Mainos
Pelikonsoli-, mobiili- ja tietokonepelien julkaisija, Ubisoft valjastaa käyttöönsä pilvilaskennan, joka takaa yhtiön omien sanojensa mukaan  aiempaa paremman vapauden, skaalattavuuden ja joustavuuden tulevaisuuden peleille.

Ubisoft julkisti juuri ennen Games Developers Conference -tapahtuman (GDC) alkamista pilvipohjaisen Ubisoft Scalar -pelinkehityspalvelun. Se valjastaa pilvilaskennan tehon ja joustavuuden Ubisoftin pelimoottoreille, jotka ovat keskeisessä asemassa pelinkehityksessä. Näin voidaan vähentää pelien riippuvuutta pelaajien laitteistoista ja tuoda uusia mahdollisuuksia sekä pelinkehitykselle että pelaamiskokemukselle.

Ubisoftin useat pelistudiot muodostavat Ubisoft Scalar -kehitystiimin. Yhteistyötä johtaa Ubisoftin Tukholmassa sijaitseva studio ja sitä täydentävät Malmössä (Ubisoft Massive), Helsingissä (Ubisoft Redlynx), Bukarestissa ja Kiovassa sijaitsevat studiot.

Mainos

Ubisoft Scalar -tiimi pyrkii luomaan uudenlaisen pelinkehitysmallin, jolla tähdätään ihanteelliseen pelisuunnitteluun perinteisen ja varsin kahlitsevan kehitysmallin sijaan.

Voimaa pilvestä

Mikropalveluarkkitehtuurin pohjalta rakennettu Ubisoft Scalar tuo pelimoottorin yksittäiset osat ja järjestelmän pilveen. Näitä ovat muun muassa pelin tekoäly, äänet ja fysiikkamoottori. Pilvessä nämä eri osa-alueet voivat hyödyntää yksittäisen suoritintehon sijasta lukemattomien eri tietokoneiden laskentatehoja. Tämän ansiosta Scalar-teknologiaa hyödyntävät pelit voivat teoriassa käyttää hyväkseen äärettömän määrän laskentatehoa luodessaan pelien virtuaalimaailmoja ja näiden yksityiskohtia. Näin pelaajille voidaan rakentaa mitä uskomattomampia simulaatioita ja peliympäristöjä, joiden luominen ei ole ollut aiemmin mahdollista.

Koska skaalattavuus on Ubisoft Scalarin keskeisiä ominaisuuksia, tekniikan määrittäviin tekijöihin kuuluu sen kyky käyttää laskentatehoa tarpeen mukaan. Näin Ubisoft Scalar sekä käynnistää että pysäyttää yksittäisiä palveluja tarpeen mukaan reaaliaikaisesti. Se takaa pelaajille ja kehittäjille saumattoman ja joustavan pelikokemuksen.

Järjestelmän optimointi ulottuu vaativiin laskentarutiineihin, joita puskuroidaan ja jaellaan maailmanlaajuisesti eikä näin ole tarvetta paikalliseen uudelleenlaskentaan.

Pilvilaskennan joustavuus lisää kehittäjien mahdollisuuksia päivittää ja parantaa yksittäisiä palveluita järjestelmän muihin osa-alueisiin vaikuttamatta. Näin peliin voidaan lisätä uusia ominaisuuksia pelihetkiä keskeyttämättä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pelien päivityksiä ei tarvitse enää erikseen ladata, jotta niiden tuomaa lisäsisältöä saadaan pelissä käyttöön.

– Tämä on merkittävä hetki urallamme pelintekijöinä. Tämä teknologia tarjoaa meille samanlaista vapautta ja intoa kuin aloittaessamme tietokoneen käytön teini-iässä. Sen tuntemuksen, että voit todellakin tehdä mitä tahansa hyödyntäen pilvipohjaista laskentatehoa ensimmäistä kertaa pelien parissa, kommentoi Ubisoftin Tukhoman-studion tekninen johtaja Christian Holmqvist.

Tukee suoraan myös alustojen välistä pelaamista

Ubisoft Scalar tukee pelialustojen välistä ristiinpelaamista natiivisti ja on vapaasti skaalautuva. Se mahdollistaa yhtenäisten virtuaaliympäristöjen ja sosiaalisten pelikokemusten rakentamisen miljoonille pelaajille.

Pilvilaskennan tehostumisen myötä nämä peliympäristöt ovat yhtenäisiä ja pysyvän tilan maailmoja, joten pelaajien teot näkyvät pelimaailmoissa välittömin ja kauaskantoisin seurauksin. Tämä osaltaan mahdollistaa täysin uudenlaisia pelaajalähtöisiä muuttuvan tarinankerronnan mahdollisuuksia.

500 ihmisen panostus

Ubisoft Scalar on saanut alkunsa hiljattain perustetussa tuotantoteknologian osastossa. Siellä yli 500 teknistä asiantuntijaa työskentelee parhaiden työkalujen ja teknologioiden parissa. Näillä pyritään tuomaan Ubisoftin pelinkehittäjille parhaat mahdollisuudet uusien pelien luomiseen.

– Ubisoft Scalar on linjassa tämän hengen kanssa, parantaen sekä luovuuttamme että ainutlaatuista yhteistyöhön perustuvaa kehitystyötämme. Se tarjoaa uuden ja saumattoman tavan tehdä yhteistyötä maailmanlaajuisesti. Se on merkittävä askel eteenpäin ja kiehtova virstanpylväs koko pelialalle, kommentoi Ubisoftin tuotantoteknologian johtaja Guillemette Picard.

Mainos