Mainos
PlayStation VR2 -virtuaalitodellisuuslasit ovat uusi ja varteenotettava askel siihen suuntaan, että virtuaalitodellisuuspelaaminen voi vihdoin oikeasti yleistyä mainstreamiksi.

PlayStation VR2 tarjoaa teknisesti todella onnistuneen ratkaisun virtuaalitodellisuuspelaamiseen, jossa ergonominen muotoilu, helppo käyttö ja tekniset edistysaskeleet ovat täydellinen aihio pelikehittäjille, joiden olisi nyt aika ottaa rohkea askel kohti elämyksellisempää pelimaailmaa.

Mutta ennen kuin haaveillaan tulevista VR-peleistä, paneudutaan nyt ensin tähän tekniseen tuotteeseen, jonka toivotaan mahdollistavan uuden sukupolven VR-pelaaminen.

Mainos
@respawn_fi PSVR2 – unboxaus ja asennus #psvr2 #ps5 #ps5vr #virtualreality ♬ Gran Turismo – Vigro Deep

 

Muotoilu

Mutoilultaan PSVR2 on erittäin onnistunut. Ulkonäkö itsessään noudattelee samaa valkoista mutoilua kuin PS5-konsolikin, yhdistäen siihen samaa designia, joka oli alkuperäisessä PSVR-visiirissä.

Tekniset asiat ovat kuitenkin mutoilussa niitä kruununjalokiviä. Visiirin päähän asettaminen on tehty helpoksi kahdella eri tavalla. Päähineen voi venyttää löysäksi joko vetämällä sen etupää auki tai sitten painamalla kiristysnuppia takaa ja vetämällä pantaa taaksepäin. Kun potta on päässä, panta lukitaan takaraivolle, laitetaan etupää sellaiseen kohtaan, että kuva on tarkkaa ja lopuksi kiristetään. Potta istuu päässä kuin tatti. Katso tästä havainne yllä olevalta TikTok-videolta.

Lasit ovat esimerkiksi HTC Viveen verrattuna todella kevyet ja mukavat päässä. PSVR2-visiiriä voi pitää tuntitolkulla päässä, eivätkä ne tunnu epämukavilta. Paitsi, jos ne ovat kiristetty liian kireiksi. Tämä sääntö koskee toki mitä tahansa kyprärää, jossa on kiristysmahdollisuus.

Yksi premium-asia vielä on visiirin alaosassa olevat mustat muoviräpylät, jotka estävät ylimääräisen valon pääsyn visiirin sisään. Tämä ehkäisee hajavaloheijastukset, jotka ovat suuri haitta monessa aiemman sukupolven VR-visiirissä, etenkin HTC Vivellä.

Ohjaimet ovat myös onnistuneet. Ohjaimet ovat kuin yksi DualSense jaettuna kahteen osaan. Sopeutuminen niihin käy muuten nopeasti, mutta X-, O-, kolmio- ja neliö-näppäinten uuden sijainnin opetteluun menee hetki. Etenkin, kun vain ristiä ja ympyrää tarvitsee peleissä neliötä ja kolmiota enemmän. Muiltaosin ohjaimet ovat huippuluokkaa ja etenkin tarkka liikkuminen onnistuu mainiosti.

Pääpainikkeet on jaettu kahteen osaan. Niiden opettelussa menee hetki, sillä symbolit ovat tuttuja peleissä, mutta napit löytyvät uusilta paikoiltaan.

Tekniset ominaisuudet

Teknisesti PlayStation VR2 -visiiri edustaa uusinta uutta. Itseasiassa visiiri on yksi tarkimmista ja teknisesti edistyksellisimmistä heti Varjon jälkeen.

PSVR2 sisältää kaksi 2000×2040 OLED-näyttöä 4K HDR -tarkkuudella. Virkistystaajuus vaihtelee 90–120 Hz välillä pelistä ja sen vaativuudesta riippuen.

Pelien graafista suorituskykyä voidaan optimoidan silmäseurannan avulla. PSVR2 tunnistaa käyttäjän silmän liikkeet. Sen ansiosta kuvanlaatu voidaan kohdistaa täydellä resoluutiolla vain niihin kohtiin, joita katsotaan. Ihmisen pistemäisen katseen ansiosta kaikki muut kohdat voidaan renderöidä matalammalla resoluutiolla, sillä ihminen ei erota näitä kohtia muutenkaan tarkkaan. Silmäseurannan avulla myös valikoita voidaan ohjata pelkällä katsella. Tätä ominaisuutta tukee esimerkiksi Horizon: Call of the Mountain.

Täysin uusi juttu muihin visiireihin verrattuna on värinä päässä. Laseihin rakennettu moottori antaa pelaajalle kevyttä värinää pään seudulle, mikä tuo mukanaan uusia elämyksiä pelaamisen ja lisää immersiota. Tämä toimii aluksi odottamattomasti, enkä ainakaan ole tähän asti kokenut sitä koskaan häiritsevänä, mutta en myöskään erityisen hyödyllisenä. Ehkäpä siitä on tulevaisuudessa hyötyä, jos räiskintäpeleissä itseen kohdistuneet osumat tunnistetaan hattuvärinän kautta.

Ja kermana kakun päällä mukaan kuuluu Pleikkarin omat 3D-nappikuulokkeet 3,5 mm plugilla. Olin hyvin skeptinen näiden suhteen, sillä nappikuulokkeet ovat aina nappikuulokkeet. Sony on kuitenkin näiden kanssa onnistunut erinomaisesti, sillä ne toistavat jylhät bassot, toimivan 3D-illuusion ja uppoavat kivasti visiiriin kiinni käytön jälkeen.

