Mainos
Game Boylle alunperin ilmestynyt Link’s Awakening palaa Switchille vuosien jälkeen uudessa kuosissa. Onko pohjimmiltaan lähes alkuperäisen pelimekaniikan omaava Game Boy -klassikko relevantti vai reliikki?

The Legend of Zelda: Link’s Awakening julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1993 Game Boylle ja uudistettu versio vuonna 1998 Game Boy Colorille. Alkuperäisen Link’s Awakeningin tekijöissä oli legendaarisen The Legend of Zelda: Link to the past -pelin tekijätiimiä, jotka joutuivat pusertamaan tiiviin Zelda-seikkailun hyvin rajallisen Game Boyn kehitysympäristöön.

Game Boy -käsikonsolissa oli käytössä vain A- ja B -napit yhdessä Selectin ja Startin kanssa, joten valikkokikkailua tuli harrastettua todella paljon. Lisäksi peli esitettiin peliruutu kerrallaan, joka ehkä osaltaan auttoi luomaan illuusion suuremmasta pelimaailmasta. Link’s Awakening on juuri rajoitustensa myötä kehitetty todella tiiviiksi ja on sen myötä yksi onnistuneimpia Zelda-pelejä. Kaikki oli kuin täydellisesti rakennetussa pienoismallissa.

Mainos

Animen makuinen tarina

Pelin tarinassa Link herää rannalta myrskyisen purjehduksen jälkeen. Hänen on herätettävä vuoren päällä munassa uinuva Wind Fish päästäkseen takaisin kotiinsa. Hyrulea etäisesti muistuttavan Koholintin saarella Link tutustuu omalaatuisiin asukkaisiin ja pyrkii selvittämään legendaarisen Tuulikalan arvoituksen.

“Game Boyssa oli käytössä vain A- ja B -napit yhdessä Selectin ja Startin kanssa, joten valikkokikkailua tuli harrastettua todella paljon”

Switchin versio tästä klassikosta on saanut todella upean graafisen uudistuksen. Peli on edelleen yläkulmasta, ja tilt-shift-tekniikkaa käyttävä kamera, sekä miniatyyrifiguureja muistuttava grafiikka on ihan sokerikoomaan vajottavaa silmäkarkkia. Link’s Awakening Switchillä näyttää ihan hemmetin hyvältä, tehden samalla oikeutta alkuperäiselle versiolle.

Musiikit ovat myös saaneet uutta tuulta alleen orkestraation ja chiptune-kombojen taituroidessa alkuperäisistä kappaleista uusia aivoja kutkuttavasti nakertavia korvamatoja. Audiovisuaalinen puoli on yksi onnistuneimpa Switch-peleissä.

The Legend of Zelda: Link's Awakening -pelimaalimaa Switchillä.

Helpommin hahmotettava pelimaailma

Pelimekaniikka on saanut hieman uudistuksia. Ruudunvierytys on korvannut ruutu kerrallaan etenevän alkuperäisen tyylin, luoden eheän Koholint saaren. Saari on nyt helpompi hahmottaa, myös parannellun kartan johdosta. Tämä yhtenäisyys tosin teki Koholintin saaresta pienemmän oloisen. Jos muissa Zeldoissa Hyrule on tuntunut kuningaskunnalta isoine alueineen, tuntuu Koholint isolta saarelta Hyrulen vesialueella. Tämä tiiviys tosin myös tekee pelistä tietyllä tapaa miellyttävämmän pelattavan. Turha fläsä jää pois ja tilalla on pelkkää timmiä seikkailua.

“Ruudunvierytys on korvannut ruutu kerrallaan etenevän alkuperäisen tyylin, luoden eheän Koholint saaren”

Oudosti peli on pitänyt toiminnassaan 8-suuntaisen liikkeen, vapaan liikkuvuuden sijaan. Ehkä tämä valinta on pitänyt tehdä joidenkin puzzlejen takia, mutta tuntuu vuosituhannen vaihtumisen myötä vähän vanhanaikaiselta. Onneksi useampi nappi ohjaimessa vähentää menukikkailua, ja peli pääsee enemmän oikeuksiinsa.

Kannattaako ostaa?

The Legend of Zelda: Link’s Awakening on peli jota voi varauksetta suositella melkein kenelle vain. Suurinta herkkua peli on alkuperäisen pelanneille, Nintendoa tunteville ja yleensäkin Zelda-pelien ystäville.

Charmia ja sopivia omaperäisyyksiä sisältävä Koholintin saari on yksi mielenkiintoisimpia Zelda-peleissä nähtyjä alueita. Uudistukset tekevät Game Boyn alkuperäiselle pelkkää oikeutta ja mukana on myös eräänlainen tee-se-itse-luolasto osuus, jolla pelin tiivistä sisältöä voi venyttää hieman pidemmäksi.

Kokonsa puolesta peli ei myöskään imaise kymmeniä tunteja, kuten esim. loistava Breath of the Wild. Link’s Awakening on malliesimerkki remakejen maailmassa ja ehdottomasti kokemisen arvoinen Zelda-seikkailu.