Mainos
Katuprätkiä, kisapyöriä ja kasuaalimpaa kisailua kaksipyöräisillä. Sitä ovat Ride-sarjan pelit olleet aina, mutta ovatko enää? Uusi sukupolvi on täällä, myös prätkäpelien saralla – tätä on Ride 4.

Italialainen Milestone on ainut pelitalo, joka palvelee prätkämiehiä (ja -naisia) pelimaailmassa. Uusi sukupolvi starttaa neljännen Ride-pelin parissa, joka kuristaa ratavalikoimaa pelkästään oikean maailman moottoriradoille poistaen maantieradat kokonaan. Mitä muuta uutta on luvassa Ride 4:n muodossa?

Mainos

Niin paljon uutta!

Ride 4 uudistaa ja parantaa pelisarjaa monella saralla. Tksityiskohtia on tarjolla kosolti ja etenkin PC:llä pelattaessa, jossa next gen on edustettuna jo valmiiksi. Vaikka pelistä on karsittu jotain, on myös uutta tilalla kosolti.

Uusina uudistuksina ovat mm. Snettertonin, Road Atlantan ja Magny Coursin radat, pukueditori, persetarraeditori, uudet uratilan kisat, dynaaminen sää: sateet ja kaikki vuorokaudenajat, yksityiskohtaisemmat 3D-mallit prätkissä ja radoissa, uusittu teköäly, laajemmat muokkausmahdollisuudet, koneoppiminen AI-pelaajilla, parannettu verkkopeli ja dedikoidut serverit.

Lisäksi yhteisöä on kuunneltu ja reservissä on nyt 12 uutta yhteisön toivomaa pyörää, jotka ovat laser- ja 3D-skannattu yksityiskohtien takaamiseksi.

3D-mallit ovat Ride 4:ssä aiempaa yksityiskohtaisempia.

Pelistä löytyy peräti 176 prätkää ja yli 250 moottoripyörää kun tulevat lisäosat lasketaan mukaan. Ratoja on 34. Luvassa on 14 ilmaista lisäosaa ja 15 maksullista, eli kontentti ei ole heti loppumassa. Tässä lista mopoista:

