Mainos
Sonyn toimitusjohtaja ja PlayStationin hallituksen puheenjohtaja Hiroki Totoki haluaa yhtiön olevan ”aggressiivinen” parantaakseen pelidivisioonansa voittomarginaaleja, mikä hänen mukaansa voidaan osittain saavuttaa keskittymällä enemmän omien pelien tuomiseen PC:lle.

Sonyn viimeisimmän tilinpäätöstiedotuksen jälkeisessä kyselytunnissa Totokilta kysyttiin, miksi pelidivisioonan bruttotulot ovat kasvaneet, mutta voitot eivät, ja onko suunnitelmissa aloitteita tuloksen parantamiseksi.

Totoki vastasi, että hän haluaa keskittyä kahteen päätekijään – laitteistoihin ja ensimmäisen osapuolen peleihin.

Mainos

Laitteiston osalta hän totesi, että ”kustannusten alentaminen tässä konsolisyklissä on todella vaikeaa” verrattuna aiempiin sukupolviin komponenttien kallistumisen vuoksi, ja antoi ymmärtää, että konsolien hinnat eivät laske, kun se etsii keinoja marginaalien parantamiseksi.

– Miten voimme tässä tilanteessa koota tuotelinjamme niin, että ne ovat kohtuuhintaisia, ilman, että turvaudumme jyrkkiin alennuksiin, jotta voimme myydä niitä kohtuullisesti ja jatkaa kaupallista matkaamme kestävällä pohjalla? Mielestäni se on tärkeää, ja siinä on mahdollisuus, hän kysyi ääneen itseltään.

Totoki käsitteli sitten ensimmäisen osapuolen pelejä ja teki selväksi, että hänen mielestään niiden julkaiseminen ”monialustaisesti” (jolla hän ilmeisesti selvensi tarkoittavan PC:tä) on edelleen oikea tapa edetä.

– Aiemmin halusimme tehdä konsoleita suosituksi, ja ensimmäisen osapuolen nimikkeen päätarkoitus oli tehdä konsolista suosittu. Tämä on totta, mutta siinä on synergiaa, joten jos sinulla on vahvaa first-party-sisältöä – ei vain konsolillamme, vaan myös muilla alustoilla, kuten tietokoneilla – first-party-peliä voidaan kasvattaa usean alustan kanssa, ja se voi auttaa liikevoittoa parantamaan, joten se on toinen asia, jonka parissa haluamme työskennellä ennakoivasti. Henkilökohtaisesti uskon, että marginaalin parantamiseen on mahdollisuuksia, joten haluaisin toimia aggressiivisesti marginaalimme parantamiseksi, hän summasi.

Sony panostaa PC-julkaisuihin, mutta konsoli menee edellä

Sony on lisäämässä PC:lle tuomiensa ensimmäisen osapuolen pelien määrää, vaikka ne saapuvat yleensä jonkin aikaa PS5-julkaisun jälkeen. Aiemmin tässä kuussa Helldivers 2 julkaistiin kuitenkin PS5:lle ja PC:lle samana päivänä.

Tuloksena oli PlayStation Studiosin toistaiseksi korkein samanaikainen Steam-pelaajamäärä, sillä Helldivers 2:ta pelasi PC:llä samaan aikaan enemmän käyttäjiä kuin mitä aiemmin saavutettiin Sony-yhtiön nimekkäämpien IP-pelien, kuten God of Warin, Horizon Zero Dawnin ja The Last of Us Part I:n porttauksilla.

Vuonna 2022 PlayStation Studiosin johtaja Hermen Hulst sanoi uskovansa, että Sonyn tulevat konsolipelit joutuvat odottamaan vähintään vuoden ennen kuin ne tulevat PC:lle, live-palvelun pelejä lukuun ottamatta.

Vaikka Totoki ei sanonut suoraan, että Sonylla olisi suunnitelmia PS5-pelien julkaisemisesta PC:lle useampana päivänä, hänen kommenttinsa voivat viitata siihen, että suunnitteilla on politiikan muutos.

Totoki aloitti Sony Interactive Entertainmentin puheenjohtajana viime lokakuussa ennen toimitusjohtaja Jim Ryanin eläkkeelle siirtymistä, ja hän toimii SIE:n väliaikaisena toimitusjohtajana 1. huhtikuuta alkaen, joten hänellä on enemmän käytännönläheistä toimintaa yhtiön pelidivisioonan kanssa.

Mainos