Mainos

Vuonna 2004 MTV:llä pyörimään alkanut Xzibitin isännöimä Pimp My Ride oli lähes täyttä kusetusta.

Tv-sarjan ideana oli, että juontaja Xzibit hyökkäsi pahaa-aavistamattoman teinin kotiovelle kertomaan, että tämän romuauto pääsisi West Coast Customs -autotuunaamoon uudelleenkäsiteltäväksi, jottei runttukotterolla ajavaa teiniä enää kiusattaisi. Ja niin kävi, Zibitti nappasi Ladat alleen ja kaahasi WCC:n toimipisteelle Los Angelesiin, jossa loppuunpoltetuista sadan dollarin Dodgeista ja Chevyista tuunattiin huippuluokan messupirssejä.

Oikeasti kaikki ei kuitenkaan mennyt edes 'Merican ihmemaassa, kuten saduissa.

Mainos

Ennakkomaksuja ja pitkiä kuukausia

Autoihin tungettiin mitä hämmästyttävämpiä gadgetteja aina pianoista karkkiautomaatteihin ja mitä tahansa siltä väliltä. Jokaiseen autoon puskettiin myös viimeisintä tekniikkaa olevat DVD-soittimet ja LCD-ruudut.

Huffington Post kävi kuitenkin tekemässä tutkivaa journalismia ja haastatteli kolmea entistä ohjelmaan osallistunutta henkilöä. Kävi ilmi, että koko sarja perustui huijaukseen.

– Ohjelmassa annettiin sellainen kuva, että auto oli pari päivää tai reilun viikon West Cost Customissa. Todellisuudessa automme olivat siellä 6-7 kuukautta, yksi sarjassa esiintynyt henkilö paljasti.

Jotkut osallistujat joutuvat jopa itse maksamaan ennakkoon auton tuunaamista, ilman takeita siitä, että tuleeko auto edes koskaan takaisin.

Ja vaikka autot aina tulivat lopulta takaisin, osa niihin asennetuista lisälaitteista ei koskaan toiminut. Tv-ohjelmaa varten ne kytkettiin erillisestä, ulkoisesta virtalähteestä käyntiin kuvausten ajaksi.

– Minun autoni oli käytännössä tuunaamisen jälkeen kiillotettu paska, kertoo ohjelmaan osallistunut Seth Martino.

Autoja ei nimittäin korjattu koneen, vaihdelaatikoiden tai muiden mekaanisten osien osalta. Autot saivat vain pinta- ja sisätilakäsittelyä. Martino joutui teettämään autoonsa 1 700 dollarin hintaisen moottoriremontin, jotta sillä pystyi ajamaan, vaikka auto ulkoisesti olikin päheä.

– Jotkut autoista olivat niin ruosteessa, että niihin jouduttiin tekemään valtava määrä runkohitasauksia ja kantavien rakenteiden korjauksia, jotta niihin voitiin asentaa ylipäätänsä mitään tekniikkaa, kertoi sarjan entinen tuottaja Larry Hochberg.

Elektroniikka lainaksi – osat pois kuvausten jälkeen

Yksi sarjaan osallistunut kertoi, että kun kuvaukset olivat purkissa WCC:n miehet ruuvasivat oitis viileimmät lisälaitteet pois autosta. Jäljelle jäi vain maalattu kori ja halvimmat elektroniikat. Sarjan tuottaja puolustelee väitettä.

– No, joo. Joskus jouduimme poistamaan osia turvallisuussyistä. Esimerkiksi poistimme 24-tuumaiset vanteet vuoden 1977 romuautosta, sillä niiden avulla sitä ei olisi ollut mahdollista ajaa turvallisesti. Renkaat eivät esimerkiksi kääntyneet riittävästi, Hochberg vakuutteli.

Heikki, jonka ilme oli feikki

Ja kuten kaikissa amerikkalaisissa realityohjelmissa, sokki-ilmeet olivat feikkiä.

Neljänteen kauteen osallistunut Jake Glazier kertoi, että hänen taustaansa väritettiin.

– Tuotanto kertoi, että tyttöystäväni olisi jättänyt minut juuri, jotta saamme sympaattisemman taustatarinan, Glazier paljasti.

Lisäksi hänen ensireaktioonsa uuden auton näkemiseen ei oltu tyytyväisä. Tuottaja ohjeisti poikaa ennen kohtauksen uudelleenottoa kovin sanoin.

– Kuulepa poju. Me ollaan nähty aika paljon vaivaa tän sun romun fiksaamiseen, että voisit näytellä vähän innostuneempaa. Jooko?

Kaikki sarjaan osallistuneet kuitenkin muistelevat kaikkea lämmöllä ja hyvänä kokemuksena. Erityisen lämpimästi kaikki muistelevat hauskoja hetkiä Xzibitin kanssa kuvauksissa.

Kuvat: Music Television