TT Isle of Man: Ride on the Edge 3 kertoo kolmatta kertaa maailman hulluimmasta moottoriurheilulajista, mutta mitä uutta uusi osa tuo virtuaalimotoristeille mukanaan?
Kun väännät tehokkaan sporttipyörän kaasukahvasta ensimmäistä kertaa moottoritiekiihdytyksessä, koet addrenaliinivirtauksen, jollaista ei edes Tesla tai huvipuistolaite voi saada aikaan. Kahdessa sekunnissa nollasta sataan tapahtuva kiihdytys nostaa keulan vääjäämättä ilmaan, hakkaa kypärää tuulta vasten armottomasti eri suunnista – ja voit oikeastaan keskittyä pelkästään siihen tunteeseen, että jäätköhän tästä vielä henkiin. Siltä tuntuu prätkällä kiihdyttäminen. Mutta siihenkin tottuu ja sen vuoksi tätä hulluutta harjoitetaan kapeilla teillä aikaa vastaan kilpaillen.
Mansaaren TT-moottoripyöräkilpailu on yksi maailman vaarallisimmista prätkäkilpailuista, joka pidetään Mansaaren saarella Irlanninmeressä. Kilpailu koostuu useista eri luokista, joissa ajetaan ympäri saaren kapeita, mutkaisia ja vaarallisia teitä tehokkaiden prätkien huippunopeuksilla – tietenkin. Kilpailu on järjestetty vuodesta 1907 lähtien ja se houkuttelee tuhansia moottoriurheilun faneja ympäri maailman.
&#¤¤u, mikä laji!
Vuoden 2005 Mansaaren TT-kilpailu oli kaikkein pelottavin, kun 11 ihmistä menetti henkensä; kolme kuljettajaa ja yksi järjestyksenvalvoja kuoli kesäkuun kilpailussa, ja kuusi kuljettajaa ja yksi ohikulkija kuoli Manx Grand Prix -kilpailussa elo-syyskuun taitteessa. Namskis!
Vuoden 2022 yhteentörmäysten määrä oli alle viiden vuoden keskiarvon, mutta vakavien loukkaantumisten määrä kasvoi. Tapahtumassa raportoitiin 34 yhteentörmäystä, joista 19 oli luokiteltu vakaviksi, mikä on viisi enemmän kuin vuonna 2019. Vuonna 2022 Isle of Man TT-kilpailun aikana kuitenkin myös kuoli kuusi ihmistä.
On siis selvää, että kyseessä on aivan skitso laji, joten parempikin pysytellä sen parissa vain virtuaalisesti. Tällä kertaa haistelemme lajia PS5-konsolilla.
Minkälainen peli on teknisesti?
Teknisesti TT Isle of Man: Ride on the Edge 3, eli lyhyemmin ja ”helpommin” TTIoMRotE3 – on täysin sama peli kuin TT Isle of Man: Ride on the Edge 2. Muutoksia on kuitenkin tehty, mutta kyseessä on enemmän päivitys, kuin täysin uusi tapaus.
Pelissä prätkiä on kahdessa luokassa; 600-kuutioisissa ja 1000-kuutioisissa. Pelaaja voi vaihtaa luokkaa milloin haluaa ja kuskia vaihtamalla valita mieleisensä brändin käkättimen. Valittavina ovat yleisimmät kisapyörät kuten Honda, Yamaha, Kawazaki ja joitain italialaisia romuja.
Perinteisten kisareittien lisäksi on pelistudio RaceWard mallintanut Mansaaren teitä ajettavaksi avoimen pelimaailman vapaassa ajotilassa. Eli koko Mansaari on pääteineen ajettavissa mysö vapaan ajon tilassa, ilman paineita. Ajettavaa on noin 220 kilometriä, joka oikeasti tuntuu suurelta määrältä ajettavaa.
Lyhyetkin kisat ovat nimittäin pitkiä. Keskimäärin kisojen kesto on noin 20 minuuttia, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta. Mansaaren läpi ajetaan 60 km:n mittaisella kierroksella, jossa oikeasti kestää. Mutta myös vaihtelevuutta on sopivasti.
