Superhot VR on alunperin PC:lle julkaistu Superhot-räiskintäpelin perillinen, joka julkaistiin PS4:lle samaan aikaan kuin normaaliversio – huomattavasti myöhemmin kuin muille alustoille. Superhotin kantava idea on lyhyet, puzzlemaiset taistelut, joissa aika liikkuu ainoastaan kun pelaaja liikkuu. Kuinka hyvin Superhot sopii VR-peliksi ja onko eroa riittävästi pelin faneille, jotka ovat peruspelin jo pelanneet?

Superhot on peli pelin sisällä. Pelissä hakkerikoodari alkaa pelaamaan peliä ja VR-versiossa näppiksen sijaan pelaaja vetää kampaamokuivainta muistuttavan munankuoren päähänsä.

Superhottien idea on pirullisen toimiva ja simppeli: Pelaaja havahtuu asetelmaan, aloittaa liikkumisen – katsomisen, liikehdinnän tai käsien liikuttamisen ja katsoo mitä ympärillä alkaa tapahtua. Aika on paikallaan, kun pelaaja on paikallaan. Yksi luoti tai yksi isku tappaa, niin pelaajan kuin vihollisenkin. Peli yrittää jatkuvasti yllättää pelaajan vittumaisesti, mutta ei milloinkaan epäreilusti. Jokainen puzzle on ratkaistavissa ensiyrittämällä, jos träkkäys vain toimii ja pelaaja on riittävän luovan toiminnan lähettiläs.

Koska aktit lainaavat melko suoraan, mutta tyylillä, ideansa toimintaelokuvista, saattaa pelaaja saada häkellyttäviä fläsäreitä – aivan kuin hän olisi kokenut tämän joskus ennenkin. Fiilis on upea ja jokainen akti osaa yllättää, niin tyylillään tai asetelmallaan ja useimmiten molemmilla. Upeinta on huomata, kuinka aktit nivoutuvat toisiinsa, vaikka todellista tarinan kerrontaa pelissä ei olekaan.

“Armoton kerrasta poikki meininki voi turhauttaa, mutta onnistumisen tarve pakottaa jatkamaan”

Minimalistinen graafinen tyyli toimii ja antaa pelille jopa Cyberpunk-henkisen fiiliksen. Armoton kerrasta poikki meininki voi turhauttaa, mutta onnistumisen tarve pakottaa jatkamaan. Samoin seuraavan, vain muutaman minuutin kestävän toimintaspektaakkelin näkeminen, on kantavaa voimaa parhaimmillaan. Aktit ovat myös täysin VR-kokemusta varten tehdyt, joten Superhotin faneille kokemus on täysin uusi.

Musiikit ovat peliin täydelliset ja äänimaailma virheetön, tarkoituksella nasauttavaa Superhot-hokemaan myöden.


Superhot VR:n suurin heikkous onkin sen träkkäys. Kompromisseja on ilmeisesti jouduttu tekemään, sillä pelaajan täytyy pystyä kurottamaan korkealle ja kumartumaan matalalle. PS Camera ei vain träkkää kaikkea ja uudelleen kalibrointia pitää harrastaa valitettavan usein, joko teknisen rajoittuvuuden vuoksi tai siksi, että pelatessa tulee hortoilee yllättävän paljon alkuperäisestä kalibrointikohdasta. Move-kapulat myös kadottivat seurannan muutamaan otteeseen.

Peli seuraa pelaajan koko kropan liikkeitä ja luotien väistely tai vaikkapa veitsellä niiden torjuminen hidastetusti tuokin mieleen (kuten varmasti joka ikinen arvostelija tähän mennessä on maininnut)  Matrix- tai Equilibrium -leffat. Superhot VR todellakin asettaa pelaajan toimintasankarin saappaisiin ja immersio on jumalaisen upea — teknisistä ongelmista huolimatta. Kun homma toimii, se todella toimii.

“Oikea peli, ei vain kokemus”

Superhot VR on virtuaalitodellisuuspeli vailla vertaa. Sen räjähtävä toiminta hakee vertaistaan ja ohjaustyylistä johtuen, se ei aiheuta edes allekirjoittaneelle valitettavan yleistä VR-pahoinvointia lainkaan. Se on peli, ei vain kokemus ja vaikka sisältöä onkin valitettavan vähän, on uudelleen peluuarvoa roimasti. Aktit yksinkertaisesti vain houkuttelevat pelaamaan lisää. Samalla Superhot VR:n ensimmäiset aktit toimivat mitä parhaimpana demona niille, ketkä eivät ole VR-pelaamiseen aiemmin tutustuneet ja räiskintä kiinnostaa. Alun jälkeen haastetta alkaakin löytymään amatööreille enemmän kuin Neolta nahkatakkeja.

Jos Playstationin Move + VR -träkkäys toimisi kunnolla ja pelattavaa olisi enemmän, olisi Superhot VR sen paljon puhutun täyden kympin arvoinen. Tosin reilu parikymppiä tästä huvista ei ole paljoa VR-kypäräsankareille, joten jätä parit pienpanimo-oluet juomatta ja nappaa Superhot VR haltuun välittömästi. There is no spoon, 3 / 3 Matrix-viittausta suoritettu.

ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
SUPERHOT VR
95 %
Edellinen artikkeliHän on Disneyn Aladdin-näytelmäelokuvan Jafar
Seuraava artikkeli18 minuuttia uutta Assassin’s Creed Origins -pelikuvaa
Each person who ever was or is or will be has a song. It isn't a song that anybody else wrote. It has its own melody, it has its own words. Very few people get to sing their song. Most of us fear that we cannot do it justice with our voices, or that our words are too foolish or too honest, or too odd. So people live their song instead.