Aprilia RSV4 Factory 1100 2019
Aprilia RSV4 Factory 1100 – Racing Modified 2019
Aprilia RSV4 R 2010
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2019
Aprilia Tuono V4 1100 Factory – Racing Modified 2019
Aprilia RSV4 Factory 1100 – Endurance Modified 2019
BMW S 1000 RR 2019
BMW S 1000 RR – Racing Modified 2019
BMW S 1000 RR – Endurance Modified 2019
Ducati 748 1998
Ducati 916 1994 Ennakkotilaajien bonus
Ducati 1098R 2008
Ducati 1098R – Endurance Modified 2008
Ducati 1299 Panigale S 2017
Ducati 1299 Panigale S – Racing Modified 2017
Ducati 998R 2002
Ducati 998R – Racing Modified 2002
Ducati 999R 2006
Ducati 999R – Racing Modified 2006
Ducati Desmosedici RR 2006
Ducati Monster 1200 S 2019
Ducati Monster 1200 S – Racing Modified 2019
Ducati Monster 696 2014
Ducati Panigale V4 2018
Ducati Panigale V4 R 2019
Ducati Panigale V4 R – Endurance Modified 2019
Ducati Panigale V4 R – Racing Modified 2019
Ducati V4 S Naked 2020
Harley Davidson Livewire 2019
Harley Davidson VR1000R 1994
Harley Davidson XG750A Street Rod 2019
Honda CB600F – Hornet 2006
Honda CBR 1000RR Fireblade 2005
Honda CBR 1000RR Fireblade 2008
Honda CBR 1000RR Fireblade – Endurance Modified 2008
Honda CBR 1000RR Fireblade – Racing Modified 2005
Honda CBR 1000RR Fireblade SP 2019
Honda CBR 1000RR Fireblade SP – Endurance Modified 2019
Honda CBR 1000RR Fireblade SP – Racing Modified 2019
Honda CBR 600RR 2005
Honda CBR 600RR – Racing Modified 2005
Honda CBR900RR Fireblade 1992
Honda NR750 1992
Honda NS 400R 1985
Honda NS 400R – Racing Modified 1985
Honda NSR 250R 1995
Honda NSR 250R – Racing Modified 1995
Honda RC181 (Hailwood) 1966
Honda RVF750 RC45 1994
Honda VFR750R RC30 1988
Honda VFR750R RC30 – Endurance Modified 1988
Honda VFR750R RC30 – Racing Modified 1988
Honda VTR1000 SP1 2001
Honda VTR1000 SP1 – Endurance Modified 2001
Honda VTR1000 SP1 – Racing Modified 2001
Husqvarna 701 Supermoto 2018
Husqvarna FS 450 2017
Kawasaki KX450 Supermoto 2019
Kawasaki Ninja H2 2019
Kawasaki Ninja H2R 2019
Kawasaki Ninja ZX-10R 2008
Kawasaki Ninja ZX-10R – Endurance Modified 2008
Kawasaki Ninja ZX-10R 30th Anniversary 2015
Kawasaki Ninja ZX-10RR – Endurance Modified 2019
Kawasaki Ninja ZX-6R 2005
Kawasaki Ninja ZX-6R 636 2019
Kawasaki Ninja ZX-6R 636 – Racing Modified 2019
Kawasaki Ninja ZX-7RR 1996
Kawasaki Ninja ZX-7RR – Endurance Modified 1996
Kawasaki Ninja ZX-7RR – Racing Modified 1996
Kawasaki Zephyr 1100 – Racing Modified 1992
Kawasaki ZRX1200 R 2006
Kawasaki ZRX1200 R – Racing Modified 2006
Kawasaki ZX-10R SE 2019
Kawasaki ZXR750 1989
Kawasaki ZXR750 – Endurance Modified 1989
Kawasaki ZXR750 – Racing Modified 1989
Kawasaki ZZR 1400 2018
Kawasaki ZZR 1400 – Racing Modified 2018
Kawasaki Ninja ZX-10RR 2019
Kawasaki Ninja ZX-10RR – Racing Modified 2019
Kawasaki Zephyr 1100 1992
KTM 1190 RC8R 2014
KTM 1190 RC8R – Racing Modified 2014
KTM 1290 Super Duke R 2019
KTM 1290 Super Duke R – Racing Modified 2019
KTM 390 R 2019
KTM 390 R – Racing Modified 2019
