Microsoftin rakastettu, lähes 10-vuotias suojaräiskintä-franchise on vihdoin saapunut Xbox Onelle. Pelisarjan kehittäjätiimi Epic Games on vaihtunut The Coalitioniksi, mutta homman nimi on edelleen sama vanha viihdyttävä kolmannen persoonan tykittely, maustettuna pienillä uudistuksilla.
Gears of War 4:n tapahtumat alkavat 25 vuotta Gears 3:n jälkeen; sota Locust-avaruusreptiliaaneja vastaan on voitettu ja Sera-planeetta on kokenut melkoisia mullistuksia sitten edellisen Gears-pelin. Coalition of Ordered Governments on pistänyt pystyyn DeeBee-robottiarmeijan ja hallitsee kansalaisia fasistisella otteella. Pelin päähenkilö on edellisten osien päähenkilön Marcus Fenixin Cheekin näköinen poika James “JD” Fenix, joka on ottanut hatkat COG:ista ja asustelee landella COG:in vaikustusvallan ulkopuolella muiden kapinallisten “outsidersien” kanssa.
COG:in robottisotilaiden lisäksi JD kumppaneineen kohtaa tarinan varrella uuden uhan, vielä Locustejakin kuumottavamman The Swarm-nimellä tunnetun muukalaisrodun.
Pelin kutakuinkin 10–15 tuntia kestävä yksinpelikampanja kärsii pienistä rytmitysongelmista erityisesti kampanjan ensimmäisellä kolmanneksella, mutta tarjoaa monipuolisempaa räimettä verrattuna sarjan aikaisempien osien “lymyile suojien takana, tapa kaikki, etene seuraavalle alueelle ja tapa taas kaikki” -peruskaavaan.
Viiteen jaksoon jaettu tarina käynnistyy hieman hitaasti, muttei kunnolla vauhtiin päästessään kalpene edellisten Gears-pelien tarinoiden rinnalla, vaan petaa onnistuneen pohjan uudelle Gears-trilogialle.
Räiskiminen, sekä suojaus- ja aseen latausmekaniikat tuntuvat edelleen yhtä hyviltä kuin aina ennenkin ja pelimekaniikoiltaan peli onkin välittömästi tuttu kaikille vanhoille moottorisaha-lancerin heiluttajille. Varsinaisia isompia muutoksia pelimekaniikan saralla ei siis ole tapahtunut, mutta suojien välillä loikkimista ja räiskintää on hiottu vielä entistäkin sulavammaksi ja hieman nopeammaksi. Räiskintä on edelleen tuttuun Gears-tyyliin raskaan, mutta erittäin tyydyttävän ja väkivaltaisen tuntuista.
”Pelin tunnistettava art style kerää pisteet kotiin”
Visuaalisesti peli on Xbox One-standardeilla erittäin näyttävä. Partikkeli-, valaistus- ja sääefektit ovat ensiluokkaisia ja pelin tunnistettava art style kerää myös pisteet kotiin. Erityisen kunniamaininnan ansaitsevat ajoittaiset windflare-myrskyt, jotka ovat visuaalisesti vaikuttavia ja joiden aikana ympäristöä voi hyödyntää pahisten teilaamiseen.
Moninpelin puolella edukseen erottuu erityisesti koukuttava viiden pelaajan luokkapohjainen Horde-mode, jossa pelaajat pääsevät lahtaamaan loputtomalta tuntuvia vihollisaaltoja. Tarjolla on myös upouudet Dodgeball-, Arms Race- ja Escalation-pelimuodot, sekä tietysti myös perinteiset Team Deathmatchit ja Versus-mode. Nettimoninpelin lisäksi mukana on myös mahdollisuus jaetun ruudun split screen -sessioihin.
Kokonaisuutena Gears of War 4 on erinomainen paketti – joskin yksinpelikampanja tuntuu vuoden 2016 standardeilla mitattuna hieman lineaariselta, vaikka se onkin ottanut askeleita oikeaan suuntaan olemalla hieman edeltäjiään monipuolisempi kokemus, jonka lisäksi runsas määrä erilaisia moninpelimuotoja tarjoavat jokaiselle jotakin. GoW 4 on juuri se piristysruiske, jota pelisarja on jo hetken kaivannut.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.