Mainos

Forza 5 saapui maailmalle vuosi sitten, mutta vasta nyt suurin osa suomalaisista pääsee Xbox One -konsolin omistajaksi ja tämän myötä tutustumaan myös viidenteen Forza Motorsportiin.

Noin vuosi sitten julkaistu Forza Motorsport 5 tekee Suomi-tulemisensa Xbox One -konsolin lanseerauksen yhteydessä, kuin myös kymmenet muut pelit. Xbox One:n yksinoikeusautopeli onkin uuden sukupolven konsoleiden ainoa rata-ajopeli viime vuotisen Need for Speed: Rivalsin lisäksi. Vasta kuukauden kuluttua myös PlayStation 4 saa Forza vitoselle oman kilpailijansa #Driveclubin.
 
Forza 5 on hieman kiireessä valmiiksi rakennettu kilpa-autopeli, joka noudattaa hyvin perinteistä rata-ajopelikaavaa. Pelaajan ura aloitetaan pohjalta ja pikku hiljaa ostetaan parempia autoja kisakassaan kertyneiden ropojen avulla. Ensimmäisten tuntien aikana talliin saa jo erikois-BMW:n ja jopa yhden Italian urheiluautoihme Ferrarin.
 
 
Graafisesti Forza 5 on uutta sukupolvea. Sen automallit ovat hirmuisen kauniita, eikä polygoneissa ole säästetty. Autojen tekstuurit ovat pienimpiä yksityiskohtia myöten aitoja. Onkin käsittämätöntä, miten hienoa jälkeä Xbox One pystyy pyörittämään.
 
Autojen ohjaustuntuma on täydellinen. Autot tottelevat kuskia perusohjaimella juuri kuten pitää ja vaikka pelaisi ilman ajoavusteita, on kelpo ajaminen tatteja runnomalla mahdollista ja kivaa. Parasta uutta on ehdottomasti Xbox One:n ohjaimen uudet tärinämoottorit, jotka tuovat asfaltin ja renkaanvälisen tuntuman kaasusormille. Ratilla ajettaessa on tuntuma tietysti aivan omaa luokkaansa, mutta se ei eroa aikaisempien Forza-pelien rattituntumasta juurikaan.
 
 
Forza 5 ei ole aivan täysiverinen jatko-osa, sillä osa sisällöstä, eteenkin ratojen osalta on aiempaa köyhempää. Jo nyt, pelin ollessa vuoden vanha on autokantaa kasvatettu kivasti päivityspakettien avulla, joka on Miocrosoftille tyypillinen tapa toimia. Samalla pelaajat ovat joutuneet mikromaksujen uhreiksi, sillä Forza 5 tyrkyttää joka nurkassa oikean rahan oikoteitä mikromaksumainostensa kanssa.
 
Autoja pelistä löytyy oletuksena n. 200 kappaletta. Kaikkia ei pääse kokeilemaan harjoittelukisoissa vaan suurin osa autoista on joko ostettava tai ansaittava kisapalkinnoilla. Määrä on kuitenkin melko nihkeä, sillä edellisessä pelissä niitä oli 500 ja PlayStationin pahimmassa kilpailijassa Gran Turismo 6:ssa niitä on jopa 1 200 kappaletta.
 
Forza-pelien hauskin ominaisuus on aina ollut oman autografiikan piirtäminen, joka on edelleen mukana. Grafiikoiden osto- ja jälleenmyyntibisnes on kuitenkin poistettu ja tällä kertaa kaverin kuosit voi ottaa käyttöönsä ilmaiseksi. Myös käytettyjen autojen kauppa loistaa poissaolollaan.
 
 
Vaikka pelissä on nippu uusia ratoja, ja ne ovat graafisesti näyttäviä, puuttuu pelistä edellisten osien tapaan sadekelit kokonaan. Tämä on merkittävä puutos, johon olisi vihdoin ollut jo kiva tutustua. Neljääntoista rataan puutuu nimittäin melko nopeasti.
 
Pelin tekoäly on uudistettu ja se poimiikin nettikisoista muiden pelaajien ajotapoja ja yrittää siten luoda virtuaalisen vastineen oikeille pelaajille. Aivan täydellisesti Drivatar-teköäly ei ihmistä korvaa, mutta yksinpeleihin se tuo haastetta – ajoittain jopa liiaksi.
 
Forza Motorsport 5 on tähän mennessä kaikkein kaunein autopeli, mutta sen sisällön niukkuus saattaa jäättää pelin kylmäksi syksyllä kauppoihin ilmestyvän Forza Horizon 2:n ja PS4-yksinoikeuspelin #Driveclubin myötä.