Thor-ohjaaja Alan Taylor ottaa James Cameronin tarinan tuhonkoneista ja tekoälystä huostaansa – lopputuloksena on alkuperäistä kunnioittava, mutta lopulta liian keskinkertainen elokuva.
Vuonna 2029 John Connor (Jason Clarke) ja Kyle Reese (Jai Courtney) valmistelevat joukkojaan hyökkäykseen SkyNetin ytimeen tuhotakseen kaikki terminaattorit pysyvästi. SkyNet ennustaa tapahtuman ja lähettää pari terminaattoria 1980-luvulle deletoimaan Sarah Connorin (Emilia Clarke). Historia on kuitenkin jo muuttunut, sillä joku on lähettänyt myös 1970-luvulle pari terminaattoria. Täten Kyle Reesen palatessa vuoteen 1984, kuten ensimmäisessä The Terminator –elokuvassa, on tätä vastassa täysin taistelukykyinen sotilas-Sarah ja T-800 Remington (Arnold Shwarzenegger). Taistelu historian muuttamisesta ja ihmiskunnan pelastamisesta on jälleen intensiivistä ja veristä.
Idea Paluu tulevaisuuteen II -elokuvasta.
Terminator Genisys kunnioittaa vahvasti James Cameronin ensimmäistä The Terminator -elokuvaa, palauttaen sen vaikuttavasti 1980-luvulle. Monet kyseisen leffan ikoniset kohtaukset on uudelleenrakennettu varsin hienosti. Nuori digitaalinen kasari-Arska näyttää hämmästyttävän aidolta. Tämä siitä syystä, että kehonrakentaja Brett Azar näytteli T-800:n vartaloa joten valaistus saatiin imitoitua autenttiseksi Arnold Schwarzeneggerin digitaaliselle versiolle. Azar muuten oli Schwarzeneggerin suuri fani aloittaessaan aikoinaan kehonrakennuksensa.
Myös kasari-Los Angeles näyttää karummalta ja suurimmat pilvenpiirtäjätkin loistavat poissaolollaan, kuten ajankuvaan kuului. BD:n ekstroista selviää, että kaikki tämä tehtiin enemmän tai vähemmän atk:lla ja loput kuvattiin New Orleansin 1980-luvulle jämähtäneillä kaduilla.
Vaikka aikajanat ja ikääntyvät T-800-mallin vaikeudet onkin käännetty hienosti uskottaviksi, onnistuu Terminator Genisys silti myös pettämään. Sen taika ei ole sitä samaa, mihin James Cameron aikoinaan pystyi. Siitä on syyttäminen latteaa soundtrackia, yliampuvaa pääpahista ja K-12-ikärajan vaatimaa väkivallattomuutta ja kiroilemattomuutta. Näillä pienillä asioilla on lopulta iso merkitys – eteenkin sillä scorella (musiikkiraidalla).
Terminator Genisys sijoittuu paremmuuslistalla jonnekin ykkösen ja kolmosen välimaastoon, Terminator 2: Tuomion päivän ollessa edelleen se kaikkien kovin leffa.
4K saa korpunkin näyttämään helmeltä
Vaikka Terminator Genisys on kaikkien Cameronittomien Terminator-elokuvien tapaan keskinkertaista viihdettä, tuo 4K kuitenkin mukanaan kauneutta. Elokuvan yksityiskohdat näkyvät todella tarkasti ja etenkin valotehosteet näyttävät hienoilta HDR-värien ansiosta. Mustassakin on tavallista BD-kiekkoa enemmän värejä.
Kulissikurkistukset ovat levyn parasta sisältöä
Extrasammiosta löytyy vajaa tunti kulissikurkistusdokumentaaria kolmen videon voimin. Näitä ovat castingiin keskittyvä Family Dynamics, kuvaukseen ja kuvauspaikkoihin paneutuva Infiltration and Termination sekä tehosteisiin uppoutuva Upgrades.