustettuja pesäpalloja, Ruthin tärkeässä pesäpallo-ottelussa lyömiä pesäpalloja, Ruthia esittäviä keräilykortteja ja muuta vastaavaa.”
Sony ehdottaa, että sen järjestelmää voitaisiin käyttää taitavien pelaajien tai suosittujen sisällöntuottajien käyttämien digitaalisten hyödykkeiden aitouden todentamiseen, sillä muut pelaajat saattavat haluta ostaa, myydä tai vuokrata niitä.
”Moninpelien taitavat pelaajat saavat suosiota otteluissa tai turnauksissa, jotka usein lähetetään suorana lähetyksenä tai muulla tavoin lukuisille katsojille. Samoin tunnetut pelaajat usein suoratoistavat tai muutoin lähettävät suorana lähetyksenä yhden tai useamman pelaajan videopelien pelaamista, jossa pelaajat esimerkiksi suorittavat tai yrittävät nopeusjuoksuja, pelin sisäisiä haasteita, moninpeliotteluita tai muita pelillisiä aktiviteetteja. Jotkut pelaajat, jotka ovat erityisen taitavia tai karismaattisia, voivat kehittää suuren kannattajakunnan, joka koostuu omistautuneista faneista, aivan kuten kuuluisat urheilijat, laulajat, näyttelijät tai muut julkkikset.
Joissakin videopeleissä pelaaja voi käyttää digitaalista omaisuutta pelaamisen aikana. Tällaisia digitaalisia hyödykkeitä voivat olla esimerkiksi tietyt hahmot, puvut tai esineet. Perinteisissä videopeleissä saman pelissä olevan kohteen useita esiintymiä on olemassa samassa videopelin kopiossa ja/tai videopelin eri kopioissa.
Nämä saman pelin sisäisen esineen eri versiot ovat perinteisesti vaihdettavissa, koska niitä ei voi erottaa toisistaan. Vaikka esimerkiksi tietty pelissä oleva esine on harvinainen videopelissä, pelissä oleva esine esitetään videopelissä koodina, joka on identtinen saman pelissä olevan esineen muiden esiintymien esitysten kanssa samassa videopelissä ja/tai saman videopelin muissa kopioissa. Näin ollen perinteisissä videopeleissä mikään digitaalinen hyödyke ei ole yksilöllinen verrattuna muihin saman pelikappaleen esiintymiin.
Tämän seurauksena perinteisissä videopeleissä ei ole mitään tapaa tuntea, seurata tai todentaa tietyn pelissä olevan esineen historiaa. Perinteisissä videopeleissä ei esimerkiksi ole mitään keinoa erottaa tiettyä pelin sisäisen esineen instanssia, jota videopelin kuuluisa pelaaja käytti voittaakseen kuuluisan turnauksen, muista pelin sisäisen esineen instansseista.”
Sonyn mukaan patenttihakemuksessa kuvattuja järjestelmiä ja teknologioita voidaan käyttää digitaalisten hyödykkeiden elinkaaren seurantaan eri laitteistoalustoilla, mukaan lukien ”eri, vaikkakin huonomman valmistajan” laitteistot, ja eri julkaisijoiden pelien välillä.
Sony lanseerasi hiljattain uuden PlayStation Stars -asiakasohjelman, jonka avulla pelaajat voivat ansaita digitaalisia palkintoja suorittamalla erilaisia toimintoja. Se kuitenkin etäännytti ohjelman nopeasti NFT-ohjelmista, jotka ovat herättäneet kritiikkiä joillakin tahoilla formaatin suuren hiilijalanjäljen ja monien mielestä kyynisen toteutuksen vuoksi.