The Last of Us Part II -pelissä haasteiden ratkonta johtaa kirjaimellisesti orgasmiin.
Mainos
Yhdysvaltalaisen Drexelin yliopiston tutkijat ovat vahvistaneet Ahaa!-elämyksen ja siihen liittyvät evoluutiolliset merkitykset. Tämä selittää myös osaltaan pelien nautinnollisuuden ja ainaisen suosion.

Monessa puzzle-, toiminta- ja seikkailipelissä pelaaja joutuu ratkomaan ongelmia. Näiden ongelmien ratkaisu on verrattavissa tuoreen tutkimuksen mukaan jopa orgasmiin, herkulliseeen ruokaan, miellyttävään seuraan tai päihteisiin.

Kokeessa Drexelin yliopiston tutkijat panivat 44 koehenkilöä ratkomaan sanatehtäviä ja mittasivat heidän aivpsähkökäyräänsä. Lisäksi apuna käytettiin eri motivointia mittaavia keinoja.

Mainos

– Se, että jotkut meistä kokevat oivalluksen nautinnolliseksi, tukee käsitystä, että ahaa-elämys voi palkita ongelmanratkaisusta sisäsyntyisesti ja täten käyttää samoja palkintoratoja kuin huumeet, makeat ruoat ja rakkaus, tutkijat kirjoittavat NeuroImage-tiedelehdessä.

Tutkijat päättelivät, että ahaa-tuntemus on auttanut meitä evoluutiossa selviytymään mm. luovuuden saralla. Tämä selittää murhamysteerien, palapelien, sanaristikoiden ja videopelien koukuttavuuden.