Blizzard yllättää taas takavasemmalta ja julkaisee pienien vihjailujen jälkeen yllättävän nopeasti uuden korttilaajennuksen maailman kenties koukuttavimpaan korttipeliin (heti Pasianssin jälkeen). Yli sadan matsin jälkeen, on ”arvostelu” valmis.
Korttikokoelma esittelee 132 uutta korttia. ”Tapahtumapaikkana” on Gadgetzanin kaupunki, jonka kuninkuudesta kilpailevat kolme rikollisjärjestöä; Grimy Goons (Hunter, Paladin, Warrior), Jade Lotus (Druid, Rogue, Shaman) ja Kabalistit (Mage, Priest, Warlock). Jokainen pelin hahmoluokka siis kuuluu yhteen järjestöön ja tämä mahdollistaa kortteja, jotka toimivat kolmella eri hahmoluokalla.
Vaikka varsinaista yksinpeliä ei paketista löydy, antaa se 6 korttipakkaa ensimmäisten matsien muodossa. Samalla nämä 6 matsia esittelevät jokaisen rikollisporukan ja mahtuu mukaan myös aitoa WoW-läppää pienen tarinankerronnan muodossa. Läppä on loistavaa kuten aina, vaikka sitä ei mukana paljoa olekaan. Tuleepa lisärin myötä myös uusi areena korttien ”läiskimistä” varten.
Omat pelini tapahtuvat pääasiassa Paladinilla, Roguella ja Hunterilla, joilla pelasinkin taas enemmistön matseista ennen revikkaa. Vaikka homma pysyy edelleen ihan kohtuu hyvin balanssissa, on mukana valitettavia piirteitä. On luonnollista, että jokaisen laajennuksen jälkeen, pelaajien tulee vaihtaa tai ainakin muokata omaa pelitaktiikkaansa, mutta tällä kertaa tuntuu siltä, että nostotuurilla on jopa entistä suurempi vaikutus pelien kulussa. Olen nähnyt niin käsittämättömiä totaaliannihilaatioita, suuntaan ja toiseen, joita ei aikaisemmin pelissä ole tullut vastaan. Homma voi olla ohi muutamassa vuorossa, jos paska osuu tuulettimeen ja pelikaveri sattuu nostamaan juuri ne oikeat kortit. Tottakai tämä on aina ollut tosi, mutta tätä tuntuu tapahtuvan nykyisessä metassa enemmän kuin ennen.
Valitettavasti myös aina jokin hahmoluokka saa karun kohtalon ja tällä kertaa se on selkeästi Hunter. Rogue ja Warrior on taas saanut kunnon yarrrr-buustin merirosvojen muodossa ja Murlockadineja on ilmestynyt kuvioihin kuin sieniä sateella. Ennen korttilaajennuksen ilmestymistä huhuttiin, että Priest olisi vihdoin nousemassa varjoista, mutta parannuksen olivat yllättävän suppeita eikä muutosta entiseen ole juurikaan havaittavissa. Druidit pärjäävät pienellä tuurilla mukavasti ja Mage pelit sujuivat vanhalla mallilla, Warlock ja Shaman ovat aina jääneet ilman rakkauttani, kuten myös nyt.
Ärräpäitä ja turhautumista
Koska kyseessä on korttilaajennus ja oma pakkojen avausonneni oli ala-arvoisen huono, niin lisärin tullessa kuin sen jälkeenkin (viimeiset 10 pakkaa täysin ilman legendaarisia ja suurin osa 40 dustia) on arvostelussa omat vaikeudet sillä olen päässyt kokeilemaan vain muutamia yhdistelmiä (vaikka pakkoja on tullut avattua reilusti).
Kaiken kaikkiaan homma toimii edelleen erittäin hyvin, vaikka kieltämättä ärräpäitä ja turhautumista onkin havaittavissa enemmän kuin aikaisemmin. Intro-sekoilu on loistavaa viihdettä kuten aina, mutta lisäsisältöä olisi kaivannut vaikkapa monipuolisempien Tavern Brawlien muodossa.
Aika näyttää mitä Hearthstonen maailmassa tapahtuu, kun myöhemmin tänä vuonna BRM, TGT ja LOE –lisärien kortit putoavat standard-pelimuodosta rotaation johdosta pois. Elämme jännittäviä aikoja, myös Hearthstonen äärimmäisen koukuttavassa maailmassa. Jään odottamaan, josko pakkatuurini paranisi hamassa tulevaisuudessa.