Shenmue 1 ja 2 -pelit uursivat uraa 2000-luvun taitteessa. Nyt sarja saa vihdoin jatko-osan, kannattiko odottaa?
Shenmue-pelisarja oli uranuurtaja avoimen pelimaailman peleissä 2000-luvun taitteessa. Jos ei 1999 ja 2001 ilmestyneitä osia ole pelannut, saattaa Shenmue 3 pyöräyttää silmät ympäri kallonpohjaa tuijottelemaan.
Sega, tuo Sonic-siilin isä ja emä, oli aikanaan tukkanuottasilla Nintendon kanssa konsolisodissa. Siinä missä Nintendolla oli NES, oli Segalla Master System. Super Nintendon vastineena toimi Sega Mega Drive, useine lisäkilkkeineen. Pleikkari ykkösen ja Nintendo 64 aikoihin Sega floppautti ulos Sega Saturnin, joka on jo hyvin pitkälti unhoittunut. Sitten saapui kuudes konsolisukupolvi ja sen mukana Sega Dreamcast. Dreamcast oli ensimmäinen kuudennen sukupolven pelikonsoli, joka ilmestyi ennen Playstation 2:sta, Nintendon Gamecubea ja Microsoftin Xboxia. Dreamcast oli ominaisuuksien ja tehojensa puolesta aikaa edellä, mutta kolmannen osapuolen pelien vähyys ja Sonyn Playstation 2:n mainoskampanja ajoi Dreamcastin pian alas, ja hyllyille pölyttymään. Aikaansa edellä oleva konsoli on nykyisin keräilyharvinaisuus ja sille ilmestyneet pelit ovat vieläkin melko mainiota pelattavaa, jos pitää ajan ilmiöt mielessä. Miten Dreamcast sitten liittyy Shenmueen? Kiva kun kysyit!
Niin, siis mikä hiton Shenmue?
Shenmue jatko-osansa kera oli Dreamcast-ekslusiivi, joka kuten konsolinsa, oli aikaansa runsaasti edellä. Avoimen pelimaailman uranuurtaja toi monia niitä ominaisuuksia peleihin, jotka edelleen vaikuttavat pelisuunnittelussa. Yö-päivä-vaihtelut, NPC-hahmojen aikataulutetut rutiinit, minipelit, puhenäytellyt dialogit kaikkien hahmojen kanssa jne. ovat nykyisin arkipäivää esim GTA– ja Yakuza-pelien maailmoissa. Elementit sinällään eivät olleet uusia, mutta Shenmue yhdisteli elementit ensimmäistä kertaa yhteen pakettiin, luoden ennennäkemättömän pelimaailman. Ennennäkemätön vuonna 2000 siis.
Shenmue oli aikanaan kallein tuotettu peli. Budjettia pelillä oli liki 50 miljoonaa dollaria, tosin osa tästä oli myös kakkososaa ja muita jatko-osia varten tehtyä työtä. Kunnianhimoinen projekti floppaili kassalippailla, mutta ansaitsi kulttimaineen. Maailma ei ollut valmis.
Kun Dreamcast kuoli, kuoli myös haaveet Shenmue 3:sta. Shenmue 2:n loppui cliffhangeriin, ja jatko-osaa jäätin odottamaan – turhaan. Kunnes Yu Suzuki, alkuperäisten pelien ohjaaja, kyhäili oman firmansa kautta Segalta hankituin oikeuksin joukkorahoituskampanjan Kickstarteriin vuonna 2015, eli 15 vuotta edellisen osan jälkeen. Kampanja rikkoi ennätyksiä, eli fanit olivat voimissaan. Ensimmäisen kuuden tunnin aikana, peli keräsi 2 miljoonaa dollaria ja seuraavan kuukauden aikana 6 miljoonaa. Peli oli tätä myöten Kickstarterin peli kampanjoiden ykkönen ja 6. sijalla koko Kickstarterin historiassa. Vuoden 2019 lopussa Shenmue 3 näki päivänvalonsa. Oliko odotus 18 vuoden arvoinen?
