Koti Peliarvostelut Peliarvostelu: F1 2014

Peliarvostelu: F1 2014

Mainos

Formula ykköset ovat taas täällä – tosin vain vanhan polven konsoleilla ja PC:llä.

F1 2014 tuo mukanaan virallisella lisenssillä olevat vuoden 2014 autot, radat ja kuljettajat. Ikävä kyllä pelistä puuttuu kaikki Classic-sarjan autot ja radat, jotka olivat pelin aikaisemmassa osassa mukana. Vähän siis jotain uutta tilalle ja vanhaa pois.

Pelimuotoja, pelimuotoja

Uramoodi on tietenkin pelin tärkein pelimuoto, joka koostuu maailmanmestaruuskisoista ja erilaisista haasteista. Mukavana ominaisuutena uria voi olla useampi käynnissä samaan aikaan. Pikanälkään on mahdollista pelata yksittäinen Grand Prix, Time Attack tai Time Trial. Scenarioissa haalitaan mitaleita eri vaikeustasoisista haasteista.

Moninpelipuolelta löytyvät tutut online- ja lan-pelimuodot. Vanhan sydäntä lämmittää suuresti vanha kunnon Split Screen -mahdollisuus, jaetulla ruudulla. Tätä ominaisuutta näkee nykyautoiluissa aivan liian harvoin. Pelaaminen kaverin kanssa samalla sohvalla on sitä oikeaa moninpeliä.

Mainos

Ratilla oudompaa ajoa kuin ohjaimella

F1 2014 -pelin ajomalli on ristiriitainen. Pädillä ajaessa auto käyttäytyy mukavan hillitysti ja ajaminen on mukavaa, vaikka ajoavut olisivat pois päältä. Ratilla auto muuttuu todella äkkipikaiseksi ja kiikkeräksi. Ajaminen kuitenkin onnistuu ratilla, mutta töitä hyvän kierrosajan etten saa tehdä tosissaan. Suurin ongelma ratin kiikkeryydessä tapahtuu kilpailujen aikana, jolloin pelaajan ympärillä häärää useampi formula. Tällöin tarvitaan tarkkuutta ja pieniä korjauksia, joita on vaikea tehdä nopean ohjauksen takia. Oman mausteensa kisoihin tuo ruudunpäivityksen putoamiset kun ruudulla on useampi auto. Hidastelu voi toki johtua siitä, että kyseessä on arvostelukappale. Testikokoonpanon raudan pitäisi kyllä peliä pyörittää ilman hikkoja. Nämä yhdessä aiheuttavat turhia kontakteja muihin autoihin ja turhauttavat pidemmän päälle.

Vaikeusastetta voi säätää jo vakioksi muodostuneista vaihtoehdoista. Automaattiset jarru- ja kääntymisapu, ABS, luistonesto ja muut tuttavuudet voi kytkeä päälle, pois tai medium-asetuksille. Pelistä löytyy myös tutuksi tullut taaksepäinkelaus, sekä muutama Formula 1:siin liittyvä sääntövaihtoehto.

Tekoäly antaa kovan vastuksen jo pienemmillä vaikeusasteilla. Muuten tietokonekuskit ajavat hyvin ja ottavat huomioon pelaajan radalla. Outona ilmiönä tallin valinta on oma vaikeusasteensa. Tällä mitä ilmeisemmin kerrotaan minkä tallin autot ovat olleet vahvoilla kauden 2014 aikana. Mutta näin myös hieman tökerösti ohjataan pelaajaa tallin valinnassa.

“F1 2014 ei ole graafisesti kovinkaan kummoinen”

Codemasters julkaisi F1 2014 -pelin vain vanhan sukupolven konsoleille ja PC:lle, joka jätti uuden karheat konsoli-ihmiset tyhjänpäälle. Uusille vekottimille on kuitenkin luvattu oma pelinsä. Tästä myös johtunee se miksi F1 2014 ei ole graafisesti kovinkaan kummoinen. Itse autot ovat rumaa nokkaansa myöden hyvin mallinnettuja, mutta radat ja niiden ympärykset tuntuvat kovin kolkoilta. Ympäristön toki tunnistaa esikuvakseen, mutta jotain piristystä ilmeelle olisi voinut tehdä. Grafiikan köyhyyden huomaa etenkin iltakisoissa, sekä sadekelissä. Iltamat ovat enimmäkseen vain tummaa ympäristöä, ja sadekeli vastaavaa harmaalla värillä ja vilkkuvilla auton takavaloilla. Iltakisoisin olisi saanut enemmän luoda valoefektejä ja sadekeliin enemmän heijastumia.

Äänimaailma on formuloille tuttua vinkunaa, ilman sen kummempia herkkuja. Autosta on kuitenkin kuultavissa nykyformuloista kuuluva turbon suhina.