KTM Duke 790 2018
MV Agusta 500cc Three (Agostini) 1969
MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro 2019
MV Agusta Brutale 1090 RR 2016
MV Agusta Brutale 1090 RR – Racing Modified 2016
MV Agusta Brutale 800 2019
MV Agusta Brutale 800 RR 2019
MV Agusta F3 675 2019
MV Agusta F3 800 2019
MV Agusta F4 2019
MV Agusta F4 – Endurance Modified 2019
MV Agusta F4 – Racing Modified 2019
MV Agusta F4 1000S 2006
MV Agusta F4 750 1998
MV Agusta F4 Mamba 2006
MV Agusta F4 RR 2019
MV Agusta F4 RR 312 1078 2009
MV Agusta F4 Tamburini 2006
MV Agusta RVS #1 2018
Paton S1-R Lightweight Race Edition 2019
Suter 500 mmx 2017
Suzuki GSX1100S Katana 1981
Suzuki GSX-R 1000 2014 Ennakkotilaajien bonus
Suzuki GSX-R 1000 2019
Suzuki GSX-R 1000 2003
Suzuki GSX-R 1000 2007
Suzuki GSX-R 1000 – Endurance Modified 2007
Suzuki GSX-R 1000 – Racing Modified 2007
Suzuki GSX-R 1000R – Endurance Modified 2019
Suzuki GSX-R 600 2005
Suzuki GSX-R 600 2017
Suzuki GSX-R 600 – Racing Modified 2005
Suzuki GSX-R 600 – Racing Modified 2017
Suzuki GSX-R 750 1985
Suzuki GSX-R 750 – Endurance Modified 1985
Suzuki GSX-R 750 SRAD 1998
Suzuki GSX-R 750 SRAD – Racing Modified 1998
Suzuki GSX-R 750RR LE 1989
Suzuki GSX-S 750 ABS 2019
Suzuki Hayabusa 2015
Suzuki Hayabusa – Racing Modified 2015
Suzuki Katana 2019
Suzuki RG 500 1987
Suzuki RG 500 – Racing – Racing Modified 1987
Suzuki RGV 250 1991
Suzuki RGV 250 – Racing Modified 1991
Suzuki GSX-R 1000R 2019
Suzuki GSX-R 1000R – Racing Modified 2019
Tamburini Massimo T12 Massimo 2016
TM SMX Supermotard Competizione 2015
Triumph Daytona 675R 2017
Triumph Daytona 675R – Racing Modified 2017
Triumph Speed Triple 955i 2004
Triumph Speed Triple S 2020
Triumph Speed Triple S – Racing Modified 2020
Triumph Street Triple R 2014 Ennakkotilaajien bonus
Triumph Street Triple RS 2020
Vyrus 986 M2 Stradale 2017
Yamaha FZ -1 N 2009 Ennakkotilaajien bonus
Yamaha FZ 750 1986
Yamaha FZR 750 R OW 01 1989
Yamaha FZR 750 R OW 01 – Endurance Modified 1989
Yamaha FZR 750 R OW 01 – Racing Modified 1989
Yamaha MT-10 ABS 2020
Yamaha MT-10 ABS – Racing Modified 2020
Yamaha MT-125 2020
Yamaha R3 2019
Yamaha R3 – Racing Modified 2019
Yamaha RD 500LC 1985
Yamaha RD 500LC – Racing Modified 1985
Yamaha TZR 250 R 1994
Yamaha TZR 250 R – Racing Modified 1994
Yamaha XJR1300 2006
Yamaha XJR1300 – Racing Modified 2006
Yamaha YZF 450 Supermoto 2015
Yamaha YZF-R1 1998
Yamaha YZF-R1 2008
Yamaha YZF-R1 2014
Yamaha YZF-R1 2019
Yamaha YZF-R1 2020
Yamaha YZF-R1 – Endurance Modified 2008
Yamaha YZF-R1M 2019
Yamaha YZF-R1M – Endurance Modified 2019
Yamaha YZF-R1M – Racing Modified 2019
Yamaha YZF-R6 2002
Yamaha YZF-R6 2015
Yamaha YZF-R6 2019
Yamaha YZF-R6 – Racing Modified 2002
Yamaha YZF-R6 – Racing Modified 2019
Yamaha YZF-R7 1998
Yamaha YZF-R7 – Endurance Modified 1998
Yamaha YZF-R7 – Racing Modified 1998
Ride 4 -pelikuvaa sadekelistä.
Sateella ajaminen on haastavaa. Onneksi tekoälykisaajat ovat sadekelillä tosi nopeita ja hyviä.