Headsettiin on mahdollista kytkeä myös mitkä tahansa muut 3,5 mm plugilla varustetut monitorit, jos Pleikkarin napit eivät miellytä.

Käyttöönotto

Taas yksi asia, jossa PlayStation VR2 on edistyksellinen, on sen käyttöönotto ja käyttö ylipäätänsä. Laite tulee nimittäin kiinni konsoliin vain yhdellä 4,5 metriä pitkällä USB Type-C-johdolla.

Ensimmäisellä kerralla johdon liittämisen jälkeen Pleikkarissa käydään läpi muutama perustoiminto, ohjainten kytkeminen ja huoneen skannaus lidar-skannerilla. Siinä se.

Ensikäytön jälkeen riittää, että lyö kypärän päähän, valitsee joko oletusasetukset tai väliaikaisen käyttötilan, jos esimerkiksi tavallisesti seisoo, mutta tällä kertaa istuu – ja alkaa pelaamaan. PC-VR-laitteilla on yleensä erilliset majakat ja monen monta HDMI-, verkkovirta- ja USB-kaapelia, joita tarvitaan laitteen toimintaa varten.

PSVR2 vs. PC-VR

Uskomatonta on se, että PlayStation VR2 haastaa aidosti PC-VR:n myös graafisesti. En olisi koskaan uskonut, että konsoli voisi päihittää PC:n virtuaalitodellisuudessa, sillä VR-pelit vaativat älyttömästi tehoa. Oikein optimoimalla päästään näköjään aivan uudelle tasolle.

Gran Turismo 7 on heittämällä kaunein VR-autopeli tähän asti. Gran Turismo 7 VR on esimerkillinen VR-tapaus, jossa pelaaja tuntee olevansa aidosti auton ratissa. Maisemat näyttävät jäätävän hyvältä – jopa reilusti paremmalta kuin PC:n hienoimmat VR-autopelit, Project CARS 2 ja 3, DiRT Rally 2.0 VR ja F1 22 VR.

Tässä maistiainen siitä, miltä Gran Turismo 7 näyttää VR-formaatissa:

 

Horizon Call of the Mountain on puolestaan helposti näyttävin VR-seikkailupeli, jota olen koskaan pelannut. Huomaa, että Sony on lyönyt Guerilla Gamesin kanssa kaikki jerkut siihen, että PSVR2-visiiriä myydään todella näyttävillä peleillä.

Toki Horizon Call of the Mountain on pelinä lyhyt, muutaman tunnin mittainen putkijuoksu. En malta odottaa Uncahrtedin tai The Last of Us:n VR-versiota, joita ei olla luvattu, mutta olisi rikollista olla tekemättä.

Estetiikka Horizon Call of the Mountainissa aivan eri luokkaa kuin missään PC-VR-pelissä tähän mennessä. Ainoastaan Red Dead Redemption 2:n epävirallinen VR-modi on samaa luokkaa, mutta se vaatii valtavasti konetehoja ja epävirallisen modin, jota ei myydä enää Rockstar Gamesin pakotteista johtuen missään:

PSVR2:n menestys on erinomaisesta tekniikastaan huolimatta kiinni siitä, mitä pelejä sille julkaistaan. Laitteen julkaisuajankohtana tarjolla on vain muutama iso peli. Näistä suositeltavimmat ovat Horizon Call of the Mountain, Gran Turismo 7, Pavlov VR, Cities VR: Enhanced Edition, No Man’s Sky, Resident Evil Village ja The Walking Dead: Saints & Sinners.

Tulevia merkillepantavia pelejä ovat ainakin Resident Evil 4:n myöhemmin julkaistava VR-versio, Ghostbusters: Rise of the Ghost Lord ja Aces of Thunder.

PSVR2 lähtee käyntiin keskellä olevasta virtanapista, näyttää ympäröivän maailman kuvassa oikealla olevasta napista ja tallentaa puhetta omalla mikrofonillaan.

Kannattaako ostaa?

PlayStation VR2 on todellinen uuden sukupolven VR-visiiri. Sen tarkka OLED-näyttö, hyvät omat kuulokkeet, kevyt olemus, loistavat ohjaimet ja helppo ja mukava käyttö ovat esimerkki siitä, millaisen VR-visiirin tulisi olla, jotta sen käyttäminen olisi kivaa eikä työlästä.

Ainoat miinukset tulevat siitä, että PSVR2 ei tue enää 3D-Blu-ray-levyjä, kuten aiempi PSVR. Sekä siitä, että joskus huoneessa olevan valon määrä on joko liian vähäinen tai liian kirkas, jotta laite ei näe, miten tulisi ympäristöä träkkäillä. Onneksi verhoja säätämällä ja kattolampun päälle tai pois kytkemällä näistä ongelmista pääsee eroon.

PSVR2:n kohtalon sinetöi sille tehtävät pelit. Mikäli jokaiseen autopeliin tehdään VR-tuki, PS5 saa paljon VR-räiskintöjä, VR-seikkailupelejä, simulaatioita sekä bilebelejä, kuten minigolffia ja Beat Saberin kaltaista musiikki-ilottelua, on sillä varma ja menestyksekäs tulevaisuus. Jos pelien määrä ja laatu lässähtää kuten PSVR ykkösellä, on kohtalona pelkkä hyllynkoriste. Onneksi potentiaalia on nyt vaikka kuinka. Toivotaan, että pelinkehittäjätkin tämän ottavat vakavasti.

Mainos