The Last Of Us Part I PC vie pelaajan jälleen kerran, uudestisyntyneenä sieni-infektion valtaaman miljöön läpi, tällä kertaa ATK-laitteistolle suunnattuna. Riittääkö suorituskykyyn tavallinen nivussilsavoide vai tartutaanko lipeään?
Koiranpökkösieni on suoraan pahimmista painajaisista ja muistuttaa Alien-elokuvista tuttuja naamanhalijoita. Sen tulipunainen kuosi lonkeroineen, sekä keskellä sijaitseva ”suu” onnistuu ainakin karkottamaan ihmisen nopeasti. Sieniperheeseen kuuluu myös ihana muurahaisloisikka, joka Naughty Dogin seikkailupelissä onnistuu elämään ihmisessä, tehden meistä zombeja.
”Me, viimeiset” on maailmanlopun näyttämöllä esitetty mestariteos jo kymmenen vuoden takaa, eikä tattitauti ota laantuakseen vieläkään. Siispä siitä on tehtävä vieläkin parempi ja näyttävämpi uusintaversioiden muodossa. Vuoden 2013 The Last of Us julkaistiin Playstation 3 -konsolille tehden siitä yhden kaikkien aikojen myydyimmän videopelin.
Peli sai viime vuoden syyskuussa The Last of Us Part I -remaken Playstation 5 -konsolille ja viimein myös PC:lle.
Valtavat suorituskykyongelmat vaivaavat vieläkin tietokonepuolen versiota, mutta onnekkailla peli toimiikin ihan mukavasti. Minä kuulun näihin onnekkaisiin.
Tarina, mutta lyhyesti
The Last Of Us Part I PC -pelin tarinassa salakuljettaja Joel saa hommaksi viedä teinitytön, Ellien kapinallisten luokse, sillä yli 20 vuoteen ei ole maailman tuhonneelle sienelle löytynyt vastalääkettä. Ellie on kuitenkin immuuni loisikalle, joten tässä saattaisi troppi vaivaan löytyä. Tarinaa tarkemmin hamuavalle, voit tästä lukea alkuperäisen PS3-version arvostelun.
Minkälainen peli on teknisesti?
The Last Of Us Part I PC on tietenkin sama peli kuin aiemminkin. Kolmannesta persoonasta kuvailtu seikkailu toimii, tosin hiirellä sekä näppäimistöllä jouhevammin ja tähtäyskin on helpompaa.
Haptista palautetta ei näillä oheislaitteilla saa, mutta PC-versio tukee täydellisesti Playstation 5:n DualSense-ohjainta. Sonyhän on lähtenyt ihan lerssi soikeana mukaan ATK-maailmaan. Hyvä siis näin!
Vaikka ohjaus, ympäristön tarkkailu ja tähtäys onkin rotta+lauta-kombolla maukkaampi, kärsii pelin PC-versio konsolien lapsuksista, kuten aseiden- ja tavaroiden käyttämisessä. Ase/tarvike-pyörän olisi voinut tehdä toisella tapaa, mutta ei se mahdoton ole tässäkään.
PC-puolelle on kyllä tuotu täydellinen nappien uudelleenmääritys, sekä oikoteitä esimerkiksi aseiden nopeaan vaihtamiseen. Adaptiivinen vaihtoehto antaa mahdollisuuden pelata näppiksen ja ohjaimen kanssa samaan aikaan. Miksi? En osaa sanoa.
The Last Of Usia voi nyt pyöritellä 4K-resoilla ja tuki ultra-wide- sekä super-ultra-wide-näytöille löytyy.
Steamissa, The Last Of Us on saanut valtavasti negatiivista palautetta suorituskykyongelmista, pelin kaatumisesta ja järjettömistä latausajoista. Pelin asennuksen jälkeen on vuorossa vielä – riippuen kokoonpanosta, noin tunnin odottelu varjostusten latailuun. Tämän aikana prosessori, sekä näytönohjain käyvät täydellä teholla nostaen lämpöjä tehokkaasti. Itsellä shadereiden asennukseen ja PC:n keittämiseen meni noin 40 minuuttia, joten kieltämättä pientä jännäkakulia oli kalsarin kupeessa haistettavissa. Tämän jälkeen en ongelmiin juurikaan törmännyt. Edes monien ilmoittamat kaatumiset eivät testileikkejä häirinneet. Jopa neljän tunnin sessiossa ainoana ongelmana olivat satunnaiset nykimiset.
Köyhän miehen säteenseuranta
Jo PS3-versiossa oli niin sanottu köyhän miehen säteenseuranta, joka näytti silloin jo aivan helvetin hyvältä. Uusimmat PS5- ja PC-versiot eivät uusinta säteenseurantaa tue. Tulevaisuudesta ei ole varmaa tietoa, onko Naughty Dog tätä peliin lisäämässä, mutta tällä hetkellä sen poissaolo ei ainakaan kriitikkoa haittaa tippaakaan.
Peli antaa säätää grafiikka-asetuksia todella monipuolisesti, vaikka peli haukkaakin videomuistista aimo palasen. Pelin minimivaatimuksena on neljän gigan muistin omaava näytönohjain, mutta ei kyseisellä kokoonpanolla kannata lähteä tähän leikkiin. Suositeltu kahdeksan gigan muisti on mielestäni minimi, sillä peli on niin julmetun kaunis, että se olisi huutava vääryys pelata paskoilla kamoilla.
PC:llä kun pelataan saadaan nykäistyä graafista apuvälinettä AMD:n FSR2.2 sekä Nvidian DLSS:n muodossa. Avattu ruudunpäivitys heittää lukitut 30/60fps:t ankeaan roskakoriin, jos vaan kokoonpanossa riittää jerkkua.
Kriitikon 2070 Super -näytönohjain, AMD:n Ryzen 5, 3700X -prossulla varustettuna, sekä 32gt:n keskusmuistilla, high/ultra-asetuksilla peli pyöri parhaimmillaan hippasen yli 60 framen vauhdilla. Kyykyissä ne tipahtivat 40-45-paikkeille. Jotain on siis vielä tehtävä optimoinnin suhteen, mutta negatiivisten arvioiden määrä Steamissa vaikuttaisi omien kokemusteni perusteella olevan kohtuuton. Haiskahtaakin maalittamiselta.
Ääntä kohti, eiku?
The Last Of Us tukee täydellistä 3D-audiota, vaikka tavallisilla stereokuulokkeillakin hiippailu synkässä rakennuksessa, satunnaisten murahtelujen ja naksuttelijoiden ääntelyjen syleilyssä saa käpykakan kopsahtamaan lahkeesta parkettilattialle. Siitä lähtee muuten aivan liian kova ääni ja naksuttelijat pistävät sinut poskeensa.
Ääninäyttely on samaa, loistavaa ja ammattitasoa kuin alkuperäisessä julkaisussa. Nyt huulten liikkeet ovat vaan tehty tämän päivän meriiteillä, lisäten immersion täyteen satkuun.
Kannattaako ostaa?
Täyden hinnan saat The Last Of Us Part I:n PC-versiosta pulittaa, mutta fanit poistavat pelin mukisematta. On se vaan niin hemmetin hyvä seikkailupeli. Mutta ongelmaa on optimoinnissa. Naughty Dog on luvannut rahojen palauttelua myös niille, ketkä ovat yli Steamin ”refund-mittarin” kahden tunnin ajan pelanneet, joten tätä on lähes turvallista lähteä kokeilemaan. On kokoonpanosta kiinni, että sijoittuuko sitä itse onnelliselle puolelle joilla ongelmia on hyvin vähän.
Kyl mä digasin!
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.