Mainos
Vuoden odotetuimpiin peleihin kuuluva Returnal on vihdoin ja viimein julkaistu hyvä tovi sitten. Pelissä yhdistyvät scifi-tarina ja vauhdikas action.

Housemarque-yhtiön peli Returnal on vaatinut neljän vuoden aikana 150 ihmisen työpanoksen ja rahaa siihen on uponnut kymmeniä miljoonia euroja. Tämä peli kuuluu Suomen kalleimpiin peleihin mitä on ikinä tehty, onkin hyvä selvittää onko tämä peli sen kaiken rahan arvoinen?

Mainos

Mistä kyseisessä pelissä on oikein kysymys?

Lentäjä Joutuu tekemään aluksellaan pakkolaskun tuntemattomalle planeetalle, joka osoittautuu vähemmän mukavaksi paikaksi. Alati muotoaan muuttava planeetta kuhisee tuntemattomia olioita ja kammottavia hirviöitä, ja tämän lisäksi kyseinen lentäjä huomaa joutuneensa aikasilmukkaan, joka pitää häntä tiukasti otteessaan. Mätänevä ja vihamielinen maailma pakottaa taistelemaan, mutta myös kuolemaan ja syntymään yhä uudestaan ja uudestaan.

Tällaisista aineksista koostuu Returnal-peli. Tämä tietenkin vain pieni maistiainen koko pelistä.

Kovasti kehuja keränneen Returnalin myötä Suomen vanhin toiminnassa oleva peliyhtiö, vuonna 1995 perustettu Housemarque on siirtynyt niin sanottuun AAA-sarjaan. Housemarque on tehnyt yhteistyötä Playstation 3:n ajoista lähtien Sonyn kanssa, joka on myös toiminut Returnalissa rahoittajana ja julkaisijana. Pelin erikoisuus on partikkeliteknologia, jolla hirviöiden lonkeroiden kiemurtelut on tehty.

Partikkeliteknologian avulla peliin pystytään luomaan äärimmäisen sulavia liikeratoja, joita esimerkiksi 3D-animoinnilla ei saataisi aikaan. Mikäli bonuksia kaipaaa pelistä, ei valitettavasti Returnalissa niitä ole tarjolla. Markkinoilla on kuitenkin tarjolla monia muita lisäetuja, jotka voi itselleen helposti lunastaa ja näin vauhdittaa omaa pelaamista. Erilaiset pelisivustot ovat pullollaan monenlaisia bonuksia, joista on helppo valita itselle se juuri mieluisin ja omiin peleihin sopiva.

Pelin kehittämisen tiimiin on kuulunut myös oleellisena osana narratiivinen pelisuunnittelija, jollainen yleensä on mukana isommissa projekteissa, mutta ei yleensä esimerkiksi mobiilipeleissä. Narratiivinen pelisuunnittelija kehittää tarinan kulkua ja pitää huolen siitä, että tarina ja peli tapahtuvat samalla sivulla: millaista tarinaa kerrotaan ja kuinka mekaniikka sitä tukee.

Tiedossa kokonaisvaltainen pelikokemus

Kun puhutaan Returnal pelistä on sitä melkeinpä pakko verrata Control-peliin, jotka molemmat ovat Suomen mittakaavalla todella suuria pelejä. Kummassakin pelissä näkyy selvästi suomalaisten kulttuurihistoriallinen tausta, kuten vaikkapa se kuinka lähestytään erilaisia tilanteita, miten henkilöt reagoivat erilaisiin asioihin tai ihan vain se kuinka paljon he kommunikoivat sekä puhuvat ylipäänsä. Tietysti myös tietynlainen synkkyys ja pimeys on asia, mihin suomalaiset pelit yleensä tavalla tai toisella ajautuvat. Returnal on kuitenkin itsessään kokonaisvaltainen taideteos. Returnalia on kuitenkin pidetty hieman haasteellisena ja jopa vaikeana pelinä, koska siinä synnytään yhä uudestaan ja palataan samalla aina alkuun.

Returnal voi olla pelikokemuksena hyvinkin rankka ja raskas. Returnalissa pitää käydä läpi tuskainen taival, jottain kunnolla ymmärtää, mitä päähenkilö käy läpi. Ja kun tämän seurauksena on selvinnyt hengissä kaikenlaisista kamaluuksista ja joutunut tekemään asioita selviytymisen eteen, tulee eittämättä voittajafiilis.

Mainos