En mä tajuu
Shenmue 3:n tarina on hämmentävää huttua aiempia osia pelaamattomalle. Pelissä on mukana kertausvideo, mutta se palvelee lähinnä aiempia osia pelanneita: Ryo Hazukin isä on tapettu ja Ryo lähtee kostoretkelle. Ilmeisesti kosto ei ole aiemmissa peleissä onnistunut, sillä Ryo on edelleen samalla tiellä. Ryo ajautuu louhokselle Shenhuan kanssa, mistä löytyy Lohikäärmeen ja Feeniksin kivitaulut. Bailun kylässä Ryo ja Shenhua alkavat tutkimaan Shenhuan kadonneen isän mysteeriä.
Miten tätä pelataan?
Shenmue 3 on avoimen pelimaailman peli, joka alkaa hitaasti Bailun kylästä. Kyläläisiltä kysellään, missä Shenhuan isä Yuan on, ja välillä vähän treenataan King fua. Kaikille voi jutella, ja mitään keskustelua ei voi skipata. Suhteellisen innottomasti esitetyt hahmot luovat todentuntua kylään missä Ryo on muukalainen.
Pelin mekaniikat ovat jämähtäneet alkuperäisen Shenmuen tasolle, eli 2000-luvun taitteeseen. Tämä tuntuu hyvin vanhanaikaiselta, eikä meininki siitä paljoa pelatessa parane. Fanit saavat mitä haluavat, sillä peli ei paljoa ole mekaniikkojensa puolesta alkuperäisistä muuttunut. Yleisilme toiminnassa on kuin kankea kakka banaanitertun jäljiltä; homma tulee hoidettua, mutta hiki pääsee kyllä pintaan hitaasti ähkiessä.
”tuntuu hyvin vanhanaikaiselta, eikä meininki siitä paljoa pelatessa parane”
Uusretroa
Shenmue 3 on ulkoisesti ja sisäisesti kuin remasterointi pelistä mitä ei ole koskaan tehty. Grafiikat on tavallaan hyviä, mutta hahmojen tönkköys on suoraan 2000-luvun taitteen meininkiä.
Kaikki puheet on ääninäyteltyjä, joten tekstiä riittää. Harmi kyllä, triviaalimmat keskustelut olisi mieluusti kliksutellut ohitse, mutta skippausmahdollisuutta ei löydy.
Meisseli otsassa kasvaa, kun vahingossa käynnistää saman keskustelun uudestaan. Musiikki on onneksi tunnelmallista ja istuu Shenmuen tarinaan hyvin.
Mitä nämä napit tekee?
Shenmue 3:n presentaatio on tuulahdus menneestä. Samojen nappien taakse on eri kontekstissa isketty eri asioita ja tilanteesta toiseen nämä muuttuu, kuin LP-levyä vaihtaisi. Kokemus ei ole kovin sujuva, mutta linjassa aiempien osien kanssa. Pitää muistaa, että Shenmue 3 on tehty faneille.
Quick Time Even -kohtauksia pelistä löytyy enemmän kuin haluaisi. Nämä QTE:t, jossa nappiyhdistelmiä on hakattava nopeassa aika ikkunassa, on 2000-luvun ilmiö. Resident Evil 4, joka on näitä pullollaan, on, edelleen kova peli. Silti QTE:t tuntuvat monelta osin vanhanaikaiselta tavalta tuottaa kiireen tuntua valintoihin.
Taistelut pelissä vievät mekaniikat jonnekin taistelupelien alkuaikoihin. Taistelut muutenkin Shenmuessa 3:ssa tuntuvat hämmentäviltä; vihollista pätkii, mutta on vaikea havaita osumien tekevän yhtään mitään.
Shenmue 3:ssa on myös kaikenlaista hahmokehitystä, joka nykyäänkin on isketty moneen peliin mukaan. Hahmokehitys tuo tuntua kasvamisesta pelaajana ja hahmon mukana. Tosin Shenmuessa meininki on esikuviensa mukainen, eli vanhahtava.
En mä nyt sitten oikein tiedä…
Kuten sanottu, Shenmue 3 on kuin remasterointi pelistä, jota ei koskaan tehty. Pinta on saanut kiillotetta, mutta sisällöllisesti ja pelimekaniikan puolesta Shenmue 3 on tuulahdus menneestä. Faneja tämä varmasti puhuttelee, ja heillä peli nouseekin varmaan huippukastiin. Muille Shenmue 3 on kuin lankapuhelin 2020-luvulla; tavallaan ymmärtää käyttötarkoituksen, mutta ei ymmärrä tarvetta.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.