Mainos

Viime kesän hirviöhitti sai nyt, vuotta myöhemmin peliversion. Lopputuloksena on kuitenkin sellainen kakkipökäle, että sitä ei voi suositella edes äärimmäiseen hätään.

Viime kesänä Godzilla valloitti valkokankaat Gareth Edwardsin megaspektaakkelissa, joka yllättikin odotuksista huolimatta positiivisesti. Sen sijaan Bandai Namcon julkaisema, samaan teemaan sijoittuva peli onnistuu olemattomista ennakko-odotuksista huolimatta pettämään myös ne pelaajat, jotka sitä eivät halua pelata.

Pelaaja asettuu legendaarisen hirmuliskon suomuihin ja tallustelee tuhoamaan Japanin rannikkokaupunkeja, ydinvoima mielessään. Ihmisten lisäksi juotikas saa vastaansa mitä kusipäisempiä kaijuja. Kaijut ovat Godzillan kokoluokkaa olevia mörrejä, jotka haluavat jostain syystä lempihirmuliskomme pois päiviltä. Juoni on siis pääpiirteittäin sama kuin Edwardsin leffassa. Valitettavasti toteutus on PS2-grafiikalla varusteltua puhelinpelimatskua. Tällä ei olisi mitään väliä, jos pelin hintalapussa lukisi 0,99 € tai vaikka 4,99 €, mutta kun siinä lukee 69,95 €.

Mainos

On täysin käsittämätöntä, miksi mobiilipelin tasoinen näpyttelypeli myydään täyteen AAA-hintaan. Kyseessä on puhtaasti kuluttajan kusetusta, sillä peli on kaikilla osa-alueilla epäonnistunut tekele.

Vaikka grafiikka on niin karmeaa, että se olisi näyttänyt rumalta jo PS2:lla tai alkuperäisellä Xboxillakin, niin on se lopulta vain murheista pienin. Pelin pelattavuus on nimittäin niin huonoa, että pelaaja ehtii turhautumaan jo tutoriaalivaiheessa.

Godzillaa liikutellaan perinteisesti vasemmalla tatilla, mutta jostain h*lvetin syystä, mörkö kääntyy ympäri ainoastaan L1- ja R1-napeilla! Ohjattavuus on huonompaa kuin tosielämän risteilyaluksessa.

Pelaajaa kiusataan huonon ohjauksen lisäksi vieläpä isoilla kaiju-loppupahiksilla, joiden voittaminen käy Easy-vaikeusasteellakin työstä ja tuskasta, sillä Godzilla ei jaksa lyödä. Ja kun joskus saa oman, maksimissaan kolmen lyönnin sarjan käyntiin, keskeyttää vastustaja sen lyömällä itse siihen väliin, jolloin Godzillan lyönnit keskeytyvät ja lisko ottaa pataansa. Puolustautumisesta ei ole tietoakaan. Jollain tajuttomalla tuurilla pääsin pelin tarinan lopulta läpi ja aikaa tähän kokonaaisuuten kului – ei 10 tuntia, eikä kahdeksan… vaan yksi tunti. Ja taas on pakko nostaa esiin pelin kohtuuton hinta – 70 euroa tunnin kampanjasta?

No, onhan pelissä toki moninpeli ja pienet lisähaasteet, mutta esimerkiksi battle moden yksi tavoitteista on päästä koko paska läpi alle kuuden minuutin. Kyseessä on todellakin mobiilipeli, joka on saanut käännöksen isoille koneille ja myydään täyteen hintaan.

Yksi selitys kaikkeen Godzillan omituisuuteen tulee siitä, että peli on japanilainen. Se ei kuitenkaan selitä kaikkea, sillä Japanissa tehdään myös maailman parhaita pelejä.

Vaikka pelaaja olisi miten kova Godzilla-fani, ei tätä peliä kannata ostaa ennen kuin sen hintalapussa lukee 5 € tai mielellään alle.