Sukua Rimsille
Fysiikkaa ja ominaisuuksia on selvästi imetty parin vuoden takaisesta – samaisen kehittäjän Rims Racingistä, joka yllätti älyttömällä haastavuudellaan ja simulaatiomaisuudellaan. TT Isle of Man: Ride on the Edge 3:ssa voi myös parannella pyörää ostamalla vaikka paremmat jarrut ja moottorin, mutta ne eivät sentään kulu samalla tavalla kuin Rims Racingissä.
Sarjan edellisessä osassa kokemus oli mielestäni paljon arcademaisempi kuin tässä kolmannessa osassa. Rimsin tuoma esimerkki on käsin kosketettavissa – ja dualsensellä tunnettavissa. Värinät ja haptisuudet ovat nimittäin yllättävän tuttuja. Liipasimissa tuntuvat pienet ajamisen yksityiskohdat, mutta tehoste on silti verraittain hentoisesti käytetty.
Graafisesti ahavoitunut
Graafisesti TT Isle of Man: Ride on the Edge 3 on valitettavan vanhentunut. Siinä, missä Milestonen Ride-pelisarja ottaa askeleita eteenpäin jokaisella osallaan, on TT3 jäänyt PS4:n grafiikkojen vangiksi ja rullaa vanhalla ja vanhentuneella pelimoottorillaan. Poissa ovat uusimmat ja viimeisimmät tehosteet, läsnä on edellisen sukupolven tunnelma.
Tästä esimerkkinä mm. heikko piirtoetäisyys, ruma motion blur, ruma syvyysepäterävyystehoste, ankeat visuaaliset tehosteet ja pyörien low-poly-yksityiskohdat. Itse Mansaari on kuitenkin hienosti toteutettu, joten ei nyt sentään mistään hirvityksestä voida kokonaisuudessaan puhua.
Toki pelistä löytyy uusinnat ja valokuvatila, mutta kun katsoo, miten Gran Turismo 7 on nämä edellä mainitut asiat toteuttanut, ei voi kuin todeta, että joskus olisi ehkä parempi jättä vasurilla tehdyt asiat kokonaan pois kuin julkaista puolivillaista. Puuttuiko tekijöiltä kunnianhimoa, osaamista vai aikaa tehdä näistä hieman asiallisemmat?
On sanomattakin selvää, että VR-tuki puuttuu myös, vaikka juuri se olisi saattanut olla PSVR2:n ja PC-VR:n myötä koko pelin suurin myyntivaltti.
Äänet ovat kuitenkin helvetin hyvät. Pyörät kuulostavat aivan esikuviltaan. On ilo huomata, miten esimerkiksi 600-kuutioiset kisapyörät naukuvat aivan samalla nuotilla kuin omani. Jopa lapseni hämääntyivät ensimmäistä kertaa pelatessani, että lähdinkö himasta, kun tuttu ääni kajasti eri huoneesta jossa he olivat. Myös tuulen suhina ja luonnon äänet toimivat Mansaaren luonnon helmoissa.
Kannattaako ostaa?
TT Isle of Man: Ride on the Edge 3 on moottoripyöräfanien peli. Jos Mansaaren kisojen hulluus kiinnostaa, niin tässähän sitä saa turvallisesti kotisohvalta käsin nauttia.
Voi turvallisesti ajaa 300 km/h radan varressa olevan aidan pieleen, menettää pyörän hallinnan ja katsoa kun elämä vilisee pelihahmon silmissä. Voi turvallisesti paahtaa urku auki Mansaaren kauniissa maisemissa ja nauttia äärimmäisestä keskittymisestä, sillä pienikin virhe on tässä pelissä kohtalokas.
TT Isle of Man: Ride on the Edge 3 on kuitenkin lajityypissään hyvä ja ainutlaatuinen tapaus. Sen avoin pelimaailma, haastavat kisat ja moninpeli ovat takuulla viihdyttävä kokonaisuus monelle prätkäpeleistä innostuneelle. Oppimiskynnyskin on omasta mielestäni Ride-sarjaa helpompi.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.