Miltä se tuntuu?

Pelattavuus on samaa tasoa kuin aikaisemmissa Ride- ja MotoGP-peleissä. Pleikkarin ohjaimella pelaaminen on hakalaa, kärsivällisyyttä sekä ennakointia vaativaa. Ohjaaminen Xbox One -ohjaimella on onneksi merkittävästi helpompaa, sillä ohjaimen tatit ovat ”deadzonettomat” ja tarkemmat. Ratilla peliä ei voi pelata lainkaan. No, eipä sillä, että prätkää ratilla ajettaisikaan, mutta ohjaaminen olisi ollut ratilla vieläkin paremmin kontrolloitavissa kuin pienillä ohjaimen tateilla. Niin tarkkaa Ride 4:n ohjaus on. Onhan kyseessä simulaattori.

Onhan se kaunis

Grafiikkaa on paranneltu uutta konsolisukupolvea silmällä pitäen. Grafiikkamoottori on sama Unreal 4, jota on nähty aikaisemmissakin Ride-peleissä, joten pohja on sama. Visuaalisesti Ride 4 onkin PC:llä näyttävä varsinkin 4K-relosuutiolla ja grafiikka-asetukset tapissa pelattaessa.

Koska peli ei tue säteenseurantaa, on asfalttiheijastuksissa bugahtavaa screenspace-heijastuksia ja prätkien katteissa hitaasti päivittyvää keinoreflektiota jopa maksimiasetuksilla.

Uusina visuaalisina ilokkeina ovat dynaamiset säätehosteet. Nyt voidaan ajaa minä kellonaikana tahansa, jopa yöllä ja sateella.

Kawazaki Ninja.
Mikäs siinä Ninjalla keuliessa.

Valokuvatila on kultaa

Parasta Ride 4:ssä on kuitenkin uusi valokuvatila, joka on paras sitten Driveclubin. Kun kuva on asemoitu, se renderöidään valmiiksi 3D-sovellusten tavoin, joten lopputulos on todella herkullista katseltavaa.

Äänet ovat samaa tasoa kuin aiemmissakin Ride-peleissä. Ihan ookoo-tasoa, mutta munattomia. Esimerkiksi Harley Davidson -prätkien koneet kuulostavat lussuilta Suzuki PV:iltä, joiden pakoputkissa on reikä. En aivan voi nauttia tästä, eikä mistään moottoriääniorgasmeista voida puhua. Harmi, sillä juuri äänet tekevät puolet pelistä.

Ride 4:n valokuvatilalla otettu kuva moottoripyörästä.

Missä ovat maantiet?

Suurin kitinä tulee katuratojen puutteista. Koko Ride-sarja erottautui sillä, että kisoja kaahailtiin muuallakin kuin Interlagosin ja Monzan radoilla. Ride oli hieno siitä, että kisailua oli maanteillä rajuilla prätkillä. Nyt nämä herkut on poistettu kokonaan ja tilalla on pelkkää F1- ja MotoGP-meininkiä. Okei, no onhan valikoimassa vielä Nizzan rantatie, mutta missä ovat Arizonan aavikkomaantiet, Espanjan rantakalliot ja Kalifornan punapuumetsät?

Tarraeditoreista on valitettava sen verran, että kaikki muokkaukset on tehtävä ohjaimella. Hiirtä ei voi käyttää PC:llä apuna, joka on harmi. Muokkaaminen olisi ollut paljon helpompaa ja tarkempaa Photoshop-meiningillä kuin kankeita tatteja vispaamalla.

Uudistunut uratila?

Uratila noudattaa samaa kaavaa kuin Ride 3, Project Cars 3 ja Gran Turismo Sport. Kisoja on eri prätkäluokissa, eri radoilla ja haasteilla. Eri kisat aukeavat kun edelliset on suoritettu, jonka jälkeen niitä voidaan kaahailla vapaassa järjestyksessä.

Prätkäkisat ovat todella vaikeita, joten harjoittelua vaaditaan. Peli on jopa helpoimmallakin vaikeusasteella ja kaikki ajoavut päällä helvetin vaikea, joten turhautuminen on varmaa. Rahalle toki saadaan sitten isosti vastinetta, sillä pelin parissa on pakko viettää roimasti aikaa, jotta oppii. Kivaa ja kasuaalia kaahailua tämä tosin ei ole, vaan verenmakuista taktikointia ja simulaatiokisaa – mutta sitähän fanit osaavat odottaakin.

Kannattaako ostaa?

Ride 4 on suuresti parantunut prätkäpeli, jossa on osittain edelleen samoja vanhoja ongelmia kuin ennenkin. Sen katu- ja maantieratojen puute tekee pelistä lähes MotoGP-pelin, joten näitä kisoja kaipaavan on syytä harkita pelin hankkimista vasta jättialennuksista.

Ride 4 on tietenkin ainoana paras prätkäpeli, joka on saatavilla, mutta se ei tarkoita täydellisyyttä. Kilpailulle olisi tarvetta, sillä nyt taso on varsin keskinkertainen. Sitä kilpailevaa ison budjetin prätkäpeliä odotellessa.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Ride 4
75 %
Edellinen artikkeliEA härnää Need For Speed: Hot Pursuit Remastered -pelin tiiserillä
Seuraava artikkeli4K-remasteroitu Need for Speed Hot Pursuit saapuu jo marraskussa
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.