Mainos
Kukapa Tähtien sota -fani ei olisi haaveillut lentävänsä avaruudessa retrofuturistisella avaruushävittäjällä ampuen lasertykeillä tulevaisuuden teknologiaa tuhannen tuheron päreiksi? Nyt se on mahdollista – jopa VR-formaatissa, sillä Star Wars: Squadrons tuo tähtien sodan jokaisen ulottuville.

Tähtien sota on legendaarinen elokuvasaaga, jonka kehitti tuottaja-ohjaaja-käsikirjoittaja George Lucas vuonna 1977. Ensimmäinen Star Wars -leffa kantoi järjestysnumeroa IV ja se sai heti pari jatko-osaa sekä kolme esiosaa vuoskymmeniä myöhemmin. Sittemmin Disney osti koko Lucasfilmin kaikkine oikeuksineen ja on jalostanut Star Wars -saagaa onnistuneesti yksittäisillä jatko-osilla, sarjoilla ja videopeleillä. Lisenssiä on hyödynnetty viime vuosina erittäin onnistuneesti.

Mainos
Kaasukahva kaakossa ja luu ulkona.

Mitä tapahtui Jedin paluu -elokuvan jälkeen?

Pelisarjan tuorein osa keskittyy Disneyn tyyliin yksittäiseen osa-alueeseen. Tällä kertaa lentämiseen ja avaruudessa tapahtuvaan dog fightiin.

Tarinallisesti peli sijoittuu Endorin taistelun ja Toisen Kuolemantähden tuhoamisen jälkeiseen aikaan, jolloin Uusi tasavalta taistelee Galaktista Imperiumia vastaan.

Pelaaja valitsee ensin puolekseen joko imperiumin tai vastarinnan hävittäjä-ässän. Valinnalla ei ole sen kummempaa merkitystä, sillä pelaaja ottaa osaa taisteluun kummallakin puolella.

Merkittävin ero tulee aluksesta. Imperiumilla on pystysiipimalliset alukset ja vastarinnalla x-siipiset X-Wing-lentsikat. Lisää kilkkeitä avataan pelin edistyessä ja hahmon levelöityessä.

Pelaaja voi valita oman hahmonsa, mutta muokkausominaisuudet ovat varsin rajatut.

Virtuaalitodellisuudessa vai 2D-näytöltä?

Pelissä on ihan oikea tarinatila ja moninpelitaistoa team deadmatch -hengessä. Tarinasta kannattaa luonnollisesti aloittaa, sillä alusten toimintamekaniikat, lentotaito ja eeppiset hetket koetaan tässä tilassa.

Mikäli mahdollista, kannattaa Star Wars: Squadrons -tarina vetää läpi VR-visiirin kanssa. Peli on virtuaalitodellisuudessa nimittäin todella immersiivinen. Sota on mitä huikeinta ja maukkainta. Peli on ehdottomasti parhaimmillaan virtuaalitodellisuudessa.

Ainoa miinus VR-versiota pelatessa tulee tähtitaivaasta, joka näyttää liian selvästi pallotaustalta. Jos tähtiä katselee, uupuu niistä loppumattomuuden tunne. “Taustakuvamaisuus” on liian selkeä.

Peli toimii asiallisesti myös tavallisesti 2D:nä pelattaessa. Ohjaintuntuma on kouriin sopiva ja kaikki on (ainakin pc:llä) muokattavissa vapaasti. Mikäli hyllystä löytyy vielä HOTAS-järjestelmä, kannattaa se kytkeä, sillä pelissä on täysi tuki ilotikuille ja kaasukahvoille. Etenkin VR:ssa HOTAS-setti on aivan omiaan.

Tavallisena versiona peli on äärimmäisen kaunista katseltavaa.

Kyllähän tämä maistuu!

Graafisesti peli on näyttävä, mutta se ei vaadi kohtuuttomia konetehoja. Peli on optimoitu hyvin ja kaikki paukut on laitettu massiivisuuden tuntuun, lasertehosteisiin ja ohjaamon yksityiskohtiin.

VR:nä onkin jännittävä ihastella aluksia sisältä ja huomata, miten autenttisesti kaikki pinnat ovat kokeneet kovia. Alusten näytöt ovat kuvaputkiteknologiaa suoraan 1970-luvun lopun tulevaisuudesta. Tekstuuritaide on viimeisen päälle viimeisteltyä.

VR-versiossa ohjaamoa voi tutkia vapaasti kaikkine yksityiskohtineen.

Äänistä on myös annettava ilahduttavaa palautetta. Sota kuulostaa juuri siltä kuin leffoissa – eli siltä miltä pitääkin. Ääninäyttelijät osaavat asiansa, joten dialogikin on uskottavaa.

Alusten tuhotumiset ovat virtuaalitodellisuudessa hyvin herkullisia.

Kannattaako se ostaa?

Star Wars: Squadrons on mannaa avaruuslentäjille. Erityistä mannaa se on VR-visiirin omistaville avaruuslentäjille. Tähtien sodan tunnelma on voimakkaasti läsnä, mutta yksinpelikampanjan ja muutaman moininpelimatsin jälkeen on kaikki koettu, joten “kertakäyttöisyys” on hyvä pitää mielessä tätä ostettaessa. Star Wars -faneille peli on kuitenkin kokemisen arvoinen – ainakin jossain vaiheessa ellei heti.