Tällainen on PlayStation 5

Mainos
Sony julkaisee ensimmäisen kunnon katsauksen PlayStation 5 -konsolin tekniikasta. Itse konsolia ja sen ulkonäköä ei vielä paljastettu.

PlayStation 5 -konsolia ja sen nopeaa SSD-kiintolevyä, mukautettua I/O-järjestelmää ja prosessoria, omaa kustomoitua AMD:n säteenseurantakykyistä näytönohjainta ja 3D-ääntä esittelee oheisella, varsin insinöörihtävän kuivakalla videolla järjestelmäarkkitehti Mark Cerny.

Mitä löytyykään PS5:n konepellin alta?

Mainos

Vertailun vuoksi alla myös lista Xbox Series X:n spekseistä:

Kehittämisen helppous takaa laadukkaampia pelejä

Suurin haaste pelien kehittämisessä on ollut kehittämisen vaikeus valmiille alustoille kuten Pleikkarille ja Xboxille. Pc-kehityksen etu on sen helppous. PlayStation 5 on kehitetty tämän vuoksi kehittäjäystävälliseksi. PS3 edusti omalaisuutta, PS4 kokeili yksikertaisempaa teknologiaa ja PS5 jatkaa samaa hyväksi havaittua rataa, helpottaen pelikehittäjien työtä entisestään.

Latausajat unholaan

Pelaajia ja pelikehittäjiä on riivannut aina lataamisen hitaus. Tähän Sony on halunnut parannuksen. Sen vuoksi PS5-konsolin sisältä löytyy SSD-kiintolevy. PS4:n HDD lukee maksimissaan 50–100 mb sekunnissa. PS5:n SSD-levy nuoleskelee jopa 5,5 gb sekunnissa. 2 gigan suuruinen tiedosto, esimerkiksi siis ladataan siis 0,27 sekunnissa. Täten myös pelien tekstuurit lataavat nopeammin, jolloin sykkiviä ja hitaasti latautuvia pintoja sopii odotella tulevaisuuden peleissä merkittävästi vähemmän… jos lainkaan.

Realistisempaa grafiikkaa

Pleikkari vitosen näytönohjainteknologiasta vastaa AMD. Kyseessä ei ole mikä tahansa pc-näyttis, vaan erityisesti PS5-konsoliin kustomoitu kortti. Näytöohjain tukee luonnollisesti säteenseurantaa, joka osaa laskea realistisemmat valaistukset kimmottamalla valoa, piirtämällä realistiset, pehmenevät varjot ja toistamalla aidot, oikeasti peilaavat heijastukset. Säteenseurantaa käytetään myös 3D-ääneen.

Taaksepäinyhteensopivuus

Sony huomasi kilpakumppaneiltaan, miten tärkeää pelaajille taaksepäinyhteensopivuus on. Siksi PS5:een kehitettiin uusi prosessointiteknologia, joka osaa purkaa vanhempien konsolipolvien pelit eri geometrioista huolimatta pelattaviksi.

Mark Cerny kertoi kehitystiimin testanneen 100 parhaiten menestynyttä PS4-peliä ja kertoi melkein kaikkien toimineen PS5:ssä. On toistaiseksi vielä epäselvää, miten laaja taaksepäinyhteensopivuus todella on.

PSVR

Virtuaalitodellisuuden saralla isosti uudistuu luonnollisesti grafiikka, mutta myös ääni. Äänilähteitä voidaan nyt renderöidä jopa satoja, joka antaa aiempaa uskottavamman 3D-äänimaailman.

3D-ääni

Sony on käyttänyt valtavasti aikaa täydellisen 3D-äänen kehittämiseen. Koekaniineja äänen kuulemista varten on ollut laboratoriossa sata. PS5-konsoliin haluttiin luoda vaikuttava 3D-ääni, joka tukee virtuaalitilaääntä jopa taulutelevisioiden omille kaiuttimille ja kuulokkeille. Kuinka ääni vertautuu lopulta esimerkiksi Dolby Atmos -ääneen, jää kuultavaksi loppuvuoteen.

Äänelle luvataan tarjottavan jopa viisi erilaista kaikuformaattia, joista kuulija voi valita omiin korviinsa parhaiten sopivan.