Mainos

Muinaiset kääröt siirtyvät verkkoon!

The Elder Scrolls Online (kavereiden kesken TESO) on suurta suosiota nauttineen Elder Scrolls -sarjan seuraava virstanpylväs. Etenkin Oblivionin ja Skyrimin maita ja mantuja kahlatessa omassa mielessä kävi ajatus, miten hienoa näitä olisi pelata kaverin kanssa. Nyt se on mahdollista Elder Scrolls Online -massiivimoninpelissä. Enää tarvitsee hankkia kavereita!
 
 
Beta-viikonloppuina peliä vaivasi järjetön bugisuus, ja ikävä kyllä tämä sama vaiva on edelleen vahvasti läsnä. Toki bugit omalla tavallaan kuuluvat Elder Scrolls -sarjaan, mutta massiivimoninpelissä ne ovat anteeksiantamattomia. On eri asia jos osa tehtävistä ei toimi, tai hahmo putoaa maan läpi kun kyseessä on yksinpeli, tällöin voi aina ladata tallennuksesta vanhan pelin. Tämä ei kuitenkaan moninpelissä onnistu. Itselläni ei onneksi ole vastaan tullut mitään täysin mieltä musertavia ongelmia. Mitä nyt väliaikainen porttikielto erääseen tarvernaan, sillä yhtäkkiä tavernan ovi ei enää toiminut, enkä päässyt takaisin sisään. Eräälle tehtävähahmolle piti kerätä juomia, jotta ukkeli saisi voimansa takaisin. Pariakymmentä putelia myöhemmin totesin että antaapi olla. Lisäksi eräästä satamasta pitäisi löytyä kapteeni, joka ei VIELÄKÄÄN ole tullut vastaan.
 
 
Mutta palataanpa takaisin itse peliin. Hahmoluonti ja luokat ovat melko tuttuja juttuja. Rotuja on yhdeksän, jotka jakautuvat kolmeen eri ryhmittymään, Aldmeri Dominion, Daggerfall Covenant ja Ebonheart Pact. Imperial Editionin ostaneet voivat pelata näiden lisäksi Imperialina. Hahmoluokkia on neljä, mutta luokat ovat oikeastaan vain nimellisiä. Mistä tahansa luokasta voi omilla valinnoillaan rakentaa juuri sellaisen hahmon, millaista haluaa pelata. Tämä on hyvä asia ja antaa pelaajalle monipuolisemmat vaihtoehdot hahmonluontiin.
 
Pelityylit jakautuvat tutusti lähi ja etätaisteluun. Vihollisia voi mäiskiä turpaan miekoilla, kirveillä ja muilla tutuilla lyömiseen tarkoitetuilla välineillä. Kauempaa kurmotus onnistuu taioilla tai jousella. Taistelu poikkeaa perus mmo-peleistä, sillä peli on first person -kuvakulmasta. Kameran toki saa pelihahmon taakse, mutta hiirellä ei pysty käyttämään taitoja, vaan hiiri liikuttaa kameraa. Muutenkin silmäkamera antaa pelille autenttisemman tunnelman, kun hahmon taakse ei näe. 
 
 
Lyöntiaseilla mätkiminen tuntuu edelleen aiempien osien tavoin tunnottomalta. Myös jousi kärsi jonkinlaisesta tunnottomuudesta, ja etenkin liikkuvat kohteet tuottivat hankaluuksia. Omalla kohdalla parhaaksi pelattavaksi osoittautui velho. 
Taioilla ja jousilla taistellessa oman haasteen peliin tuo vihollisen valinta. Vihollista ei valita kohteeksi kuten tavallisesti, vaan riittää, että katsoo vihollista päin. Useamman vihollisen hyökätessä samaan aikaan, on vaikea ampua koko ajan vain toista pahista. Tähän kuitenkin tottuu ja tilanteita varten on omat selviytymistaiat. Itse jäin kaipaamaan myös tarkempia tietoja mitä taistelussa tapahtuu. Vihollisessa ei näy kun punainen palkki, joka hiljalleen pienenee. Tämä on toivottavasti korjattavissa add-oneilla.
 
Tamriel on yksi mielenkiintoisimmista peliympäristöistä miesmuistiin. Aikaisemmin Elder Scrollit ovat keskittyneet tiettyyn osaan Tamrielia, mutta nyt lääniä on tutkittavana yllin kyllin. Itselleni Oblivionin Cyrodiilissa vastaan tullut Imperial City on yksi kauneimpia pelipääkaupunkeja. TESO:ssa Cyrodiil on määritetty Person vs Person alueeksi, joten ihan yhtä vaivattomasti matka Imperial Cityyn ei onnistu.
 
Grafiikaltaan TESO edustaa suhteellisen realistista ulkoasua. Kyseessä ei tietenkään ole mikään photorealistinen grafiikka, mutta itse pihin pelin maisemista ja hahmoista kovasti. Aina välillä vain pitää pysähtyä ihmettelemään maisemia. Ainoastaan kissa ja liskoihmiset ovat omasta mielestäni häiritseviä. Tämä on toki vain allekirjoittaneen mielipide. Äänet ovat myös erittäin onnistuneet. Kaikki tehtävänannot ovat puhuttuja, ja äänien takana on monia nimekkäitä näyttelijöitä. 
Ikävä kyllä välillä puheet eivät vain toistu, vaan alkavat yhtäkkiä kun puolet höpinöistä on jo puhuttu. Musiikit ovat edelleen mahtipontisia ja hienoja sävellyksiä.
 
 
Kun kyseessä on massiivimoninpeli, ei pelistä voi antaa lopullista kuvaa ilman useampien tuntien pelaamista. Tällä hetkellä peliä vaivaavat bugit ja tekijöiden rahastuksenmaku. Esimerkiksi Imperial Editionin ostaneet saavat ratsun mitättömällä kullan hinnalla, kun taas tavallisen version omistaja saa pulittaa ratsusta monta tonnia. Kultaa pelissä jaetaan todella kitsaasti, joten suuria ostoksia ei ihan heti tehdä.
 
Monia virheitä on liiskattu, mutta vielä ongelmia löytyy. Kuukausimaksullisena TESO:n pitäisi olla paljon valmiimpi pelikokemus. Kun kaikki toimii, The Elder Scrolls Online on mahtavaa pelattavaa. Toivottavasti peli tulee mahdollisimman pian valmiiksi.