Mainos
Ubisoft on julkistanut uuden tekoälytyökalun, jota se väittää kehittävänsä käsikirjoittajiensa avuksi.

Julkaisijan mukaan ”Ubisoft Ghostwriteria” käytetään luomaan ensimmäinen luonnos väkijoukkojen höpöttelystä ja aktivoitujen NPC:iden repliikeistä.

Nämä äänet ja lauseet ovat keskeisiä, jotta pelaajat pääsevät uppoutumaan pelimaailmoihin, mutta Ubisoftin mukaan tekoälyn käyttäminen apuna mahdollistaa sen, että sen kerrontatiimit voivat työskennellä vähemmän toistuvien tehtävien parissa.

Mainos

Teknologian on luonut Ubisoft La Forge -tutkimus- ja kehitysosasto.

– Tämä työkalu luotiin käsi kädessä käsikirjoittajien kanssa, jotta voimme luoda realistisempia NPC-vuorovaikutustilanteita tuottamalla variaatioita dialogista.

Tiedotteen julkaisun jälkeen monet pelinkehittäjät reagoivat sosiaalisessa mediassa negatiivisesti Ubisoftin ilmoitukseen ja kehottivat yhtiötä panostamaan sen sijaan ihmiskirjailijoihin.

Sony Santa Monican käsikirjoittaja Alanah Pearce kirjoitti:

– Käsikirjoittajana tekoälyn luomien käsikirjoitusten/dialogien muokkaaminen kuulostaa paljon aikaa vievämmältä kuin omien tilapäisten repliikkien kirjoittaminen. Pitäisin paljon parempana, että AAA-studiot käyttäisivät tämänkaltaisten työkalujen tekemiseen kuluvan budjetin sen sijaan siihen, että palkkaavat lisää käsikirjoittajia.

Kokeillaan esimerkkiä

Testasimme, minkälaista dialgia ChatGPT kirjoittaisi kahden NPC-hahmon välille avoimen pelimaailman pelin pelissä. Tätä se ehdotti:

NPC 1: Hei, oletko jo kokeillut sitä uutta ravintolaa nurkan takana?

NPC 2: En, en ole. Miltä se vaikuttaa?

NPC 1: Se on aika tyylikäs paikka ja ruoka on todella hyvää. Suosittelen kokeilemaan.

NPC 2: Kiitos vinkistä! Ehkä käyn katsomassa sitä tänään.

NPC 1: Ehdottomasti kannattaa! Muuten, oletko kuullut huhuja siitä uudesta jengistä, joka on liikkunut viime aikoina kaupungissa?

NPC 2: En, en ole kuullut. Mitä olet kuullut?

NPC 1: Sanotaan, että he ovat aika vaarallisia ja että heidän tavoitteenaan on vallata kaupungin alamaailma.

NPC 2: Huh, ei kuulosta hyvältä. Pitää varoa silmänsä auki.

NPC 1: Totta. Pidä varasi, kaveri.

Eehkä pienoinen vaivaantuneisuus keskustelua vaivaa, joten Pearce saattaa olla varsin oikeilla jäljillä. Elle Ubisoftin käsikirjoittajat sitten muokkaa kaikkea edellä luotua jälkeenpäin aidommaksi.

Mainos